Grumligt vatten

#1 - 3 december 2003 19:23
Har haft klart vatten i karet men märkte en dag att det hade blivigt lite grumligt. Efter det blev det gradvis grumligare, nu är det riktigt illa.

Vad kan detta bero på? Någon som vet hur man fixar detta eller har råkat ut för liknande?

Byter ca 20-25 %vatten i veckan
#2 - 3 december 2003 20:45
Hur stort är karet? vilka/hur många fiskar? växter? Vilket filter?
MVH
magnus
#3 - 3 december 2003 21:36
Kolla här så kan du kanske få svar på dina frågor...ha det!!!

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16398&SearchTerms=infusorier
#4 - 4 december 2003 14:14
Jag har ett 300l kar med 8 blå gurami, 8 nyckelhålsciklider och 2 segelfenspleco. 7 växter 2 är svärdsplantor. Vet ej vad jag har för filter ett vanligt som man får med när man köper pump.

Poseidon, vad är infusorier för något? Kan man ha i växterna när man mörklägger i 3 dygn eller skall man ta ur dem?
#5 - 8 december 2003 20:26
det är troligen alg blommning gör ren i karet snarast annars kan fiskarna dö!!!
#6 - 8 december 2003 21:11
Som de säger ovan så är det troligen alg-blommning eller infusorier om det är mjölkigt/dimmigt och inget av dem är roligt. Du kan ju alltid börja fundera på varför det har uppkommit, oftast så beror det på att någt djur har dött eller något annat ligger och ruttnar.

För att kunna bekämpa alg-blomming eller infusorier så måste man ta bort dess livsnödvändiga behov, vilka är näring/syre/ljus.
Det som går att gör för att få bort problemet är att sluta mata genast tills dimman är helt borta (fiskarna klarar sig länge utan mat Inga vatten byten då vatten byten ökar syret som i sin tur leder till att problemet bara ökar. Sist men inte minst släcka ner och täcka över hela akvariet, detta kan vara problem då man ofta har växter dessa är lättast att flytta till annat akvarie så länge.

Hoppas att det löser sig, det jag lärde mig när jag hade ett kraftigt angrepp var tålamod jag släckte ner i ca 1&1/2 vecka och ingen mat under tiden, jag gjorde ett vatten byte fast det var med osmos-vatten vilket inte innehåller någon näring samt så tillsatte jag det så lungt som möjligt för att minska syra tillförseln.

Mvh Tobbe
#7 - 8 december 2003 21:24
Jag blir ju bara skrämd av en rekommendation att minska syrehalten i vattnet. Ska fiskarna kvävas ihjäl eller?
#8 - 8 december 2003 21:31
När någon undrar om sitt grumliga vatten så är alltid ett av svaren "infusorier".

Jag skulle vilja komma med ett kontroversiellt påstående: Det kan bara vara infusoriegrumling om:
- Man inte har något filter
- Man har extremt mycket närig i vattnet, t.ex. att du slängt i kompost, ruttna potatisar, gamla bananskal, en halmbal, stora döda fiskar, massdöd bland snäckor efter medicinering osv.
#9 - 8 december 2003 21:33
Ursprungligen skickat av AndreasN

Jag blir ju bara skrämd av en rekommendation att minska syrehalten i vattnet. Ska fiskarna kvävas ihjäl eller?

Jag vet inte. men jag tror dom syftar på att man inte skall röra om för mycket, dvs som under ett vattenbyte. Vanlig filtrering är nog ingen fara, eller?

En fråga. Tar växterna stryk av 3 dagars mörker?
#10 - 8 december 2003 21:35
Det enklaste sättet att se om det är infusorier är att stänga av pumpen i en halvtimme och se om dimman blir ojämn för att djuren simmar runt.

Jag tror mycket av infusorieteorin kommer ifrån att ett fåtal av de mer erfarna på forumet har haft problem med infusorier och därefter nästan automatiskt ropar infusorier.
#11 - 8 december 2003 21:41
Ursprungligen skickat av AndreasN

Jag tror mycket av infusorieteorin kommer ifrån att ett fåtal av de mer erfarna på forumet har haft problem med infusorier och därefter nästan automatiskt ropar infusorier.

Precis. Infusorier som problem existerar nästan inte sedan man fått bra pumpar och termostatvärmare. Möjligen då att det kan vara problem att odla tillräckligt för sina yngel...
#12 - 8 december 2003 21:47
Ett kontroversiellt påstående till när jag ändå är i gång:
- Alggrumling är grön
#13 - 8 december 2003 22:10
Här är ett felsökningsschema för vattengrumling:
Färg:
- Grön = svävalger (syns som mikroskopiska trådar). Prova skruva upp värmen till 33 grader en dag, hjäper ibland, men en del växter klarar det inte.
- Gul = färg från maten.
- Brun = smutspartiklar, färg från maten, humusämnen.
- Grå-vit = gör ficklampstestet:
Släck ljuset helt både i akvariet och rummet. Lys med en ficklampa från sidan i akvariet. Ser du kornen i grumlingen?
- Nej, då är det en kemiskt fällning, troligen CaCO2. Fixas enklast genom färre och mindre vattenbyten.
- Ja. Smuts? Infusorier? Jag har bara sett detta när jag vräkt i mat i yngelakvarier och det brukar klarna helt på några timmar då.

