Grummligt vatten

#1 - 5 november 2003 12:39
Jag har fått problem med mitt akvarium på 150 liter. Vattnet har blivit väldigt grumligt. Innan har vattnet varit jääte klart. Det ser inte speciellt kul ut när man knappt kan se fiskarna längre. Jag har inte tömt det på vatten, bytt filter eller användt något foder.

Vad tror du att det kan vara?
#2 - 5 november 2003 12:41
Inte använt något foder, har du inga fiskar i?
Är vattnet grönt eller mjölkigt?
#3 - 5 november 2003 18:34
Vad jag menade var att jag ínte har användt något nytt foder som kan göra vattnet grumligt.

Vattnet är mjölkigt, grumligt

Hoppas att jag har varit klar nog. [8)]
#4 - 5 november 2003 21:50
Infusorier kanske.
Av detta har jag ingen egen erfarenhet, men sök vidare på det så kommer du säkert till någon tråd där man tipsar om hur man får ordning på det.
#5 - 6 november 2003 06:59
Det här har jag med lite problem med i ett av min yngelkar, det byts vatten där varje/varannan dag och det hjälper inte nämvärt, det som har funkat för mig är att få ordentlig fart på vattnet och att mörklägga ett tag, de verkar inte gilla när det blir ordentligt strömt! men vattenbytena verkar bara göra problemet större.. men det ska väl inte ta som en generell regel.. för vem byter vatten i sitt kar varje dag om man inte har yngel i dem?! åtminstonde inte sånna mägnder.. oavsett så ska man nog göra sina vattenbyten varje vecka ändå, de här ska väl sno rätt så mycket syre om ja inte har fattat det fel! fart på vattnet och mörkt under en period, i synnerlighet från sol ljus är mitt tips!
#6 - 6 november 2003 08:12
Infusorier är det mest troliga, ut av beskrivningen att döma.

Ett helsike å få bukt på...

Har själv ett kar som immar igen efter nån dag, då jag har bytt vatten.

Fått som råd att låta bli å mata några dagar å bytta vatten ofta...Men icke sa nicke!!!

3 dagars mörkläggning tror jag på...Testa det å utan mat.

Jag har testat det…men dä för tidigt att säga något än, om resultaten!
#7 - 6 november 2003 08:24
Hej
jag tror att du fått samma problem som jag själv haft med mitt 100L
Det grummliga kom helt plötsligt och tycks inte vilja försvinna.
Jag gjorde så att jag jag köpte ett preparat som va avsett för att vattnet skulle bli klarare.
Hela prosessen med det grummliga va att akvariet va nytt samt höll på att skapa bakterie floran som ska finnas i vattnet.
En fråga vad har du för typ av sant,jag hadde sån där Blå dekorativ sand som man kan köpa, så efter det att jag fått bort det grummliga vattnet så bytte jag sand och problemet kom inte tillbaka mer.
#8 - 6 november 2003 09:24
Själva grejen är att det är inget nytt akvarim det har vairt fyllt med vatten i 1,5 år och jag har inte nyligen bytt vattnet.

Jag ska undersöka ifall det är Infusorier.

Jag kan inte så mycket om akvarier heller så det är bra för mig att detta forumet finns. Tack för att ni hjälper mig..
#9 - 6 november 2003 09:49
fichi life vad är det för medel du pratar om???

Har det ett namn???

Kan du dela med dej av det är du snäll...Tack
#10 - 6 november 2003 12:03
Sera aquariaclear
#11 - 6 november 2003 13:08
Har du snäckor i akvariet? En stor sådan som dör eller massdöd bland många små kan ge en infusoriegrumling.

Angående den vita grumlingen när man byter vatten är det normalt inte infusorier utan kalciumkarbonat som fälls ut i vattnet efter någon timme när kalken i vattnet reagerar med CO2 i vattnet. Faller till bottnen/fastnar i filter osv efter högst ett par dagar. Det är samma reaktion som när man på kemilektionerna fick en grumling när man blåste utandningsluften genom kalkvatten.
#12 - 6 november 2003 13:17
Förresten kan man ofta se om det är infusorier. Titta genom framrutan upp mot ljusrampen, är det infusorier ser det ut som gryn i vattnet. Och stänger du av alla pumpar och filter kommer infusorierna att fördelas ojämnt i vattnet efter några timmar, medan en kemisk grumling är exakt lika överallt.

En stor växt (t.ex. en crinum-lök) som dör kan också ge en infusoriegrumling.
#13 - 6 november 2003 13:31
<b>AndreasN</b> hur vet du att det är den preparat han pratar om??

Finns det inga andra preparat som han kunde referera till??

<b>dgqlof</b> välkommen med i Zoopetgänget såg att du signat idag!!!
#14 - 6 november 2003 13:34
Poseidon: Det vet jag inte men det ska hjälpa (enligt instruktionerna) om man är beredd att använda preparat.
#15 - 6 november 2003 13:46
AndreasN: Ja det måste jag ha i åtanken...ifall åkomman återkommer.

Jag har haft det i nästan 6 mån. nu Så vi får se om den här mörkläggningen hjälpte...
#16 - 6 november 2003 14:13
dagglof förklaring om kalkutfällning kan ni läsa på flera kommuners sida om vatten tex http://www.umeva.se/vatten/global/omvatten/akvarier.html
#17 - 11 november 2003 14:09
RAPPORT angående infusorier...

TRE DAGARS MÖKLÄGGNING HJÄLPTE MÄJ !!!!

Mökläggning i 3 dar å i samband med att man lyfte på täcket så bytte jag 50-60% vatten å det har varit fri från eländet i snart 2 veckor...
#18 - 16 november 2003 21:19
Sådan här kalkgrumling som man kan få när man byter vatten, finns det något att göra åt den mer än att vänta? Någon som känner till några kemikalier eller något annat trick? Nyuppsatte ett av mina akvarium igår och nu ikväll ser jag inte bakgrunden ens.
#19 - 16 november 2003 21:29
Använder du fosforsyra för att sänka pH?
#20 - 16 november 2003 21:36
Nej, jag använder inga kemikalier alls. Men jag har vatten från egen brunn och det är ju ganska reaktivt när det kommer ut i luften.
#21 - 16 november 2003 21:39
Vad är det du har i din brunn som gör det så reaktivt? Är det lämpligt som livsmedel?
#22 - 16 november 2003 21:49
Nja, inget speciellt, men vattnet har ju nyss har legat runt en massa mineralkorn innan det blev uppumpat så det är hårt. Det är inte heller buffrat på samma sätt som vattenverk gör. Men som livsmedel duger det utmärkt och fiskarna trivs när de väl kan se varandra.
/Olof
#23 - 16 november 2003 21:56
ok
#24 - 16 november 2003 22:26
JU...nu är det bevisat att mörkläggning hjälper...

Det karet jag behandlat hade jag haft problem i närmare 6 månader.

3 dagars mörkläggning inget mat å så vattenbytte efter det å så är det hur klart som helst.
#25 - 16 november 2003 22:36
Härligt!

Annons