Grummligt av sand?

#1 - 11 november 2011 15:02
Hej!
Köpte för första gången igår "splitter ny sand". Har tidigare haft begagnad som jag sköljt av noga!
Sanden jag köpte var 2-3mm finkornig snö vit sand.
Jag köpte 20 kilo (ska köpa 40 kilo till). och tvättade lite lätt..

Hällde upp ~5 kilo i en plast bytta, hällde i vatten, lät det stå samt blandade.. sedan la jag ett lakan över så bara vattnet kom upp ovanför lakanet, och öste!

Fyllde sedan mitt akvarie med sanden, och sedan hällde jag i vattnet..

Det blev vitt och grumligt givetvis, och det fick stå över natten ~8 timmar.
Efter 8 timmar var det knappt någon skillnad, och vattnet är "dimmigt".. kan jämföras med vatten + mjölk..

Nu har jag suttit på jobbet hela dagen, och är osäker på hur väl det lagt sig..

Men min fråga är alltså..
Är det normalt att det blir så här..
20kg sand + 540 L vatten = Väldigt vitt (du ser ~8 cm in sedan tar det stopp).
Samt i princip utan förändring efter 8 timmar?

Givetvis var vattnet glasklart när det hälldes i, och inget beredningsmedel kan ha påverkat det.
Det är för tillfället ingen cirkulation i karet..

Ska sanden göras rent mer?
Eller kommer det att ta sig efter ett tag?

Tacksam för snabbt svar!

(Vilken respons hade fiskarna gett om jag la i dom i vattnet, med förutsättningen att det lagt sig mer?)
#2 - 11 november 2011 15:07
ja det är normalt. särkskillt om det var faxe-grus. dammar nåt jä***skt!

bara låt vara ska du se att det lägger sig. men sätt i ett filter. det hjälper till,

tålamod är viktig att ha som akvarist ;)

fiskarna hade nog inte brytt sig nämnvärt. såhär såg mitt malawi ut när jag bytte till ciklidgrus. o den sanden var med tvättad
#3 - 11 november 2011 15:12
okej vad bra! hade tänkt transportera fiskarna idag!
och har mina filter, fiskar och allt 1 timma ifrån mitt 540L där dom ska i nu.
Så filter och fiskar kommer samtidigt.

Men då är det med andra ord lungt..

Sedan tänkte jag lite ang bakterie kulturen.
Vattnet är taget rätt ur kran utan berednings medel.

Fiskarna som ska i är 1x 40 cm labeo (svart haj)
2x30cm oscar/påfågel ciklider
1x18 cm (Vanligt L-mal inte gibbi dock)
1x9cm chokladmal
8x4-8 cm Zebraciklider

och jag antar att dom kommer bajsa ner och fixa iordning en bra bakterie kultur snabbt, samt med hjälp av de 4-10L vatten från gamla akvariet som medföljer i transporten..

Men räcker det?
#4 - 11 november 2011 15:15
rengör för guds skulle inte filtret från 540L. ha det i en spann o krama ur det i det nya karet.

nä'r du tar vatten från 540L så gräv runt i sanden ordentligt så du får med massa "skit" = bakteriekultur.-

stora fiskar fixar inte en bakteriekutlru snabbare. snarare att risken för nitrit är större!

hur stort är det nya karet?
#5 - 11 november 2011 15:19
du missförstod mig, eller jag som skrev lite galet!
skall inte rengöra filtret. kommer bara byta kar på det. med 1 timmes mellanrum.

karet jag har idag är 275L och det nya är 540L.

Tänkte att de stora fiskarna bajsade mer vilket resulterade i en snabbare kultur :)
#6 - 11 november 2011 15:24
Nope. snarare större risk för nitrit. därför du ska få med så mycket skräp frå¨n förra karet som möjligt :)
#7 - 12 november 2011 08:23
Tips: 1.Häll några kilo grus/sand i en hink.
2.Spola vatten i hinken och rör runt med handen.
3. Häll av vattnet försiktigt.
4. Fortsätt tills vattnet i hinken inte blir grumligt, eller klarnar efter en minut (när man rört runt med handen.)

Det är nog många som fått ångra att man slarvat med göra ren sand eller grus.
Sen kan en del typer av sand kan "damma" mer än andra.
#8 - 13 november 2011 07:11
Personligen så skulle jag inte ta gammalt skitvatten från gamla karet och hälla i det i det nya!
Stor risk att du får en bakterie explosion och grumligt dåligt vatten, som sen kan vara svårt
att få balans på igen!
Tvätta sanden ordentligt enligt Sleaper's recept, och häll i rent vatten, inte meningen att
bakterierna skall föröka sej i hela karet utan bara i filtret, räcker med att krama ur det mesta av skiten ur filtret
under ljummet vatten, kommer att finnas tillräckligt med kvävefixerande bakterier kvar i filtret som växer till en ny kultur.
Låt sen akvariet stå en vecka och "mogna" innan du släpper i fiskarna!

Thaifighter

Annons