Guld ancistrus yngel?

#1 - 22 november 2008 13:36
Hoppas fa lite tips ang mina yngel som jag hittade igar.
Nu sitter de under en stor rot dar hanen vaktar dom. Problemet ar vad jag ska gora med dom. Dom kommer val snart att lamna roten och kommer da sakert bli skalarmat.
Ska jag flytta dem till en yngelbur? Har ett 60 l som jag kan starta upp men det tar ju ca en vecka och det kanske inte blir sa bra vatten for dom dar.
Vad kan man fa betalt for dom om man skulle vilja spara dom o salja?
Ursakta mitt tangentbord, har inga bokstaver me prickar over.
Bada foraldrarna ar guldancistrus. Vad ska de ha for mat?
Tacksam for svar!! Kramiz
#2 - 22 november 2008 14:12
Mata med algtabletter och förvälld sallad i början, men när de börjat växa till sig kan du utöka detta med fler sorters grönsaker såsom squash, grönsaker, skalade ärtor, broccoli mm.
Om du flyttar över vatten till ditt 60 liters samt även muml från ditt filter så kan du dra igång ditt 60-liters direkt med yngel, men vänta tills de blir utsläppta från grottan av hannen. Det kommer säkert att ryka ett och annat yngel, men har paret börjat leka en gång så kommer de att fortsätta med detta.
Vad du får för dem beror lite på var du bor och storlek på fisken, men guldancistrusen ligger ungefär på det dubbla i inköp till butik så ett yngel på 3-4 cm kan du få runt 20:-/st för om du har tur:).
#3 - 22 november 2008 14:18
Tack sa mkt for svaret!!!! :)
Da startar jag upp de lilla akvariet. Hur lange brukar de vara kvar me hanen? Detta ska bli kul!!!
#4 - 22 november 2008 14:19
Jag bor i Filipstad i Varmland, kan sakert salja i Karlstad, Karlskoga oxa.
#5 - 22 november 2008 14:20
Efter de har kläckts brukar det dröja ca 2 veckor innan de helt flyttar hemifrån;).
#6 - 22 november 2008 14:25
pilutta skrev:
Jag bor i Filipstad i Varmland, kan sakert salja i Karlstad, Karlskoga oxa.

Hör efter redan nu om de är intresserade av att ta emot fisk, och tänk även på att det brukar vara lättare att få bra betalt om du tar tillgodokvitto istället för pengar:).
#7 - 22 november 2008 17:34
Okej! Bra, det ska jag gora. Gulligt det lat med flytta hemifran!!:p
Ja, det kanske vore ide att kolla runt lite.
#8 - 4 december 2008 19:45
Nu har dom flyttat!

Mina guldis-yngel fick flytta för ca 1 vecka sen. Jag vågade inte ha kvar dom i den stora baljan längre. De stora fiskarna krånglade sig in under roten och snokade, så då lyfte jag ner hela roten i en hink me vatten. Sen var det ett himla sjå att få de små liven att släppa taget om sitt gamla hem, men ca 40 st bor nu i ett 60 liters. Hanen blev nog besviken, men nu sitter han under roten igen.
De verkar må bra och äter mat som de ska! Tack för tipsen ansjo!! :p

Annons