Grus??? Snabbt svar!

#1 - 5 september 2003 09:15
Har tittat lite på olika sorters grus...

Väljer antingen det vanliga gruset som finns i min zoobutik eller Svart Dekorationsgrus...

Nu undrar jag: Gör det nån skillnad??? (förutom att jag tycker att svart e snyggare med tanke på att jag ska ha färggranna guppys)

Har hört att mörk grus ska vara bra...

Fungerar det med växter o så i dekorationsgrus?

Vad ska man tänka på???

Tacksam för svar snarast :)

Mvh. Sara
#2 - 5 september 2003 10:06
Kan väl tänkas att det svarta tar bort en del ljus för det reflekterar inte lika bra som det andra (engelsk sjösten??). Själv kan jag bara tala gott om vanlig sand. Ger ett naturligt intryck och fiskar samt växter älskar det!
#3 - 5 september 2003 10:11
Jag tycker också att sand är bäst, växterna sitter fast i botten, fiskarna gillar det och jag tycker också att det är lättare att få balans i sandkaren. Det blir nämligen inte mat kvar på botten när man har sand, i en grusbotten kan maten ramla ner mellan stenarna.
Vill man ha grus, så är väl färgen en smaksak...
#4 - 6 september 2003 08:15
<font face="Comic Sans MS">Det fick bli vanlig Englesk Sjösten [:)]
Det andra blev för besvärligt att få tag på...
Det blev fint [:D]</font id="Comic Sans MS">
#5 - 6 september 2003 08:33
Vad kul att du blev nöjd iaf! .. Eng.sjösten är inte fel, bara man får igång n balans som sagt....
#6 - 6 september 2003 08:40
Ursprungligen skickat av Nanc

Jag tycker också att sand är bäst, växterna sitter fast i botten, fiskarna gillar det och jag tycker också att det är lättare att få balans i sandkaren. Det blir nämligen inte mat kvar på botten när man har sand, i en grusbotten kan maten ramla ner mellan stenarna.

Vill man ha grus, så är väl färgen en smaksak...

Fyller i lite mer om sand bara...

..sand sköter sig självt, så att säga. Fiskarna rör runt det så lite luftas det ändå naturligt! Har man dessutom grävande fisk nå blandas ju gruset ännu bättre.

När man sätter växter känns det som att gruset suger fast i rötterna, sen sitter dom stabilt ska gudarna veta [:D]

Och, sand är bra ur det perspektiv att om man vill ha mer sand i sitt redan igångkörda kar är det bara att vräka i mer, försiktigt dock. Att det kommer på stenar, rötter å växter gör inte så mycke, det faller garanterat ner inom 24 timmar...
#7 - 6 september 2003 09:14
Jag har både sand och eng.sjösten halva var med snygg övergång förstås.Sanden för att fiskarna gillar det o stenen för att det är snyggt...
#8 - 8 september 2003 11:57
jag har rätt ½ stort grus just nu.
Undrade bara om man bara kan plocka sanden från en fin sandstrand eller måste man köpa?
#9 - 8 september 2003 13:06
Det lär vara förbjudet, men sköter man det snyggt är det nog inga problem [:)]
Man gräver inte en grop rätt ner, det är inga enorma mängder det rör sig om och man går inte till stranden när det är fullt med folk (mörksens gärningar [:-30]). Tungt som s***n, men kul (sa den som just "stulit" sand till ett 220-liters).
#10 - 8 september 2003 17:10
hehe.. ok

nån som har någon strand att rekommendera i stockholmsområdet?

Annons