Kan någon ge mej lite råd om vad jag skall välja för grus storlek till mitt Malawi med Demansoni, Golden O Röd zebra. Kör just nu med väldigt finkornig sand men det känns inte riktigt 100% skulle vilja gå upp någon storlek har någon något förslag?
Hej,
Så här ser sanden ut i Malawisjön i alla fall
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1453
Ganska så finkornigt eller hur.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Tack infon. den sand jag har e bra mycket mindre fågelsand typ tycker det är lite kompakt. plus all skit lägger sej i högar har en gibbiceps på 30cm lämnar inte allför små rester efter sej..
Det blev 2-3mm Engelsk sjösten ser mycker bättre ut o mycket luftigare tyckte det påminde lite om en cement matta tidigare med min sk fågelsand. Tusen tack.
Hej igen,
Jag använder själv 1-3 mm grus i mina akvarier och tycker det är snyggt. Ett tips kan dock vara att ta ett par näver med grövre grus i olika storlekar och blanda upp, det ser mer naturligt ut så.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Hej! Jag ville bara berätta att jag har grus från Storsjön i mitt stora kar. Det varierar från fin sand upp till stenar på 3-4 cm o det är mycket vackert! Det är ganska mörkt dessutom i jämförelse med eng sjösten o sk fågelsand. Det är mer jobb med att få det tillräckligt rent för ett akvarium men det är det värt...blir liksom billigare OCH snyggare. Fast det är ju lite utanför ämnet...