Gul Kirurg och guppy?

#1 - 5 mars 2013 20:28
Jag undrar om [SIZE=2]Gul Kirurg och guppy fungerar ihop? :)[/SIZE]
#2 - 5 mars 2013 20:33
Hmm, du vet att gul kirurgfisk är en saltvattensfisk va? :p
#3 - 5 mars 2013 20:39
:d
#4 - 5 mars 2013 20:46
Så svaret är nej ;)
#5 - 6 mars 2013 06:31
Hmm, undrar sa flundra, nån som vet ifall guppys klarar fullt salt precis som mollys?
#6 - 6 mars 2013 07:19
En liten stund iaf;)...
#7 - 6 mars 2013 07:53
Finns väl två metoder som kan användas:
Avdelning:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2817
eller "Yamamoto Magic water":
" target="_blank">
#8 - 6 mars 2013 08:50
Sv: Gul Kirurg och guppy?

erikthur skrev:
"Yamamoto Magic water":

" target="_blank">

Det där har jag sett nått om innan, vad är det egentligen? Hur fungerar det??? :/
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 mars 2013 09:06
Dr.Dork skrev:
Det där har jag sett nått om innan, vad är det egentligen? Hur fungerar det??? :/

Jag såg detta akvarium IRL på Aquarama i Singapore. Hur det funkar vete sjutton - oavsett vilket så har det inte slagit igenom för det har inte synst ute i handeln sedan dess. Så antingwen funkar det inte i längden eller så är det jäkligt dyrt. Akvariet i fråga är ju inte heller direkt snyggt om man säger så och frågan man också kan ställa sig är - varför i sjutton skall man blanda saltvattensfisk med sötvattensfiskar?
#10 - 6 mars 2013 09:19
varför i sjutton skall man blanda saltvattensfisk med sötvattensfiskar?

Ja det undrar jag med!
#11 - 6 mars 2013 09:29
Jag såg detta akvarium IRL på Aquarama i Singapore. Hur det funkar vete sjutton - oavsett vilket så har det inte slagit igenom för det har inte synst ute i handeln sedan dess. Så antingwen funkar det inte i längden eller så är det jäkligt dyrt. Akvariet i fråga är ju inte heller direkt snyggt om man säger så och frågan man också kan ställa sig är - varför i sjutton skall man blanda saltvattensfisk med sötvattensfiskar?

- Jag tror kanske att det skulle vara mer intressant för vissa att kunna hålla saltvattensfiskar i någon sötvattensblandning, än att blanda arter. Om det nu är vad de simmar i där?
#12 - 6 mars 2013 13:07
Intressant minst sagt.. Hur går det där till? Inte för att det kanske är något man vill testa men bara att veta hur det går till skulle ju vara bra för själsfriden efter att ha sett en javaormbunke och en korall i samma kar..
#13 - 6 mars 2013 13:40
Sv: Gul Kirurg och guppy?

Precis, jag tycker absolut inte det är snyggt och jag vill inte blanda salt- och sötvattensfiskar. Trots det kan jag inte låta bli att vara fascinerad!
Det är ju ändå ganska häftigt att de går att blanda i samma "vatten". Skulle verkligen vara roligt att få veta mer om detta! :) T ex, om nån kommer på en makapär som omvandlar grisar till hallon så skulle jag, trots att det inte är något jag själv vill göra, vilja veta hur den fungerar! :P

Förresten Kjell, det var säkert från när du va och kollade på detta. Är ganska säker på att jag såg en film här på zoopet. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 6 mars 2013 14:46
Dr.Dork skrev:
Förresten Kjell, det var säkert från när du va och kollade på detta. Är ganska säker på att jag såg en film här på zoopet. :)

Jag nämnde det i denna Zoopetartikel från Aquarama 2009. Där finns också ett foto på den text som företaget ifråga hade angivit för hur preparatet funkade
#15 - 6 mars 2013 15:27
Läste på lite lätt att salthalten i vattnet tydligen ligger extremt nära fiskarnas egen salthalt för att underlätta osmosen och utöver det skulle vattnet vara preparerat på ett vis som låg långt ifrån havsvatten för att lättare kunna forska på saltvattensfisk och eventuellt kunna odla saltvattensfisk som mat för att spara på havets resurser och fortfarande kunna blablabla.. Coolt som fan iaf.. Tror man får läsa en avhandling för att se exakt vilka funktioner i vilka organ de kompenserat för och hur/varför..
#16 - 7 mars 2013 07:10
Efter en snabb googling visar det sig att guppys visst har acklimatiserats till saltvatten vid ett flertal tillfällen. t.ex http://www.guppies.com/forums/showthread.php/33610-Marine-Guppies-(Full-Saltwater)

Annons