Komplettera gärna!
#14 - 14 december 2003 19:54
mitt akvarium är jätte bubligt..vad ska jag göra??
#15 - 14 december 2003 22:02
Jo, nu har jag kanske listat ut hur man botar kalkgrumling. Vet inte ännu om det hjälper mer än för stunden, tappade upp två akvarium igår, ett obehandlat och ett behandlat och det var stor skillnad direkt och är det fortfarande. Återkommer och berättar om behandlingen om det fortfarande är skillnad om några dagar. Om det är det så blir jag irriterad att ingen kunnat tala om det för mig under alla dessa år jag haft problem med kalkgrumling.

#16 - 14 december 2003 22:06
Kan du inte berätta hur du gjorde också? [:)]
#17 - 14 december 2003 22:20
Jo, men jag vill inte sprida några falska rykten och påståenden så ni får hålla till tåls någon dag.
#18 - 15 december 2003 20:32
Ok, här kommer det utlovade svaret, om än lite pinsamt.

Vattenberedningsmedel, t.ex. Aquatan kanske hjälper mot kalkgrumling. Jag har alltid betraktat det som humbug mot allt annat än klor. Jag använder det aldrig, men nu får jag nog krypa till korset och skaffa en dunk.

Här är förklaringen (blandade källor på nätet, hittar dem inte igen och garanterar inte sanningshalten):

Jag läste en blänkare om att några forskare undrade om algblomningen i Östersjön hade fler orsaker än höga nivåer av kväve och fosfor. Deras teori var om höga utsläppsnivåer av EDTA bildade chelat med järn och gjorde det mer tillgängligt för algerna. De skulle eventuellt påbörja någon studie.

Intressant tyckte jag och undrade varifrån EDTA kom. Det visade sig bl.a. komma från pappersbruken. Man använder väteperoxid för att bleka pappersmassan, men tyvärr katalyserar metalljoner spjälkningen av detta, därav tillsatsen av EDTA så att väteperoxiden inte förstörs. Metalljonerna kommer från veden i pappersmassan.

EDTA (eller liknande ämnen) är tydligen en av beståndsdelarna i vanligt vattenbehandlingsmedel (den delen som "oskadliggör" tungmetaller).

Sökte på EDTA och upptäckte att man kan titrera fram kalciumhalten i vattenprov med det, dvs det fångar även kalcium i chelat, inte bara tyngre metalljoner. Det borde betyda att om man blandar i EDTA så är inte Ca fritt i vattnet och kan då inte reagera med CO3 och kan inte bilda den mjölkvita fällningen CaCO3.

Lånade en flaska av en kompis och upptäckte att det på etiketten stod "ger klart vatten", hmm kan det vara så enkelt? Tappade upp två akvarium kallt vatten (utan sand, växter, pump mm) med rekommenderad dos Aquatan i det ena och inget i det andra. Redan efter en timme var det skillnad. Efter två dygn är vattnet i det obehandlade ogenomskinligt vitt med en brun järn(III)-fällning precis som vanligt (egen brunn med järnhaltigt vatten). I det behandlade akvariet var det lite klarare, svag vitgrumling och ingen rostutfällning.

Man lär så länge man lever, men som sagt, lite pinsamt enkelt om det verkligen är så här.
#19 - 16 december 2003 16:54
du kanske matar lite för mycket lr för ofta? det kan bli grumligt av det =)
#20 - 16 december 2003 17:21
Olof: mycket intressant!

Då borde vattenberedningsmedel vara super i växtakvarier också.
#21 - 16 december 2003 21:57
AndreasN: Precis vad jag konstaterade, men spårämnesgödningarna är väl redan i chelaterad form? Men man vinner väl ändå på de ämnen som kommer ur kranen resp. frigörs från olika källor i akvariet.

Det är fortfarande skillnad mellan akvarierna efter 3 dygn.
#22 - 16 december 2003 23:48
Järnet är chelerat men inte särskilt stabilt. Det oxiderar ganska snabbt. Det finns gödning med järnglukonat och det oxideras inte så lätt men verkar vara omöjligt att få tag på i Sverige. Man får beställa Seachem Flourish på aquaristic.net med deras svindyra fraktpriser. Jag använder alltid vattenberedningsmedel i växtkaren bara för att det känns bra att göra det [:)]. Det kanske är därför jag inte har haft några problem med oxiderat järn. Med vattenberedningsmedel borde man kunna extragöda järn med järnspik. [:D]
#23 - 23 januari 2004 23:52
he he he :)
#24 - 26 januari 2004 10:17
Ursprungligen skickat av dgqlof

Jo, nu har jag kanske listat ut hur man botar kalkgrumling. Vet inte ännu om det hjälper mer än för stunden, tappade upp två akvarium igår, ett obehandlat och ett behandlat och det var stor skillnad direkt och är det fortfarande. Återkommer och berättar om behandlingen om det fortfarande är skillnad om några dagar. Om det är det så blir jag irriterad att ingen kunnat tala om det för mig under alla dessa år jag haft problem med kalkgrumling.

från hasse i lund.
antagligen har jag oxå fått kalkodling , mina brungrå formationer på blad och inredning, ifråga om EDTA så hör av dig till www.svensktvatten.se ,fråga thomas.hellström
mvh.hasse

Annons