Grumligt vatten

#1 - 28 april 2004 05:42
Hej hej !!

Var och köpte sand igår till min nystartade 250 liters hink.
Hornbach har ett riktigt bra sortiment faktiskt. 20 kilo för 119:-, inte så farligt.
Kikade först på EXAKT samma sand på Bäckebol Zoo. Där kostade den 15:- kilot.

Men iallafall. Frågade akvariegubben på Hornbach 2 gånger om jag skulle tvätta sanden först. Nej nej fick jag till svar. Tydligen skulle den redan vara färdigtvättad och bara att slänga i.
Nu står jag här med skägget i brevlådan. Svart och fin sand, men ett vatten som ser ut som mjölk.
Min fråga är nu då. Kommer detta att sjunka, kommer vattnet bli fint ? Eller är det bara för mig att börja om från början igen ??

//Peter
#2 - 28 april 2004 05:57
Min erfarenhet är att det alltid blir lite grumligt i vattnet först, även om man tvättat sanden. Grumligheten brukar försvinna efter 1-2 dygn.

//Annika
#3 - 28 april 2004 06:47
Håller med annika. Hur noga man än sköljer sanden i duschen med sil så blir det alltid grumligt! Avtar efter något dygn.

Men för att inte få det lika grummligt så kan du göra såhär:
Häll i all sand i det tomma karet, sedan ställ ner en 10 liters hink på sanden. Där efter tar du och fyller hinkar med vatten och häller vattnet ner i hinken som står i karet, allt eftersom blir den ju full och så rinner vattnet ner ur den fulla hinken ner bland sanden.
Eller så tar du slangen som du "spolar ner" vatten i karet och lägger den i hinken. Så du låter strålen gå ner i hinken.
Om man gör såhär blir inte virvelströmmarna lika stora, dem stannar ju i hinken.

Jag vet att jag är dålig på att förklara, men läs de några ggr så förstår du nog :)
#4 - 28 april 2004 08:21
Hehe !! Jag förstod vad du menade.. Väntar ett par dygn och ser hur det blir. Det känns inte som om jag har lust att tappa ur mina 250 liter vatten stup i kvarten.

//Peter
#5 - 30 april 2004 05:16
Hehe.. menade inte att du skulle göra det nu, utan tänka på det till nästa gång :)
#6 - 2 maj 2004 12:45
jag brukar ALLTID tvätta sanden

Annons