Grymt övermatade discusar i jul

#1 - 26 december 2005 20:44
Var borta från mina diskusar i fyra dagar. Hade informerat mina grannar noga om hur de skulle skötas men när jag kom hem var vattnet alldeles grumligt, oljig hinna på ytan och ludna blad, glas mm. Foderöverskottet syntes tydligt på botten. Discusarna stod och tröck längst in i grottan. Fick PANIK!!!!

Tog fram Seras dropp-nitrittest, helt övertygad om nitrit i karet. Döm om min förvåning över att det var negativt... Är Seras tester verkligen tillförlitliga?!? Alla rekomenderar JBL men har ej lyckats få tag på det i Karlstadstrakten...*suck*

I fredags innan jag åkte bytte jag 30%. Allt såg OK ut då men jag hade iofs veckan innan försökt få dem att äta d-allio på inrådan. De vägrade... Skippade det och satte till discusgranulat i foderautomaten istället, det fungerar bättre i den men de är ej stormförtjusta i det heller.

När testet var gjort åkte slangarna fram för 50% vattenbyte+slamsugning. Foderresterna fullkomligt yrde i karet. Gör ny slamsugning i övermorgon. Nu flera timmar senare har alla discusar utom två kommit fram igen. De verkar fundera på när det blir krubb... Skulle ni våga ge dem idag eller ska jag vänta till imorgon tycker ni??? Lite artemia vet jag ju att de slukar direkt utan att något hamnar på botten..

Tur det är ett helt år till jul igen..*dubbelsuck*
#2 - 26 december 2005 21:11
He he! Vad julen kan ställa till med, både för oss proppmätta och för våra älskade djur! Fortsätt med vattenbytena och visst kan du ge dom mat stackarna som är vana med julmaten! Men inte mer än dom äter upp:)))
#3 - 26 december 2005 21:34
Tack laerni för ditt snabba svar. Tur du kan skratta för det är mer än vad jag kan just nu....//Vi mätta..
#4 - 26 december 2005 21:41
Annie72! :) Jag har varit med om det mesta då det gäller fiskarna och då i synnerlighet Diskusarna, och allt har ordnat sig genom att man ser till att vattnet håller OK kvalitee! Att man gör som du byter en ordentlig omgång vatten flera gånger då katastrofen ser ut att stå om hörnet! Vad jag upptäckt är att Diskusar inte är så känsliga som många tror! Mina är i vart fall ena riktiga överlevnadsexperter!:) Lycka till och god fortsättning på julen!:)
#5 - 26 december 2005 22:20
Tack igen Lasse. Visst gubben tjurar om alla vattenbyten, han tjatar på mig om ökade vatten och elkostnader pga karet men det står jag ut med... Matade just med lite artemia och alla utom en BD kom fram och åt... Vi får väl se hans status imorgon men jag hoppas att den är OK. Vattnet ser nu med blotta ögat bättre ut och som sagt trots hur det tidigare såg ut så var det ingen nitrit- får väl kolla under annat forum om tillförlitligheten.//Ha´t så gott i Norrköping...
#6 - 26 december 2005 22:55
Om de e vuxna fiskar så kan man gott lämna dom utan mat i en vecka (ifall dom är friska).
Detär ingen bra ide att låta nån annan mata fiskar om dom inte vet exakt vad dom gör.
Mina föräldrar har hjälpt till, trots att dom har mer än 20 års erfarenhet vardera så bad dom mig dosera maten i påsar. Något som kan rekomenderas varmt, "for dummies" versionen skriv även dag och datum på påsen.
#7 - 27 december 2005 21:01
Det var smart Nixon, skall fundera på detta nästa gång jag ska nånstans. Tyvärr är de ju "ungbebisar" på snart halvåret så de är ändå vana med ganska mycket mat.. //Tack för engagemanget
#8 - 28 december 2005 11:02
Nitrittestet stämmer säkert. Om akvariet varit igång en tid finns tillräckligt med bakterier som bryter ned nitriten till nitrat.
#9 - 28 december 2005 11:09
[QUOTE=Annie72]Tack igen Lasse. Visst gubben tjurar om alla vattenbyten, han tjatar på mig om ökade vatten och elkostnader pga karet men det står jag ut med... Matade just med lite artemia och alla utom en BD kom fram och åt... Vi får väl se hans status imorgon men jag hoppas att den är OK. Vattnet ser nu med blotta ögat bättre ut och som sagt trots hur det tidigare såg ut så var det ingen nitrit- får väl kolla under annat forum om tillförlitligheten.//Ha´t så gott i Norrköping...[/QUOTE]

Vi var åxå borta i 4 dagar från fiskarna.. dom fick inte ett skit i matväg under den tiden. discusarna var blåa som tusan när vi kom tillbaka och ett scalar par hade runt 100 larver på ett blad :) så inte hade dom några problem att vara utan mat inte :)

Men jag förstår om det var ungdiskusar att man inte ville lämna dom omatade.

Men faktiskt bra sätt det där som Nixon skriver. "Fish Feeding For Dummies" :)
#10 - 28 december 2005 12:08
Problem med nitrit har du nog inga men däremot leder övermatning till höga amoniumvärde. har du dessutom högre ph än 7 så kan du även ha amoniak i akvariet.
Syrebrist blir det också vid övermatning. Har du mycket amonium och lågt ph så kan faktiskt vattenbyte vara farligt. Om ditt kranvatten innehåller högt ph och dessutom har buffringsförmåga så kan du få ph-höjning som följd. Då får du amoniak och det är inge bra för firrarna.
Så det du ska göra är att syresätta så mycket det bara går!!
Lättast är att sänka vattennivån så att vattenytan rörs om ordentligt av dina utblås.
Jag tycker att Laerni har rätt i att discus är överlevare, men däremot kan malar och tetror lättare stryka med av syrebristen.
Vattenbyte är naturligt vis bra för då tillför du syre och karbonater.

Annons