Grumligt vatten

#1 - 23 oktober 2007 01:39
Har i mitt 180L akvarium fått väldigt grumligt vatten!

Det har varit igång i ca 2 månader alla värden är på topp, regelbundna vatten bytten och sparsamt matade fiskar.
I akvariet fanns när allt såg bra ut:
8 st Oranga Barber "Puntius Rhombeus"
8 st Phantom Tetror
2 st Prakt Botier
1 Drakmal

Allt såg bra ut tills jag planterade i fem nya fiskar i akvariet
4 Renbågsfiskar "Melanotaenia Splendida"
1 Hemiancistrus Snethlageae

Proavde dag två att mata min fiskar med mygglarver och en algtablet !!

Under två-tre dagar vart vattnet grumligare och grumligare !!

En komis sa att det inte hade någon med maten att göra utan att jag hade på tok för lite växter i akvariet.

Då till min fråga...Kan lite växter göra vattnet grumligt, eller kan det vara något annat som gör detta otyg i min ögonsten ??

Kan det vara en klok investering att inhandla fler växter till akvariet ??
#2 - 23 oktober 2007 01:40
Grumligheten, är den lite mjölkaktig eller är det bara "skit" i vattnet?
Bilagor:
#3 - 23 oktober 2007 06:48
Man kan väll säga att det är lite mjölkaktigt, men ingen skit i alla fall som flyter omkring i vattnet.

Förutom att det är grumligt så är rent och snyggt i akvariet !!
#4 - 23 oktober 2007 06:53
Det är med stor sannolikhet svävalger.
#5 - 23 oktober 2007 07:04
finns det något man kan göra för att få vattnet klarare eller måste man leva med det, för det skulle kännas väldig tråkigt...provade med ett delvatten i dag, men det hjälpte inte mycket, men lite iaf !!
#6 - 23 oktober 2007 11:16
Jag tror mer att det är infusorier du drabbats av. Tipsen är många för att bli av med detta, men det effektivaste brukar vara en total mörkläggning av karet i 3 dygn utan en gnutta ljus som kommer in i karet.
Täck karet med tjocka svarta sopsäckar, även ovanpå och släck rampen och låt det vara så i 3 dygn så bör det vara borta.

Är det inte infusorier du drabbats av, så kan du skaffa ett Quickfilter som du sätter på ett pumphuvud och detta tar väldigt fina partiklar. Nackdelen är att det sätter igen ganska fort, men filtret går att tvätta ur och återanvända några gånger.

En tredje idé är den dyraste, nämligen ett UV-filter som tar död på det mesta som lever och åker runt i karet. Den bästa lösningen där brukar vara en "tillsats" som du sätter på slangen som går från ett ytterfilter och denna har en UV-lampa som lyser och tar död på organismer som kommer förbi.

Vilket du vill testa först är upp till dig själv;).
#7 - 24 oktober 2007 08:27
Hej
Jag har oxå fått disigt vatten. Jag läser vad ansjo skriver och funderar på hur man VET att att det är infusorier och inte ngt annat. Hur avgör jag det?

Det har inte hänt ngt nytt här, allt är som vanligt men inte vattnets utseende. Disigheten dök upp för drygt en vecka sen. Det är inte ngt som far runt, bara att det ser disigt ut. Jag har 2 st innerfilter, karet är på 200 liter.
#8 - 24 oktober 2007 08:39
Har du red moor-rötter? Jag har märkt att de kan göra vattnet grummligt i början.

Sen reagerar jag på att du har 2 praktbotior. De är stimfiskar och borde vara minst 4-5. Dessutom blir de ganska stora och behöver mycket större utrymme än vad du har (minst 250 liter enligt rekommendationerna). Och drakmalar kan faktiskt bli hela 50 cm långa och behöver över 500 liter. Lite OT jag vet, men jag antar att du inte visste detta så jag kände att jag måste informera dig.
#9 - 24 oktober 2007 09:41
Har du mycket kalkstenar i?
#10 - 24 oktober 2007 10:29
svea skrev:
Hej

Jag har oxå fått disigt vatten. Jag läser vad ansjo skriver och funderar på hur man VET att att det är infusorier och inte ngt annat. Hur avgör jag det?

