guldancistrus som lekt!

#1 - 16 oktober 2006 15:08
det verkar som om mina guldancistrus har lekt. hannen gömmer sig nu inne i en av grottorna och sticker bara ut svansen och viftar lite. jag undrar hur länge han kommer hålla på med det här? och främst undrar jag hur mycket han kommer att störas av ett vattenbyt? om jag borde vänta med det?

jag har praktbotia, serpatetra och platy i samma kar, kommer malynglen bli uppätna direkt? vad kan jag göra för att få dem att överleva och växa upp?
#2 - 16 oktober 2006 15:15
jag tror botiorna kommer ta en del yngel.. men hanen är rätt duktig på att vakta dom.
tror inte vattenbyte ska störa honom så mycket, bara du inte håller på och river runt i akvariet. ett stilla vattenbyte borde vara okej, men jag kan inte minnas att jag gjort vattenbyte då mina ancitrusar har lekt. men jag gjorde vattenbyte när de bara var några dagar gamla.
lycka till!
#3 - 16 oktober 2006 15:27
Tack för snbba svar! ska försöka mig på ett litet och försiktigt vattenbyte.

om det blir några yngel, hur ska jag då sköta dem för att de ska klara sig?
#4 - 17 oktober 2006 00:20
tror samma.. de kommer bli tagna.. men har han nyss börjat vakta äggen så har du lite tid att förbereda dig, för han ska ha äggen tills de kläcks
#5 - 17 oktober 2006 10:21
svedmark skrev:

om det blir några yngel, hur ska jag då sköta dem för att de ska klara sig?

Du får inte slarva med vattenbytena, dom är viktiga! Mina botior är väldigt snabba fram på algtablettera som jag släpper ner till mina Ancistrus så ynglen får inte så mkt mat (tur att man har en del alger i karet) så det kanske blir svårt med matning... Och som sagt, botiorna kommer att äta dom ynglen som dom kommer åt. Har själv förlorat halva beståndet och försöker nu fiska upp så många yngel jag kan när jag ser dem. Men jag hoppas att du kommer på en bättre lösning.
#6 - 19 oktober 2006 11:51
just nu byter jag 20% en gång i veckan. Är det ok eller bör jag ändra lite i det?
#7 - 19 oktober 2006 12:22
det är beroende av hur stort akvariet är och hur mycket fisk du har.. alltså om akvariet blir överbelastat i och med ynglena.. jag byter 30% 2 ggr i veckan.

hur stort är akvariet? har du rötter i? ancistrusarna måste ha cellulosa från mangroverot. ett tips kan vara ett lägga ner en rot där ynglena kan gömma sig i de små sprickorna som finns, där kan ju inte botiorna komma åt dom:)
#8 - 19 oktober 2006 12:46
är det vättigt att flytta en av rötterna till utanför grottan som de fortafarnde finns i, antingen nyfödda eller ännu inte födda alls?
akvariet är på 100 liter lite drygt. där i finns nu, tre botior, mycket små och i väntan på nytt hem, ett par dvärggurami, 7 serpatetror och 3 platy.
#9 - 19 oktober 2006 17:03
vad ska man ge de små att äta? nu är de födda!
har lagt små bitar av maltablett och flingfoder utanför grottan och ställt dit en liten rot.
#10 - 19 oktober 2006 19:15
kul:) jag såg nyss att mina lekt igen:)
de lever på sin gulesäck i några dagar. jag matar med algtabletter, ärta, zuccini, räkmix. håll koll på deras magar, de ska stå ut lite, då mår de bra och äter bra.
#11 - 20 oktober 2006 00:01
Brysslkål kan man också köpa fryst i små lådor, tina en i taget o skala av små bland o mata med, squash matar jag också med.. men är det samma som zuccini ? Avslöjar nu att jag inte är så hemma i köket [8D]
#12 - 20 oktober 2006 12:36
ok, jag ska ska skaffa lite brysselkål!
hur snabbt växer ynglen?
#13 - 21 oktober 2006 11:05
ynglen växer ganska snabbt i början men jag tror du kommer att få problem med att dom andra fiskarna kommer att käka upp ynglen så länge hanen vaktar dom går det bra men när dom kläcks och kommer ur lekröret kommer dom att bli fiskmat det hände iaf för mig med mina guldancistrus och mina L-168 så jag har flyttat mina malar till separata akvarium och nu funkar det bra och jag matar mina yngel med sallad, nls maltabletter och lite räkmix som jag gör själv och dom växer på rikyigt bra
#14 - 23 oktober 2006 14:57
hur länge kommer de stanna med hannen inne i grottan de föddes i, för nu var det ett antal dagar sedan jag såg en skymt av de som nykläckta..

ja, jag har nog insätt att det kommer bli så, man man får ju hoppas och göra sitt bästa och kanske är boiorna för små ännu tror jag. mest orolig för att serpatetrorna ska ge sig på dem!
#15 - 26 oktober 2006 14:52
Jag hittade just ett frisimmande yngel och jag fångade och satte i en yngelkasse tillsammans med massa sand och ärtor och en halv maltablett. De andra verkar vara kvar i grottan med hannen som fortfarande vaktar.
Var detta rätt eller bör jag göra annorlunda?
#16 - 26 oktober 2006 18:58
skulle man kanske inte kunna "skaka" ut alla ner i yngelkassen.. ???
#17 - 26 oktober 2006 19:09
vill hälst inte störa hannen så länge han vaktar dem.. men nu har jag hittat ett till yngel så nu är de två i alla fall. dock rör de inte maten.. men nu när det är natt och mörkt så kanske de passar på!

Annons