Grumligt vatten - byta innerfiltret mot ytterfilter?

#1 - 4 juni 2006 16:13
Hej på er!

Skulle behöva lite hjälp. Orkar inte med mitt grumliga vatten.

Jag kör inte lowtech helt och hållet (alltså med jordbotten osv), men har dragit ner rejält på vattenbytena (gör 15-20% byte varannan vecka) och har en hel del växter, som också får sig en skjuts PMDD emellanåt. Eftersom jag har sand (0,8-1,2 mm råda) så lägger sig all fiskskit ovanpå sanden. Även om jag slamsuger när jag gör mina vattenbyten så räcker inte detta, utan skiten svävar runt och vattnet har börjat bli gumligt. Tycker detta är riktigt jobbigt och det är så FULT :(

Har läst att en del av er som har ungdiskus och matar flera gånger om dagen har uppgraderat filtret och fått bättre rening på så sätt och sluppit grumligt vatten. Jag funderar nu på om ett ordentligare filter skulle kunna vara lösningen även för mig...

Mitt kar är på 160 liter och jag har ett innerfilter som följde med i paketet, pumpar 570 l/h och filtermaterialet är ju egentligen för litet som i de flesta innerfilter.

Antingen köper jag ett mindre ytterfilter typ fluval 104 som komplement, eller byter ut innerfiltret mot ett fluval 204 eller liknande och kör bara med detta.

Vad skulle ni rekommendera? Kommer ett ytterfilter att råda bot på situationen?
#2 - 4 juni 2006 23:31
[quote=Milbot] Har läst att en del av er som har ungdiskus och matar flera gånger om dagen har uppgraderat filtret och fått bättre rening på så sätt och sluppit grumligt vatten. [/quote]
har man diskus byter man i regel en stor mängd vatten 1-2ggr per vecka.

Jag funderar nu på om ett ordentligare filter skulle kunna vara lösningen även för mig...

kan hjälpa men beror på många faktorer.
ett filter kan nästan aldrig va för stort men väldigt ofta för litet så köp ett lite större.
men sen är det inte alla som kan dra ner på vattenbytena utan du kanske skulle byta 20% i veckan istället och då slamsuga varje gång.
#3 - 4 juni 2006 23:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi h[/COLOR][COLOR=darkorchid]ar diskus i ett juwelkar och där har vi uppgraderat pumpen en storlek. Inte för att filterkapaciteten ökar men för att det blir snabbare omsättning på vattnet. Vi upplever att partiklarna halverats i alla fall. Alltså inte helt borta men inte lika dimmigt längre.[/COLOR][/FONT]
#4 - 5 juni 2006 09:44
[quote=Raven]har man diskus byter man i regel en stor mängd vatten 1-2ggr per vecka.[/quote] Just det, mycket skit åker ju ut den vägen då.

kan hjälpa men beror på många faktorer.

ett filter kan nästan aldrig va för stort men väldigt ofta för litet så köp ett lite större.

men sen är det inte alla som kan dra ner på vattenbytena utan du kanske skulle byta 20% i veckan istället och då slamsuga varje gång.
Jag har haft en del problem med toffsalger så jag skulle vilja undvika alltför frekventa vattenbyten, men jag förstår vad du menar. Har man fiskar som skitar ner mer än vad filtret klarar av så måste man ju få ur skiten på nåt sätt. Alternativt får jag skaffa en batteridriven slamhävert som tar bort skiten utan att man behöver ösa ur en massa vatten ur karet :D men jag är tvivlar lite på att dom funkar så bra som det låter.

[quote=Lenmar]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi h[/COLOR][COLOR=darkorchid]ar diskus i ett juwelkar och där har vi uppgraderat pumpen en storlek. Inte för att filterkapaciteten ökar men för att det blir snabbare omsättning på vattnet. Vi upplever att partiklarna halverats i alla fall. Alltså inte helt borta men inte lika dimmigt längre.[/COLOR][/FONT][/quote] Härligt att höra!
#5 - 5 juni 2006 15:42
kanske kan lufta ur vattnet innan du byter ?

gör så själv för att minska problemen med toffsalger och det funkar.
#6 - 5 juni 2006 16:38
[quote=Raven]kanske kan lufta ur vattnet innan du byter ?

gör så själv för att minska problemen med toffsalger och det funkar.[/quote] jag har funderat lite på det, men det känns lite krångligt att ha 30 liter vatten ståendes med cirkulation (gissar att det är så man måste göra för att få ur all CO2). jag får i så fall ta det som en sista utväg om toffsalgerna inte vill ge sig.
#7 - 12 juni 2006 21:15
Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så jag fortsätter med en liten fråga här.

Har funderat och läst mer nu och har bestämt mig för att satsa på ett ytterfilter. Tror det kan vara en bra investering, inte bara för grumlighetens skull utan även på andra sätt. Men, jag velar om vilken storlek. Jag kommer ta bort innerfiltret, så ytterfiltret ska gå själv sen. Alternativen:

Fluval 204, pumpar 680 l/h
Fluval 304, pumpar 1000 l/h

Om jag förstått rätt måste man räkna bort lite av kapaciteten för att få det rätta värdet vad det pumpar med filtermaterial i, kanske 200 l/h (?). Alltså, 480 l/h kontra 800 l/h i så fall. Eftersom karet är på 160 liter blir det 3 gånger akvariets volym för 204:an och 5 gånger akvariets volym för 304:an. Nånstans där ska man ju ligga, men vad tycker ni? Kan det bli alltför mycket blås även om man använder strilrör till 304:an? Något som talar för att 204:an är bättre att satsa på? Priset är en dryg hundralapp i skillnad så det bryr jag mig inte så mycket om.
#8 - 12 juni 2006 21:27
köp 304:an, mer filtervoym vilket bara är positivt.

skulle den pumpa flr mycke går det att köra med strilrör och strypa lits
#9 - 13 juni 2006 12:44
Tack för svar Raven! Då kör jag på 304:an. Nu ska grumligheten bort! [:(!] ;)

Annons