Det har inte hänt ngt nytt här, allt är som vanligt men inte vattnets utseende. Disigheten dök upp för drygt en vecka sen. Det är inte ngt som far runt, bara att det ser disigt ut. Jag har 2 st innerfilter, karet är på 200 liter.

Det är nog ofta detta som är problemet för de flesta. Men har man inte gjort någon förändring i karet såsom bytt ut sanden eller stenar i karet som också kan orsaka dis i karet får man mer eller mindre chansa.
Infusorier gör vattnet mjölkfärgat i så små partiklar att de inte direkt går att urskilja, ungefär som om man har lagt kalksten i karet utan att skölja den först. Gör man ett delvattenbyte blir det lindrigare vitt i karet för att sedan komma åter med ökad mjölkighet.
#11 - 24 oktober 2007 14:37
Nu när jag kollar med ett förstoringsglas ser jag pyttesmå partiklar som virvlar runt! Är det infusorier? Och vad är infusorier och hur kom de dit? Det ser inte mjölkigt ut, mer disigt. Man kan se ordentligt i karet.

Tar fiskarna skada av mörkläggningen, ska de matas under tiden (blir väl svårt), tar växterna skada? Kan värmen verkligen vara avstängd hela tiden (lyset värmer ju inte upp då heller)?
Det blir många frågor innan jag vågar börja "chansa".
Snälla, hjälp mej. Det ser för bedrövligt ut nu!
#12 - 24 oktober 2007 15:05
Så här ser det ut.
#13 - 24 oktober 2007 15:07
Infusorier är, om jag inte är helt ute och cyklar, små toffeldjur som är ett perfekt yngelfoder för väldigt små yngel. Sedan att man inte vill ha det i sitt sällskapskar är inte så konstigt då det inte ser speciellt trevligt ut.
Om det nu är infusorier du drabbats av så är det ingen fara att mörklägga karet i 3 dygn.
Att inte fiskarna får mat under den tiden är ingen fara, det klarar de, men de som tar mest stryk är växterna men 3 dygn funkar.
Du har värmen på som vanligt i karet, men täcker in med tjocka sopsäckar eller liknande och även ovansidan på karet. Se till att du har bra syresättning i karet under dessa dagar då växterna inte producerar något syre till karet.

Om det nu inte är infusorier du drabbats av så ser du det ganska snart eftersom det disiga i vattnet inte försvinner och då kanske man får ta tag i problemet från en annan vinkel. Men oroa dig inte för tiden, 3 dygn går faktiskt snabbare än vad man tror:).
#14 - 24 oktober 2007 15:17
Infusorier är mikroorganismer.

svea skrev:

Tar fiskarna skada av mörkläggningen

Nej. Syrehalten lär dock sjunka något och koldioxid stiga, eftersom växterna inte producerar nåt syre utan ljus. Så det kan vara bra att rikta filtrets utblåst så det blir bra rörelse på vattenytan. Då får man bort lite koldioxid och får ner lite syre i vattnet.

svea skrev:
ska de matas under tiden

Nej.

svea skrev:
tar växterna skada?

Nja inte på 3 dygn.

svea skrev:
Kan värmen verkligen vara avstängd hela tiden (lyset värmer ju inte upp då heller)?

Nej, värmen ska INTE vara avstängd.
#15 - 24 oktober 2007 15:21
Tack för alla svar, hyggligt av er.
Jag kan inte rikta strålen mer, men kan öka den ett par steg (på bägge filtren). Är det Ok? Bör jag sätta in ngt mer filtermaterial i filtret innan jag mörklägger?

