Grumligt vatten...

#1 - 5 april 2008 12:46
Jag har ett 60 liters kar som vattnet blivit väldigt grumligt i, det hela började när jag var på semester, pumpen gick sönder och min pappa som skötte om akvariet satte in en luftpump som tillfällig lösning.

När jag kom hem köpte jag genast en ny pump och gjorde 1/3 dels vattenbyte, det har nu gått 3 veckor och jag har gjort ytterligare vattenbyten utan att grumligheten försvunnit.

Det är för tillfället lite för mycket fisk i tror jag, mina Ancistrusmalar är verkligen fotrplantningsbenägna [:o] , för några dagar sedan upptäckte jag den 3:e kullen av malyngel på ca 2 månader, honan har jag flyttat till ett annat kar nu för att slippa fler kullar, vet inte hur många yngel jag har men det är MÅNGA.

Givetvis kommer jag göra mig av med ynglen men just nu är de för små så att zooaffären vill inte ta emot dem föräns de har blivit 3 - 4 cm.

Kan det grumliga vattnet bero på alla dessa malyngel ?

Hur ofta törs jag göra delvattenbyten utan att fiskarna tar skada ?

Tacksam för all hjälp.

Mvh Gren78
#2 - 9 april 2008 10:57
Är det vitgrumligt?
iom att du bytte pump försvann bakteriekulturen som fanns i filtret. Förmodligen uppstod då en obalans och du fick infusorier. Sök på det på forumet så finns massor av info. Om det är infusorier så förvärras det av vattenbyten. Dock kanske det är nödvändigt om du har för mycket fisk så du inte får nitrit.
Minska mängden fisk, Köp ett nitrittest, behandla med nitrivec och försök uppnå balans igen.

Annons