Grymt trött på musik

#1 - 8 oktober 2010 16:18
...är jag.

Jag har några tusen låtar totalt som jag har både på datorn och på spotify, mestadels rock & hårdrock. Men jag har tröttnat på allt. Så tråkigt.

Tips angående band osv som är bra tack :)
#2 - 8 oktober 2010 16:32
Hmm, tips på bra hårdrock? Vet ju inte vad du hört och inte hört, men några av mina favoritgrupper är Savatage, Godsmack, Kamelot, Apocalyptica, Blind Guardian, Edguy, Nightwish, Volbeat, Within Temptation, Edenbridge, Mustasch, plus så klart de gamla klassikerna som var stora på 80-talet.
#3 - 8 oktober 2010 16:35
Byt musikstil :)

Testa lite skön reggae till exempel.
#4 - 8 oktober 2010 16:45
sonata arctica, mitt älskipälskiband.
Annars har du ju de svenska akterna Axenstar, nocturnal rites med mera :>
#5 - 8 oktober 2010 16:45
eller amatörbandet Sk9, där yours truly försöker musicera.
#6 - 8 oktober 2010 17:21
Jag utgår från att du redan hört all g̶a̶m̶m̶a̶l̶ ̶s̶k̶i̶t̶ musiken de spelar på Bandit, så jag skippar sånt som rullar där.

Själv har jag just upptäckt
"" target="_blank">Arch Enemy. Väldigt annorlunda, första lyssningen visste jag inte om jag skulle skratta eller vara imponerad, men till slut beslöt jag mig för att jag definitivt var
"" target="_blank">imponerad.

"" target="_blank">Deathstars är bra om du gillar Rammstein/Marily Manson liknande grejer.

"" target="_blank">Unsun eller
"" target="_blank">Leave's Eyes är värda att kolla på om du gillar Nightwish (och vem gör inte det).

Slutligen ett totalt wildcard och mitt favoritband:
&p=A5D45A452F26668B&playnext=1&index=99"" target="_blank">Dargaard.
#7 - 8 oktober 2010 18:57
Ja, polackerna Unsun är bra, och Leave's Eyes från Norge är inte heller fel. Kan även rekommendera Luca Turillis Dreamquest.
#8 - 8 oktober 2010 19:04
Kolla in last.fm så saknar du aldrig tips på ny musik igen!
#9 - 8 oktober 2010 19:04
[video=youtube;ZbExaxOLdDw]
[/video]

Den lyssnar jag på nu :)
#10 - 8 oktober 2010 20:40
Tack så mycket allihopa! Lyssnar på de flesta banden ni nämner har jag hört förr, och måste säga att ni har bra smak ;)
Ska lyssna på samtliga tips.

Marnat: Tips på spec band? Lyssnar på lite reggae men vet inte direkt några riktigt bra ännu.
#11 - 8 oktober 2010 20:48
Tack så mycket allihopa! Lyssnar på de flesta banden ni nämner har jag hört förr, och måste säga att ni har bra smak ;)

Ska lyssna på samtliga tips.

Marnat: Tips på spec band? Lyssnar på lite reggae men vet inte direkt några riktigt bra ännu.

Det finns massor, skickar med min lista med mestadels svensk reggae som jag tycker är mysig, vid behov kan jag slänga ihop en fet lista med mer engelsk reggae som är skön :)

http://open.spotify.com/user/marnat/playlist/2EqciQ8YdIPcvJzjLZwBxd

Rubachica Band är riktigt sköna, likaså Governor Andy, har massor med mer vid behov :)
Har en del hippityhopp i den listan också, mina listor har en tendens att aldrig riktigt bli i den sjangern jag från början tänkt mig.
#12 - 8 oktober 2010 20:50
Deathstars har typ en bra låt :p Blitzkrieg :) Rammstein är ju bra som fan, börjat om att lyssna på de äldre låtarna igen! Många minnen :D Men! Survivor (!), Dio, Creedence, Toto, Kansas (!), Scorpions, Queen, KISS, ZZ-Top är bra grejor! Kan man bli less på dem?

Never the less - Survivor
Can't Hold Back - Survivor
Carry on Wayward son - Kansas
Dust in the wind - Kansas
spelas mest hos mig just nu :D
Bilagor:
#13 - 8 oktober 2010 20:52
Hallå alla grabbarna, han säger att han börjar bli trött på rock och grejer, ni måste väl ändå lyssna på NÅNTING annat också :)

Nytänk is the shit hehe
#14 - 8 oktober 2010 20:56
#15 - 8 oktober 2010 21:00
Allt med Peter Tosh är Magiskt, detsamma gäller Natasja Saad (grymt duktig danska)
#16 - 8 oktober 2010 21:29
DAHLBERG skrev:
Deathstars har typ en bra låt :p Blitzkrieg :)

Nä, där kan jag inte
"" target="_blank">riktigt
"" target="_blank">hålla
"" target="_blank">med... (Men jag fattar inte att ett band som låter så, kan se så töntiga ut.)

