Grummligt vatten efter att ha lagt i jord.

#1 - 2 november 2005 21:28
Hej, jag va tvungen att tömma mitt kar idag för jag skulle flytta det. Så när jag väl skulle tömma det passade jag på att köpa "jord" som skulel göra att växterna växte bättre! Nåväl, nu 5 timmar efteråt så är det fortfarande helt grummligt.

Tar fiskarna stryk av detta? Jag har ca 30 neontetor och en sugmal (?). Dom borde väl klara av det?

Hur lång tid tar det innan vattnet är klart igen?

Bifogar några bilder!

Två timmar efter att jag hällt i vattnet

Nu 5 timmar efteråt

#2 - 3 november 2005 06:50
vad är det för "jord" du har lagt i?
#3 - 3 november 2005 06:57
låt mej gissa du hade inte tvättat jorden ?

ett par tre vattenbyten går ju.
sen tättpackad filtervad å en pump är också bra på att ta små partiklar men vadden måste tvättas ur varje dag minst.
#4 - 3 november 2005 08:38
vad är det i den gröna burken?
#5 - 3 november 2005 08:50
[QUOTE=akan]vad är det i den gröna burken?[/QUOTE] Vilken gröna burk?
#6 - 3 november 2005 08:55
matburken med grönt lock
#7 - 3 november 2005 10:13
Det är mat till malen den gröna burken.

Men tvätta jorden? Går det? För jag tycker det kändes som sand och såg nästan ut lite som så. Den löser ju upp sig då.

Nu kan man se alla växter nätt och jämnt.. Är det ok att häva i fiskarna nu då eller?
#8 - 3 november 2005 10:16
[QUOTE=GeCKo]Men tvätta jorden? Går det? För jag tycker det kändes som sand och såg nästan ut lite som så. Den löser ju upp sig då.[/QUOTE]

japp.
är en del sand i jorden man inter behöver till exempel.
#9 - 3 november 2005 10:41
En sak är säker! Jag tänker INTE ta ut allt igen för att göra rent det! Gör några delvattenbyten och tvättrar filtret hela tiden ist! Men Är det ok att släppa i fiskarna nu tro?

EDIT:

Just nu ser det ut såhär. Jag slängde i fiskarna så dom får lite syre m.m.

#10 - 3 november 2005 11:53
vad är det för sorts jord ni pratar om? Blomjord eller? Sand? grus?

Jag tycker att det låter konstigt med jord i ett akvarie, men jag kan ju ha fel.
#11 - 3 november 2005 12:00
Efter första delvattenbytet:

Huggew: det är typ jord för växterna, fast i akvariumet. Vet inte vad det är men man lägger det iaf längst ner i akvariumet och sen grus ovanpå.
#12 - 3 november 2005 15:04
såg ju klart bättre ut GeCKo.
om ett par 3 vattenbyten kommer det se ut som jorden inte fanns där.

Huggew sök på "jordbotten" och "walstad" så får du hur mycket info som helst om det.
kan även söka på "lowtech" eller "low tech" eller "low-tech"

Annons