Detta känns lite pirrigt, vill inte att mina fiskar ska bli dåliga eller dö!
#16 - 24 oktober 2007 15:31
svea skrev:
Tack för alla svar, hyggligt av er.

Jag kan inte rikta strålen mer, men kan öka den ett par steg (på bägge filtren). Är det Ok? Bör jag sätta in ngt mer filtermaterial i filtret innan jag mörklägger?

Nej, se bara till att det blir rörelse på vattenytan.

svea skrev:
Detta känns lite pirrigt, vill inte att mina fiskar ska bli dåliga eller dö!

Jag har gjort det en gång och måste erkänna att jag också var lite nervörs, men det var ingen fara. Alla mådde bra när jag tände belysningen efter 3 dygn.
#17 - 24 oktober 2007 15:32
svea skrev:
Så här ser det ut.

Ajaj, det ser riktigt trångt ut för scalarerna :(
#18 - 24 oktober 2007 15:35
Usch ja, hemskt är det. Hur blev det sen när du avtäckte? Var vattnet helt klart och fint? Och det har inte kommit åter?
Vet du varför det blir så här?
#19 - 24 oktober 2007 15:36
Det du kan göra är att du flyttar upp pumparna lite högre, sätter fullt flås på pumpen så får du mer ytvattenrörelse och detta syresätter vattnet bättre. Du behöver inte ändra något på filtermaterialet, om du inte vill testa något annat först, nämligen ett Quickfilter.
Det är en tillsats till ett Aquaclear pumphuvud som tar väldigt små partiklar i karet, och är det nu inte infusorier(som det iofs ser ut att vara) så kommer böset att samlas upp i detta filter. http://www.pwss.se/product.php?productid=1930&cat=0&page=1
#20 - 24 oktober 2007 15:48
OK, det kan jag göra. En liten bit till kan jag flytta upp dem bägge 2. Det är ett Fluval 4 och ett Fluval 2, sitter i varsin hörna.

Nej, jag vill inte testa ngt. Men skulle jag kunna sätta detta Quickfilter på mitt Fluval 4? Inte? Eller hur gör man i så fall?

Är det noll risk för fiskarna att mörklägga?
#21 - 24 oktober 2007 16:13
Har du bara bra syresättning så dör de inte för att karet är släckt i 3 dygn, heller inte om de inte får någon mat under denna tiden om de inte är försvagade av sjukdom eller liknande.
Quickfiter tillsatsen passar inte till Fluvalpumpen om man inte modifierar den, och det är tyvärr inte det lättaste.

Om du är orolig för fiskarna så vänta några dagar med mörkläggningen och gör istället delvattenbyten och se om det blir bättre eller om det blir en försämring, då det inte är någon större fara i ditt kar ännu. Det skulle vara värre om man knappt ser in i karet;).
#22 - 24 oktober 2007 16:15
Efter att själv ha mörklagt mitt kar ett flertal gånger kan jag av erfarenhet säga att det är noll risk för fiskarna. De kommer lägga sig i skydd av växterna och uppleva en mycket lång natt, inget annat. Mina fiskar mådde prima både innan och efter täckningarna och mår fortfarande prima ;)

I mitt kar fick jag både svävalger och infusorier samtidigt vilket jag försökte bota med mörkläggning. Efter varje mörkläggning var vattnet helt klart och jättefint, växterna såg visserligen inte så vackra ut men vattnet vart klart. Enda problemet var att dimman återkom efter nån vecka. Till slut lessnade jag och köpte UVC ;)

Orsaken till mitt envisa problem är sannolikt att jag haft ammonium(inte tillräckligt utvecklad bakterieflora (och kanske också har ammonium i kranvattnet) i karet som triggat alger och infusorier samtidigt som jag inte gödde mina växter. Lysande recept för algsoppa :D

Om man vill/kan lägga lite pengar på en UVC-utrustning så är det inte tvunget att ha ett ytterfilter(som ansjo nämnde att man skulle koppla det till). Jag kör ett Eheim 2252 innerfilter med UV-C kopplat mellan utblås och strilslang och det funkar lysande (sic!). Visserligen är mitt UVC fullt dränkbart men jag har det hängande på utsidan eftersom jag inte får plats att gömma en klump lika stor som mitt filter på nått snyggt sätt. Slangen syns ju inte på samma sätt....

