Gul Tanganyikaciklid

#1 - 28 juni 2004 13:54
Tjabba! Planerar ett akvarieprojekt "Tanganyikabiotop".
Ska måttbeställa ett kar då det nästan ska vara kvadratiskt.
Skall ha en fisksort där i. Tanganyika som jag nedan nämnt men den ska helst vara gul också. Funderade på apelsinciklid men den är väl väldigt aggresiv. Kanske att en hane till 3-4 honor kan gå? Vill ha tips på mer gula tanganyikaciklider. OBS att de ej behöver var gula över hela kroppen.

Ludvig
#2 - 29 juni 2004 13:33
Det finns ju många fina tropheus som är gula. Annars så har jag julidocromis regani "kippili", den kan man dock bara ha i par och sällan mer än ett.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 juni 2004 13:52
Apelsincikliden hålls bäst i par. För att hålla mer än ett par så skall akvariet vara minst 200 cm långt.
Har man tur så kan man få flera exemplar att funka ihop - de skall då få växa upp ihop.
#4 - 29 juni 2004 14:15
beronde pa storleken pa karet kan du ha c.leptosoma eller o.ventralis ocksa, bade finns med mer eller mindre gult/gyllen farger
#5 - 3 juli 2004 11:00
Compressiceps eller Calvus finns gula varianter av bägge (även dvärgar)
#6 - 3 juli 2004 11:27
Lamprologus ocellatus den gula varianten. Dock inte helt gul men det kan skymtas lite gult i den.

Mvh Ola
#7 - 3 juli 2004 11:40
En mkt snygg Tropheus är T.Moorii "Nkonde Yellow"!

Ang. J.Regani "Kipili",ocså mkt vacker!,så har jag med framgång haft en grupp på 5 st vuxna i 540:a.Endast 1 par bildades dock och de kan slåss ganska hårt och jaga varandra men aldrig så att nån fått sätta livet till.

Annons