gul dvärgciklidhona i lekdräkt!

#1 - 13 maj 2008 21:10
Jepp, hon har varit de i några veckor nu tror jag. Har inte tänkt på det förrän jag fick reda på att det var en lekdräkt. Hon håller nu till mycket i en grotta med en sandhög framför. Vet man om det blir ägg eller vad ska man vänta sig nu?
#2 - 14 maj 2008 07:47
Du kommer kanske ha små yngel ganska snart. Vad för ciklider är det?
Har du dem ihop med dina scalarer behöver du nog inte mata dem mer den dagen :p
#3 - 14 maj 2008 08:12
Låter onekeligen som lekbeteende, hoppas det går vägen.

//C
#4 - 14 maj 2008 13:30
Ja, de går med skalarerna:p men det är bara kul med lite lek. Det gör inte så mycket om det inte blir några yngel... Men honan har verkligen fin färg under leken:) Ska se om jag kan få in en bild på paret. Tror det är en variant av gul dvärgciklid men tycker att det är svårt att se:p
#5 - 15 maj 2008 13:20
vilken sort?

Nån som kan se på hanen vilken sort det är?
#6 - 15 maj 2008 14:10
Ser nästan ut som A.hongsloi
#7 - 16 maj 2008 15:30
BengtO skrev:
Ser nästan ut som A.hongsloi

Ja men den har ju inte alls samma starka färger som den har på bilden.
#8 - 16 maj 2008 15:50
viktor333 skrev:

Mina hongsloi ser ut precis så och det är ungfiskar än.
#9 - 16 maj 2008 15:51
viktor333 skrev:

Jag hade för ett tag se´n nå´t som kallades Apistogramma hongsloi II, och som t.o.m hade mer rött än de på bilden har. Gul dvärgciklid (A. borellii) är jag tämligen säker på att fiskarna på bilden inte är.
#10 - 16 maj 2008 16:54
Det är onekligen någon av dessa arter: Ap. borellii, Ap. viejita, Ap. hongsloi. Kanske Ap. macmasteri, eller tom nån korsning. Den har kroppsform som Viejita, honan verkar ha samma kroppsform som Borellii, men jag lutar nog mest åt att det är Ap. hongsloi.
#11 - 16 maj 2008 21:51
Hongsloi eller macmasteri skulle jag säga. Tycker vi kan stryka viejita - hanarna har ju betydligt mer färg. Men dom tillhör ju alla regani-gruppen så det är ju ingen omöjlighet att det är en eventuell korsning heller.

//C
#12 - 18 maj 2008 13:01
Det är förmodligen som "radioaktiva räkor" skriver. Mest troligt att det är Hongsloi.

Definitivt inte Viejita, den äkta Viejita har inte funnits i akvariehobbyn på många år. Allt som har importerats som Viejita är korsningar med Macmasteri. Denna uppblandning har skett inom hobbyn, men tyvärr även på många ställen i naturen.

Eftersom Hongsloi är mycket nära släkt med Macmasteri, så kan det vara lite Macmasteri- blod i dina fiskar. Men i mina ögon så verkar det vara typiska Hongsloi.
Är de sålda som vildfångade?
#13 - 22 maj 2008 12:19
De är inte vildfångade..

Annons