Grumligt vatten

#1 - 22 februari 2008 21:53
Hej .

Jag tror att jag börjar få problem med mitt lilla förvärvarande yngelkar.

Imorse såg jag att vattnet har blivit lite grumligt och det har väl inte direkt förvärrats under dagen men när jag var och tittade nu så såg jag att alla ynglen stog uppe vid ytan. Det brukar dom inte göra utan brukar hålla sig gömda.

Vad kan felet vara? Gjorde ett vattenbyte i onsdags och innan det i söndags.

Ska ta ett nitrit test nu och se om det kan vara det som är felet. Är det någon annan som vet vad det kan vara så kom gärna med förslag.
#2 - 22 februari 2008 22:22
Hur ser grumligheten ut? Är det skit i vattnet, eller är den mjölkvit eller grönaktig?
Har du tvättat sanden noga? Bra cirkulation?
#3 - 22 februari 2008 22:22
nu har jag mätt, värdet låg mellan 0.2 och 0.4. Ska nog pröva att byta lite av vattnet oxå så får man se imorgon.

Fortfarande öppen för förslag....:confused:
#4 - 22 februari 2008 22:24
Grumligheten är mer åt det vita hållet och jag sköljde stenen innan jag hade i den. Har haft igång det sen mitten av januari och det här är andra kullen platy yngel.
#5 - 22 februari 2008 22:26
flitret är nyköpt. fluvalplus 2. och ska klara upp till 90 liter. har ca 60.
#6 - 22 februari 2008 22:39
Du kanske har fått infusorier i karet? Märker du någon skillnad efter du har gjort vattenbytet om det blir bättre precis efteråt för att ganska snabbt försämras igen?
#7 - 22 februari 2008 22:52
Vad är infusioner? Gjorde bara ett litet byte nu på några liter, märkte inte så stor skillnad som jag tänkte på iallafall, men ser bara halva karet så jag har en ramp för glödlampor och den ena lampan gick för andra gången på ca tre veckor.[:(!] Kan jag göra ett lite större byte imorrn eller är det för nära inpå?

Håvade nämligen bara ut vatten med en kopp nu (ska nämligen upp och jobba imorrn) så jag kände att det skulle bli för mycket bök att dra ut slangen och så har sambon gått och lagt sig så tänkte att bättre lite än inget.:)
#8 - 22 februari 2008 23:02
Du kunde ju ta koppen med vattnet och "tappa" den på honom så du fick göra ditt vattenbyte ifred:p!
Infusorier är små djur som gör att vattnet blir mjölkaktigt vitt och kan ibland vara svårt att bli av med. Det försvinner inte genom vattenbyte utan det är antingen ett UV-filter som gäller eller total mörkläggning av karet i 3 dygn.
Men att du även har nitrit gör inte saken varken roligare eller lättare, och eftersom infusorier inte är farliga så tycker jag att du ska försöka göra dig av med detta först och främst.
Du kan göra vattenbyte med ca 20% var dag till du ser att nitriten ger med sig, och om jag förstår rätt så är karet startat för ungefär 3-4 veckor sedan? Det är dessa veckor det tar innan karet stabiliserar sig, och är det så gammalt nu så är det värsta gjort.
#9 - 22 februari 2008 23:12
jag tror att jag kan ha lite problem då..... eftersom att jag oxå har ottosar i karet så har jag försökt att "odla " alger och har därför haft lampan tänd från ca 7 på morgonen till ca 23 på kvällen. Jag vet att man inte ska ha det men man lär av sina misstag..... kan sniglar vara till nån hjälp? Får försöka sänka antalet ljustimmar till och börja med. kan det vara farligt i längden med infusioner? Är nitrit halten farligt hög eller? har för mig att jag läst nånstans att den inte ska gå över 0.5......:confused:
#10 - 22 februari 2008 23:17
Den är inte livsfarlig som den är nu, men helst ska den vara på 0. Dra ner på ljustiden är ett bra steg i rätt riktning mot infusorierna (om det nu är sådana) och mig veterligt är det inget som är farligt, bara fult att inte se igenom:).
Så den enda hjälpen en snigel kan göra är om du får den i ögat så du slipper se skiten:p!
#11 - 22 februari 2008 23:19
börjar med att dra ner ljustimmar och vattenbyte var dag så får vi se...

Tack så mycket för hjälpen både här och där.....:D
#12 - 22 februari 2008 23:20
Ja, så det kan bli:)!
#13 - 23 februari 2008 19:04
förstår ingenting, idag när jag kom hem var vattnet glasklart.....:confused:
har inte mätt nått nitrit idag men ska snart göra det bara jag har smält maten lite...ynglena står fortfarande vid ytan... efter ett tag så simmar dom ner för att vara nere lite och sen i raketfart simma upp till ytan...
#14 - 23 februari 2008 21:59
Har mätt nitritet nu och tyvärr så har det ökat till ca 6 nu. gjorde rent filtret och ett litet vattenbyte.. då jag har ett fluval filter så får dom just nu lite bubblor på ytan eftersom att jag även hade en oljig hinna så nu får det bubbla ett tag...

Annons