Just my two cents..
#23 - 24 oktober 2007 16:20
Hmmm, så du tycker inte det så illa ut? Bra i så fall, jag kanske kan vänta någon dag och göra delvattenbyte. 1/3 om dan i 2 dar, är det lämpligt? Eller fler dagar?
#24 - 24 oktober 2007 16:30
Är det inte bättre att mörklägga så snart som möjligt istället för att göra delvattenbyte, mota Olle i grind istället för att vänta tills det ser för &/( ut? .. jag har upplevt att infusorier triggas av bl a nytt vatten..

//funderar jag
#25 - 24 oktober 2007 18:57
Visst är det det, men eftersom hon är lite orolig för fiskarna och karet inte är så farligt mjölkaktigt (ännu;)) så kan man vänta och se. Är det infusorier kommer det antagligen att förvärras, men är det något annat så kanske det är på tillbakagång.
Risken är som du säger ize, att med vattenbyte kan de triggas och det blir värre än förut, men det ser man ganska så snart.
#26 - 24 oktober 2007 19:14
Får jag passa på att fråga: skillnad på svävalger och infusorier - hur ser jag detta?
Kan det vara svävalger? Och vad gör jag i så fall?

Jag är mycket rädd om mina vackra skalarer, de får absolut inte skadas. Så därför är jag lite osäker hur jag bör göra.
Är det ingen som vet HUR infusorier uppstår, vad har jag gjort fel i mitt akvarium?
#27 - 24 oktober 2007 19:57
Infusorier är vita/gråaktiga och gör vattnet mjölkigt, svävalger är gröna (gör vattnet lite gröngult först och sen allt grönare. Vill det sig riktigt illa ser du till slut inte in mer än några centimeter i karet :) ).

Båda dödas/minskas med mörkläggning och/eller UVC. Svävalger triggas också av ljusvariationer, näringsvariationer etc (mao växterna kan inte konkurrera pga brist av något nödvändigt i i fotosyntesen)

I ditt kar är det med största sannolikhet infusorier som det ser ut på bilden.
#28 - 24 oktober 2007 20:05
OK, då förstår jag skillnaden. Det är nog infusorier då, är inte alls grönt.

Men HUR kom de dit? Jag har ytterligare 2 akvarier, ska jag bara vänta på att ngt liknande bryter ut där oxå?:mad:

Bilden på mitt akvarium visar kortändan, så ingen tror att skalarerna går för trångt!:p
#29 - 24 oktober 2007 22:28
svea skrev:
Usch ja, hemskt är det. Hur blev det sen när du avtäckte? Var vattnet helt klart och fint? Och det har inte kommit åter?

Vet du varför det blir så här?

Jag hade inte infusorier, utan svävalger. Men ja det såg fint ut när jag avtäckte.
#30 - 24 oktober 2007 22:33
svea skrev:

Bilden på mitt akvarium visar kortändan, så ingen tror att skalarerna går för trångt!:p

Oj det hade jag missat [:o]
#31 - 28 oktober 2007 13:04
Jag har nu haft akvariet täckt i 4 dagar och tänker ta av täckningen i eftermiddag.
Ska jag byta vatten då meddetsamma eller vänta någon dag?

Hur ska jag göra med filtren? Jag tog ur filterpatronerna och satte dit filtervadd. Ska jag avlägsna det och sätta tillbaks filterpatronerna nu?
Tacksam för lite tips.
#32 - 28 oktober 2007 13:24
Sedär ja, visst gick dessa dagar snabbt;)?
Vänta du med att byta vatten någon dag och sätt tillbaka filterpatronerna idag.
Varför tog du bort dem?
#33 - 28 oktober 2007 13:37
Ha ha, jodå det gick snabbt!! :p Men jag kunde inte avhålla mej från att kika in lite. [:o]
Det stod bra till med dem!!

