Grus/Sandtråden

#1 - 26 november 2009 19:38
Jag använder mej av diabaskross i mitt akvarie för jag tycker det är snyggt och så hämtar jag det gratis hos den lokala krossanläggningen, tyvärr är den för grov. :(
Vad jag hade viljat ha är sådan här sand http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1051711&postcount=144 undrar vad den kan ha för handelsnamn?
Sedan undrar jag vad som gäller glimmer(fin)sand, är den farlig för fiskarna?
#2 - 26 november 2009 19:51
Av bilden att dömma är det helt vanlig sand du vill ha? köpte själv fogsand och det hittar du på alla byggvaruhus eller tex coop bygg (oftast del av coop forum) och den är perfekt storlek, blir sanden finare så dammar den i karet, man kan även köpa grov blästersand som har ungefär samma kornstorlek.
vad är glimmer sand? kör på fogsand så kan det inte bli fel ;)
#3 - 26 november 2009 20:33
Fuzzop skrev:
Av bilden att dömma är det helt vanlig sand du vill ha? köpte själv fogsand och det hittar du på alla byggvaruhus eller tex coop bygg (oftast del av coop forum) och den är perfekt storlek, blir sanden finare så dammar den i karet, man kan även köpa grov blästersand som har ungefär samma kornstorlek.

vad är glimmer sand? kör på fogsand så kan det inte bli fel ;)

Den sanden var ju så mörk, så jag vet inte om man kan kalla det för vanlig sand. Glimmersand är glimmer som krossats fint, tror att vissa kallar det för glitrig sand.
#4 - 26 november 2009 20:59
Saturnus80 skrev:
Den sanden var ju så mörk, så jag vet inte om man kan kalla det för vanlig sand. Glimmersand är glimmer som krossats fint, tror att vissa kallar det för glitrig sand.

Är det inte bara fotot som är mörkt? annars är det nog rådasand du ska kolla efter, den finns i lite olika grovlek och även lite variation i färg.
Ok kan inte säga att jag sett glimmersand i ett akvarie, tror iaf den kan va väldigt vass så borde vara väldigt olämplig till grävande fiskar och sen har den mesta sand en tendens att bli lite grön så den lär nog inte va glittrig i längden iaf, men det är bara min misstanke.
#5 - 26 november 2009 21:26
Ser ut som rådasand.

Annons