Hej på er!
Skulle behöva lite hjälp. Orkar inte med mitt grumliga vatten.
Jag kör inte lowtech helt och hållet (alltså med jordbotten osv), men har dragit ner rejält på vattenbytena (gör 15-20% byte varannan vecka) och har en hel del växter, som också får sig en skjuts PMDD emellanåt. Eftersom jag har sand (0,8-1,2 mm råda) så lägger sig all fiskskit ovanpå sanden. Även om jag slamsuger när jag gör mina vattenbyten så räcker inte detta, utan skiten svävar runt och vattnet har börjat bli gumligt. Tycker detta är riktigt jobbigt och det är så FULT :(
Har läst att en del av er som har ungdiskus och matar flera gånger om dagen har uppgraderat filtret och fått bättre rening på så sätt och sluppit grumligt vatten. Jag funderar nu på om ett ordentligare filter skulle kunna vara lösningen även för mig...
Mitt kar är på 160 liter och jag har ett innerfilter som följde med i paketet, pumpar 570 l/h och filtermaterialet är ju egentligen för litet som i de flesta innerfilter.
Antingen köper jag ett mindre ytterfilter typ fluval 104 som komplement, eller byter ut innerfiltret mot ett fluval 204 eller liknande och kör bara med detta.
Vad skulle ni rekommendera? Kommer ett ytterfilter att råda bot på situationen?