Jo, jag frågade min handlare om lite råd. Han berättade att det kan vara bättre med filtervadd i ETT filter, så det gjorde jag. Det lär fånga upp infusorierna bättre, sa han.
#34 - 28 oktober 2007 13:44
OM det nu inte är helt klart i vattnet när jag täcker av, ska jag genast täcka för igen utan åtgärd?
Eller finns ngt bättre sätt då?
#35 - 28 oktober 2007 13:51
Är inte infusorierna borta efter 4 dygn får man nog göra något annat, och då är det tveksamt att det var detta.
#36 - 28 oktober 2007 14:13
OK, bra att veta. Jag hoppas verkligen att allt ser normalt ut nu.
Tack för att du hjälper mej.[:-106]
#37 - 28 oktober 2007 14:17
svea skrev:
OK, bra att veta. Jag hoppas verkligen att allt ser normalt ut nu.

Tack för att du hjälper mej.[:-106]

:DDet är lugnt!
#38 - 28 oktober 2007 15:10
TYVÄRR! [:O][:(]
Knappast nån förändring, iså fall väldigt marginellt.
Synd, jag som hoppades att det skulle bli fint igen i mitt akvarium.
Fiskarna tycks må fint, alltid ngt att glädjas åt.:)

Nu måste jag ta reda på nästa steg.[:(!][:O]
#39 - 28 oktober 2007 15:22
Då antar jag att det inte är infusorier..
#40 - 28 oktober 2007 17:03
Hej!
kanskel lite dumt tips men det funkade hos mig....filtret. Min pump gick normalt men efter att jag tvättade det så blev vattnet klart.:)

MVH Erika
#41 - 28 oktober 2007 19:54
[COLOR=SeaGreen]Är det infusorier kommer det antagligen att förvärras, men är det något annat så kanske det är på tillbakagång.
Risken är som du säger ize, att med vattenbyte kan de triggas och det blir värre än förut, men det ser man ganska så snart.[/COLOR]

Såhär skrev Ansjo tidigare i tråden.
Eftersom det nu tydligen inte är infusorier kanske jag vågar mej på att byta 1/3 vatten i morrn för att se om det blir klarare. Det kommer väl inte att triggas igång mer då.
Annars vet jag inte vad jag ska göra.
Möjligen kan jag tycka att det är liiiite bättre sikt. Kanske önsketänkande.
#42 - 29 oktober 2007 08:24
Verkligen konstigt:confused:. Då är det kanske som batski skriver inte säkert att det är infusorier du drabbats av.
När rengjorde du pumpen sist?
Har du stoppat i något nytt i karet sedan det hände?
#43 - 29 oktober 2007 08:42
Visst är det konstigt! Idag har belysningen inte gått igång än så jag kan inte kolla.
Jag tvättade filtret den 17 okt. Jag har inte förändrat någonting i akvariet, inte ens växter lr fiskar. Det enda nya är Tubifex som jag matade med 2 ggr, annars ingenting nytt. Tubifex matade jag med i alla akvarierna.

Någon skrev (var?) att man kan se de små infusorierna sittandes på rutan. Det kan jag inte upptäcka!
#44 - 29 oktober 2007 11:31
Jag ser nu att det verkar ngt mindre disigt nere mot botten:confused::confused:
Hur kommer det sej? Upptill ser det ungefär lika ut, möjligen kanske ngt lite mindre dis.
Bilagor:
#45 - 29 oktober 2007 13:34
Att det ser mindre disigt ut nedtill i karet beror nog på ljuset, det ser "värre" ut upptill där ljuset är starkare.
Trots att du har 2 innerpumpar så kanske de inte klarar av att rena vattnet på de små partiklar som finns i karet? Det är bara att spåna vidare med problemet och ta en sak i taget och förhoppningsvis ska detta lösas.
Har du gjort ett vattenbyte ännu?
Är det en del lös skit på botten?
#46 - 29 oktober 2007 14:35
Jo det förstår jag, men jag tycker det ser annorlunda ut.
Jag har haft dessa filter en längre tid, funkat tidigare. Hmm, vill inte ha ytterfilter! :(
Säg inte det ordet![B)][:(!]:p

