Var borta från mina diskusar i fyra dagar. Hade informerat mina grannar noga om hur de skulle skötas men när jag kom hem var vattnet alldeles grumligt, oljig hinna på ytan och ludna blad, glas mm. Foderöverskottet syntes tydligt på botten. Discusarna stod och tröck längst in i grottan. Fick PANIK!!!!
Tog fram Seras dropp-nitrittest, helt övertygad om nitrit i karet. Döm om min förvåning över att det var negativt... Är Seras tester verkligen tillförlitliga?!? Alla rekomenderar JBL men har ej lyckats få tag på det i Karlstadstrakten...*suck*
I fredags innan jag åkte bytte jag 30%. Allt såg OK ut då men jag hade iofs veckan innan försökt få dem att äta d-allio på inrådan. De vägrade... Skippade det och satte till discusgranulat i foderautomaten istället, det fungerar bättre i den men de är ej stormförtjusta i det heller.
När testet var gjort åkte slangarna fram för 50% vattenbyte+slamsugning. Foderresterna fullkomligt yrde i karet. Gör ny slamsugning i övermorgon. Nu flera timmar senare har alla discusar utom två kommit fram igen. De verkar fundera på när det blir krubb... Skulle ni våga ge dem idag eller ska jag vänta till imorgon tycker ni??? Lite artemia vet jag ju att de slukar direkt utan att något hamnar på botten..
Tur det är ett helt år till jul igen..*dubbelsuck*