Rammstein är ju bra som fan, börjat om att lyssna på de äldre låtarna igen!
Missa inte deras
"" target="_blank">inspirationskälla. Laibach regerar.

[quote=Marnat]ni måste väl ändå lyssna på NÅNTING annat också[/quote]
Jadå. Mest lyssnar jag faktist nu mer på Nyklassiskt, t.ex. Dargaard, "" target="_blank">Arcana, "" target="_blank">Corvus Corax, "" target="_blank">Lisa Gerrard, "" target="_blank">Qntal, etc etc

En del Elektronica, t.ex. Delerium, &feature=related"" target="_blank">Juno Reactor. Plus förstås det lilla fåtal &ob=av2e"" target="_blank">RnB/pop låtar jag gillar.
#17 - 8 oktober 2010 21:37
Metallica!!!!!!!!
#18 - 8 oktober 2010 22:55
Har fått en hel del att lyssna igenom, kommer bli nice.

j_l0180 skrev:
Metallica!!!!!!!!

Hehe, yes dom är bra. Dock har jag lyssnat en hel del på dom:)
#19 - 8 oktober 2010 23:06
" target="_blank">

Live - Dolphin's cry

Haft den på hjärnan hela kvällen. Dock flera år sedan senast jag hörde den. Ultimate "sänghalms låten" Rekommenderas! ;D
#20 - 9 oktober 2010 00:22
Jag hörde en hipiti-låt för ett tag sen o jag blev jävligt impad alså, sök Ill Bill, riktigt tungt. :)
Lyssnar vanligtvis på Helloween, Maiden, Ac/Dc och sånt.
#21 - 9 oktober 2010 00:27
Saturnus80 skrev:
Jag hörde en hipiti-låt för ett tag sen o jag blev jävligt impad alså, sök Ill Bill, riktigt tungt. :)

Lyssnar vanligtvis på Helloween, Maiden, Ac/Dc och sånt.

Då borde du uppskatta de finlänska gudarna sonata arctica ^^
#22 - 9 oktober 2010 21:53
Jag startade just att lyssna på sevendust, tycker de har melodiska låtar är imponerad av sångaren i det bandet, Mustasch ftw ett av Sveriges bästa rockband, men om du är trött på hårdrock så kanske du ska testa att lyssna på något annat, ex Johnny cash, eller Muse.
#23 - 9 oktober 2010 22:51
Hej, varför inte backa lite i tiden och lyssna in på The Misfits, Stiff Little Fingers, D.A.D., The Cramps, Siouxsie and the Banshees, Alice in Chains....eller bryt av med opera! Hårdrock och opera har en del gemensamt i sångsättet, tycker jag. Lyssna lite på Maria Callas, ok kan bli för mycket i längden, men lagom doser är det gudomligt.
#24 - 14 oktober 2010 23:08
Nebbiolo skrev:
Hej, varför inte backa lite i tiden och lyssna in på The Misfits, Stiff Little Fingers, D.A.D., The Cramps, Siouxsie and the Banshees, Alice in Chains....eller bryt av med opera! Hårdrock och opera har en del gemensamt i sångsättet, tycker jag. Lyssna lite på Maria Callas, ok kan bli för mycket i längden, men lagom doser är det gudomligt.

Metal har i allmänhet extremt mycket gemensamt med klassisk musik (även jazz). Det är inte en slump att många av metalmusikerna just har bakgrund och skolning inom just klassiskt och jazzmusiken, det första för själva komponerandet/kunnandet och det andra för känslan för just takter. Hårdrock har i sin tur hämtat sin stora inspiration från bluesen där det borde finnas mycket intressant att hämta.

Jag är nog i grunden en metalhead/punkare när det kommer till musik men har breddat mig rejält och ett musikaliskt helt fatastiskt band enligt mig är danska Mew. "Frengers" är ett mästerverk från deras sida och när man väl lyssnat in sig där klarar man av deras nyare mer avancerade plattor. Allt med Thåström är också en favorit här! Filmmusik och liknande kan vara lite mer minimalistiskt och passa bra när man tappat lusten.

Annars finns det ju mängder av obskyra och större band du kan gilla så som Arcturus, Borknagar, Agathodaimon, Susperia. Bak de syv fjell är/var et sådant där obskyrt med fantastiskt projekt.
" target="_blank">

Leta fram det obskyraste och annorluna du kan hitta, så brukar i alla fall jag hitta inspiration.

Annars, ta vara på tystnaden. Lyssna på alla ljud rund omkring oss, vindens sus, slaget av en hammare och fågelsång kan skapa den mest fantastiska symfonin. :)

Annons