Gjorde vattenbyte för nån timme sen, 1/3 tog jag. Och kramade försiktigt ur det andra filtret för att inte en massa grejor skulle splutta ut sen när jag startade upp igen.

Jag tycker inte det ser ut att vara så mycket på botten, det brukar aldrig bli så mycket shit när jag slamsuger, konstigt nog.
#47 - 29 oktober 2007 14:46
Ytterfilter, ytterfilter, ytterfilter:D!
Skoja bara;). Då är det nog bara att vänta någon dag för att se om det blir bättre av vattenbytet. Skulle det nu bli bättre av detta så kanske du kan byta 20% om dagen tills du tycker det är acceptabelt rent vatten.
Om det inte blir någon förändring eller om det peppar, peppar, skulle bli värre får man nog gå vidare med andra lösningar.
#48 - 29 oktober 2007 16:19
KUL! :D;)
Förklaring varför jag ej vill ha y---r: Jag bor i en gammal lägenhet med parkettgolv överallt. Och jag vill inte ha en massa vatten på detta gamla fina parkettgolv. Det är alltså en hyreslgh, så värden skulle inte bli glad om detta hände. [:(!]
Jag har läst så många gånger att slangar lossnat och blötlagt hela golvet, så det vill jag INTE.

Nu när jag riktigt kritiskt granskar akvariet så tyckter jag nog att det är mindre dimma däri. Jag tror att det går åt rätt hål. Och det gläder mej.
Mina fina skalarer ser glada ut, det tyckte nog att det var en lång natt! :p

Ok, då byter jag 20& i morrn igen. Kanske bör suga lite på botten oxå?

Tack SNÄLLA du för all hjälp, väldigt hyggligt.

Hälsningar från ett regnigt Stockholm.[:-171]
#49 - 29 oktober 2007 16:23
Ja, det scenariot med ytterfilter har gått genom skallen både en och två gånger kan jag säga, men det är bara att tänka på annat så är det snart glömt, som tex om karet skulle spricka istället:p!
Du får hålla oss uppdaterade hur det utvecklar sig med dimman:)!
#50 - 29 oktober 2007 21:20
svea skrev:
KUL! :D;)

Förklaring varför jag ej vill ha y---r: Jag bor i en gammal lägenhet med parkettgolv överallt. Och jag vill inte ha en massa vatten på detta gamla fina parkettgolv. Det är alltså en hyreslgh, så värden skulle inte bli glad om detta hände. [:(!]

Jag har läst så många gånger att slangar lossnat och blötlagt hela golvet, så det vill jag INTE.

Har man fäst slangarna ordentligt är risken att sånt skulle hända så gott som obefintlig. Nästan lika liten som att ett vanligt vattenrör skulle börja läcka.
#51 - 1 november 2007 18:54
Ville bara berätta att vattnet nu ser mycket bättre ut. Inte helt klart som innan, men verkligen mycket klarare.

