Gula tappen på Fluval innerfilter...

#1 - 21 februari 2008 09:16
[FONT=Comic Sans MS]Kan någon hjälpa mig med info om den lilla gula "pinne" som sitter på sidan ovan på mitt Fluval inner filter. Jag har varit så klumpig och slängt instruktions bladet...typiskt mig! :mad:[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Frågan är: Vad innebär det när den gula pinnen är nere resp. uppe? :confused:[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Tacksam för en hjälpande "hand" ;)[/FONT]
#2 - 21 februari 2008 09:24
Det är väl en indikator när filtret är igensatt... Då kommer den gula pinnen uppåt... Men detta stämmer inte så bra. Hade precis rengjort en gång å ända va den uppe... Brukar rengöra filtret på känn...
#3 - 21 februari 2008 09:24
Om jag inte minns fel så är den nere så är det läge att rengöra pumpen.
Den brukar inte sittta så löst heller så det är lättare att rengöra när det känns bra;).
#4 - 21 februari 2008 09:25
Totmes skrev:
[FONT=Comic Sans MS]Kan någon hjälpa mig med info om den lilla gula "pinne" som sitter på sidan ovan på mitt Fluval inner filter. Jag har varit så klumpig och slängt instruktions bladet...typiskt mig! :mad:[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Frågan är: Vad innebär det när den gula pinnen är nere resp. uppe? :confused:[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Tacksam för en hjälpande "hand" ;)[/FONT]

Det är en indikator på hur "smutsigt" filtret är.
Skulle aldrig lita på den dock. Bäst är att kolla själv. Dvs kolla flödet ut genom pumpen. När flödet minskat = dags att daska rent filtret i en hink med akvariekallt vatten.

Mvh

Stefan
#5 - 21 februari 2008 09:32
ansjo skrev:
Om jag inte minns fel så är den nere så är det läge att rengöra pumpen.

Den brukar inte sittta så löst heller så det är lättare att rengöra när det känns bra;).

Ok du kanske har rätt då... Har läst instruktionsboken och hittar inget om denna lilla mojäng...
#6 - 21 februari 2008 09:36
Jag är inte säker, men efter en rengörning av pumphuvudet får man peta upp ploppen och vid nästa rengörning är det dags igen. Om det är farten på vattnet som är avgörande om den orkar hålla pluppen uppe och när flödet minskar åker den in?
#7 - 21 februari 2008 09:38
Jag trodde att det va vatten som "fastnade" där när det va igensatt för att den inte orkade pumpa ut vattnet... Hoppas du fattar...

Konstigt att det inte står i instruktionen...
#8 - 21 februari 2008 09:53
ansjo har helt rätt. När filtret inte har ordentlig genomströmning så orkar den inte hålla pluppen uppe, den åker ner och blottar då det röda bakom pluppen (som verkligen syns).
Vet inte om vi är de enda som har fungerande funktion på dessa Fluval, men våra indikerar väldigt rätt. Inte behöver man peta tillbaka pluppen heller, det sköts automatiskt. Man bör ju ändå ha koll på genomströmningen, all "teknik" kan ju haverera.
#9 - 21 februari 2008 09:59
Okej jag ger mej... Då är det jag som tänkt fel... Förresten, vad är det för rött du pratar om. det har inte jag... Jag har en fluval 4+
#10 - 21 februari 2008 10:13
[I][I][I][I][I][B][FONT="Comic Sans MS"]Öhhh.... [:o] Hur var det nu då...? Värsta diskutionen må man säga! :D:D:D Tack för det stora intresset! :)

Var det bra när pinnen är uppe eller? :confused:[/FONT]
[/I][/B][/I][/I][/I][/I]
#11 - 21 februari 2008 10:19
Hadde för mig att jag läste i sin tid när jag köpte pumpen att filltret var fult när pinnen var uppe... (Kan jo vara minnes förlust) ;) Nu var det jo faktiskt så att det var dåligt flöde på filtret och efter en ränsning pluppade pinnen upp igen när jag startade upp filltret igen?!?!
#12 - 21 februari 2008 10:28
Om man tittar lite hur det ser ut så förstår man ganska snart att det endast är vattenflödet som håller pinnen uppe. Sämre flöde pinnen ner, bättre flöde pinnen upp.
Och visst kan pinnen fastna, det behövs bara lite alger så kan den lätt fastna både uppe och nere och mitt i mellan.
#13 - 21 februari 2008 10:53
Låter jo helt logiskt! :)

Tack, tack och åter tack! :D
#14 - 21 februari 2008 15:27
Lysmask skrev:
Okej jag ger mej... Då är det jag som tänkt fel... Förresten, vad är det för rött du pratar om. det har inte jag... Jag har en fluval 4+

På våra Fluval är det rött bakom pluppen/pinnen. Bara ditmålat för att vara väl synligt när pluppen/pinnen är nere (och filtret ska rengöras). Vi har Fluval 2+, 3+ och 4+ här hemma och alla fungerar lika.
#15 - 21 februari 2008 15:28
lili76 skrev:
På våra Fluval är det rött bakom pluppen/pinnen. Bara ditmålat för att vara väl synligt när pluppen/pinnen är nere (och filtret ska rengöras). Vi har Fluval 2+, 3+ och 4+ här hemma och alla fungerar lika.

Aha då fattar jag... (men min färg är blå...
#16 - 21 februari 2008 15:31
Totmes skrev:
Hadde för mig att jag läste i sin tid när jag köpte pumpen att filltret var fult när pinnen var uppe... (Kan jo vara minnes förlust) ;) Nu var det jo faktiskt så att det var dåligt flöde på filtret och efter en ränsning pluppade pinnen upp igen när jag startade upp filltret igen?!?!

Tada... :D
I bruksanvisningen står det att "anordningen dras tillbaka om filtret är igensatt". Japp, var tvungen att kolla vad det stod... :p Inte världens mest tydliga instruktion (men två sidor varningstext..).
#17 - 21 februari 2008 15:32
Lysmask skrev:
Aha då fattar jag... (men min färg är blå...

Och i bruksanvisningen står det att den är gul.. *S* Slut på färg hos Hagen? :p
#18 - 21 februari 2008 17:16
indikeringen (gula pinnen) fungerar bara korrekt om man har flödesreglaget på max och inget tillbehör monterat på utblåset (alltså inget får blockera)
#19 - 21 februari 2008 17:19
Det är därför inte min fungerar... Har den inte på max... Då va det inte fel på filtret utan den som handhar det...
#20 - 21 februari 2008 17:25
Lysmask skrev:
Det är därför inte min fungerar... Har den inte på max... Då va det inte fel på filtret utan den som handhar det...
Japp:D
#21 - 21 februari 2008 17:28
Synd att man inte alltid kan skylla på tekninken...

Annons