Grummligt

#1 - 20 mars 2007 09:37
Tja. Jag undra hur ja ska få bort grummlet i vattnet,de blev efter ja bytte till biltemas blästersand.Grummlet är ej grönt,bara disigt(mkt jobbigt att titta på:()
Ha bytt vatten ganska mkt,men de försvinner inte.Sist ja hädde i blästersand från biltema vart de grönt(vatnet):( så ja bytte tebax,tänkte prova igen men de blev inte bra denna gång heller.

Mörkläggde förra gången,blev lite bättre men ej fullt som de ska vara.
Någon som ha en aning?,för ja ha ju sett dom som ha biltemas å vattnet e klart..

Mvh//Alex
#2 - 20 mars 2007 09:51
Det tar ett par dagar innan det lägger sig, om du inte har tvättat sanden tillräckligt noga. Låter som det är relativt nystartat?
#3 - 20 mars 2007 09:54
Nej de e inte nystartat,ha haft igång de e i ca 1½ år. nytte till blästersander i förgår,är de bara att vänta å se om de bli bättre?
#4 - 20 mars 2007 09:54
Ingen orsak att tvätta biltemas sand, dessutom mycket jobbigt, den är tillräckligt ren. I min balja tog det bara ett dygn, så hade det grumliga lagt sig, sanden alltså otvättad. 5 månader har gått sedan dess och allt är väl.
#5 - 20 mars 2007 10:03
va skummt att mitt e grummlig,nån ide hur ja kan fixa de? UffeS ha du nån bild?
#6 - 20 mars 2007 10:07
Byter du sand så är det likadant som ett nystartat akvarium.
Du kanske har fått infusorier i karet?
#7 - 20 mars 2007 10:18
Okej,hur fixa ja de då??
#8 - 20 mars 2007 12:16
Om inte grumlet lagt sig efter ett par dagar så beror det knappast på sanden.

Prova att mörklägga akvariet helt (inte en gnutta ljus ska komma in) i ca 2-3 dagar(ingen matning). Om det berodde på infusorier så ska vattnet sedan vara klart.
#9 - 20 mars 2007 21:20
Okej,mörkla e en vecka förra gången(fast du va vattnet grönt)blev bara lite bättre,bytte tillbaka till engelsk sjösten då vart de klart å fint.Får väl prova att mörklägga igen då.

Annons