Tack alla för hjälpen.[:-88][:-93]
#52 - 1 november 2007 20:46
Vad bra :)
#53 - 4 november 2007 14:33
Ursäkta att jag hoppar in här men jag har samma problem och jag undrar: ifall det nu är infusorier, blir det värre? För att mitt kar har inte förändrats nånting på en vecka =\
#54 - 14 november 2007 14:09
Jaha så var det dax igen!
Nu efter 2 veckor har dimman återvänt, dock inte så kraftig som första gången - ännu!:mad:[B)]

Vad ska jag göra nu och varför kommer det åter om det inte var infusorier?
Jag har ännu inte förstått varför det började och inte heller av vilken anledningen det slutade. :confused:

Finns det nån som kan förklara och hjälpa mej?
#55 - 14 november 2007 19:24
Ingen som kan hjälpa mej? Det ser för hemskt ut.
#56 - 15 november 2007 18:33
Kanske du skulle testa en kemisk lösning, det finns ett preparat som man doserar i vattnet och samlar ihop fina partiklar till större klumpar som ett vanligt filter klarar av att suga in och behålla. Jag har själv aldrig provat detta, men tydligen ska det funka bra.
Kanske det vore lösningen, eller iaf en test om det blir bättre. Men det låter som på beskrivningen att det ändå är infusorier, men varför de inte gav med sig vid mörkläggningen är lite konstigt.
#57 - 15 november 2007 20:47
Hej
Just det där medlet (namn:confused:) visade hon mej, det fungerade, sa hon. Men eftersom det inte är totalt mjölkaktigt ska jag nu prova lite annat, enl hennes råd.

1/3 vattenbyte, sätta in fildervadd i halva båda filtren, höja värmen till 27 grader.
Jag har gjort detta nu i eftermiddag. Just nu ser det riktigt bra ut, mycket klarare. Jag får se i morrn hur det ser ut.

Annars får jag nog prova det där du sa. OM det funkar så är det toppen.

Visst är det konstigt att det kommit tillbaks. Och att det inte hjälpte med mörkläggning om det var infusorier. 4 dar! Det borde hjälpt.
#58 - 15 november 2007 20:52
Hej
Just det där medlet (namn:confused:) visade hon mej, det fungerar bra sa hon. Men eftersom det inte är totalt mjölkaktigt ska jag nu prova lite annat, enl hennes råd.

1/3 vattenbyte, höja temperaturen till 27 gr, sätta in filtervadd i halva båda filtren. Detta har jag gjort nu i eftermiddag. Just nu ser det riktigt bra ut, jag får se i morrn bitti hur det verkar.

Annars måste jag nog prova det där du sa. Helst vill man ju inte hälla ned kemikalier i ondödan. Men nöden har ingen lag.
#59 - 15 november 2007 20:54
Ooops, det blev två inlägg!
#60 - 15 november 2007 21:57
Sera morena är ett torvextrakt och innehåller humusämnen och det hjälper till att bryta ner flygande partiklar och gör vattnet kristallklart och helt ofarligt för dina fiskar, om du har lust att prova....
#61 - 16 november 2007 11:38
Du får hålla tråden uppdaterad hur det går, alltid intressant att få reda på resultatet;)!
#62 - 16 november 2007 13:30
Idag ser vattnet faktiskt rätt klart ut, ngt lite disigt men absolut bättre än före åtgärderna i går.

Sera morena kanske jag provar när jag tycker det blir för mycket, tack för tipset.
Men jag avvaktar lite just nu med att hälla i grejor.

Jag uppdaterar gärna, efter all hjälp jag fått så känns det bra att göra det.
Bilagor:
#63 - 16 november 2007 14:07
Jag har råkat ut för det här med mjölkigt vatten några ggr och jag kan bara härleda det till fiskfoder som exempelvis maltabletter, frysta mygglarver, fiskrom... dvs foder som bland annat har animaliskt innehåll...

Det finns smådjur så som encelliga organismer och större i alla akvarier... dessa förökar sig dock blixtsnabbt när rätt förhållande uppnås för dessa... dom kräver en viss sort mat för att må bra... lagom ljus och värme hjälper till.

Ett sätt för att ta död på dessa djur är att ta bort ljuset... ett annat är att ta bort värmen... men det bästa är ändå att byta foder till vanligt flingfoder som man matar sina fiskar med men i små små mängder så maten verkligen äts upp av fiskarna.

Annons