Grumligt vatten efter rengöring av pump

#1 - 24 september 2009 14:24
Jag gjorde igår rent min pump. Det är en Fluval 304. Jag bytte ut den gamla torven mot klippta kuber av filter. Jag sköljde ut pumpen och satte dit nya filter också. Men vatten har blivit grumligt. Brukar det bli såhär?
#2 - 24 september 2009 14:49
Det kanske blev mer flås i pumpen så den rörde upp sediment från botten? Brukade bli så i mitt lilla akvarium när jag gjort rent filtret i Fluval:en. Blev i och för sig rent ganska snabbt efter att vattnet pumpats igenom filtret igen.

Spolade du mattan innan du satte det i karet? Tänkte om det satt något där sen tillverkningen.
#3 - 24 september 2009 21:03
har du bara klippta kuber kan nog en del skit som virvlat upp åka runt, prova med lite filtervadd längst upp så blir det snart rent ;)
#4 - 25 september 2009 05:11
Jag har kol också, och filtervadd, samt sådanna där "makaroner" och substratkulor. Men vattnet ser bättre ut idag. Antar att filtret måste "sätta" sig lite.
#5 - 25 september 2009 05:19
då behöver du nog bara ge det lite tid men får man fråga varför du har kol i filtret? enda normala tillfället det behövs är efter medicinering och aktivt kol (eller är det nån typ av kolstenar du har?) måste bytas ganska ofta om det ska göra nån nytta, minns inte hur ofta men det är nog minst en gång i månaden så vore jag du skulle jag nog ha lite fler filterkuber där istället, dvs om det inte sitter där av en specifik anledning ;)
#6 - 25 september 2009 06:36
Jaha, det visste jag inte. Det satt i när jag köpte akvariet. Då var det även torv i för han som jag köpte av hade diskusar. Men torven bytte jag ut mot filterkuberna. Ska se till att byta ut kolen då.:)
#7 - 25 september 2009 10:17
kolen är det de som ligger i vita tygpåsar? har två såna påsar i min fluval 405 som också låg i när ja köpte förra karet begagnat.
#8 - 25 september 2009 11:33
Blir lite osäker på om det verkligen är kol. Det sälj nämligen nått substrat som ser likadant ut och ligger i likadan vit påse, som tydligen gör vattnet klart... kanske är sådant som är i. Funderar på att ta med hela filtret till akvarieaffären så får de kolla och säga vad jag ska ha i elller inte.
#9 - 25 september 2009 13:10
Yesska skrev:
Blir lite osäker på om det verkligen är kol. Det sälj nämligen nått substrat som ser likadant ut och ligger i likadan vit påse, som tydligen gör vattnet klart... kanske är sådant som är i. Funderar på att ta med hela filtret till akvarieaffären så får de kolla och säga vad jag ska ha i elller inte.

det är normalt vita typåsar till aktivt kol och dom säljs just för att göra vattnet klart och rent, problemet är bara att efter ett tag släpper kolen ifrån sig skiten igen så man måste se till att byta innan dess för annars gör det ingen nytta så kol som är för gammal tar inte upp nånting, och nytt kol är bäst att bara köra efter en medicinering då det är suveränt på att suga åt sig medicinen men sen ska kastas ut.
#10 - 25 september 2009 13:12
CuRSeD skrev:
kolen är det de som ligger i vita tygpåsar? har två såna påsar i min fluval 405 som också låg i när ja köpte förra karet begagnat.

är dom mer än några veckor så kasta ut dom för dom minskar bara flödet i ditt filter, brukar va ganska tunna nätpåsar så man kan se små svarta bitar genom nätet.
#11 - 25 september 2009 14:06
Fuzzop skrev:
är dom mer än några veckor så kasta ut dom för dom minskar bara flödet i ditt filter, brukar va ganska tunna nätpåsar så man kan se små svarta bitar genom nätet.

Ska göra det idag. Tack för alla tips.
#12 - 25 september 2009 18:48
Har nu köpt nytt filterludd (fluvals egna microfiberkuddar) och har lagt på varje lager =6st, så nu borde ju vattnet bli klart igen.
#13 - 25 september 2009 19:13
om du stoppar i så många ha lite koll närmaste tiden så det inte blir för igensatt så flödet minskar allt för mycket ;)
#14 - 26 september 2009 05:38
Shall do, än sålänge fungerar det och vattnet är fint.

Annons