[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fick precis se att min ena guldbarb är helt blodröd runt ryggfenans fäste. Ser ut som ett köttsår.
Bild på guldbarben: [/SIZE][/FONT]http://i247.photobucket.com/albums/gg156/Tinwelende/Djur/IMG_4902.jpg
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] Mitt akvarie idag: [/SIZE][/FONT]http://i247.photobucket.com/albums/gg156/Tinwelende/Djur/IMG_4903.jpg
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman]7 år gammalt 96l Juwelakvarie med Juwels filter. Har nyss bytt ut nitratfiltret, kolfiltret och de två blå filtren (3 veckor sedan), samtidigt som jag gjorde 1/3 vattenbyte.
Inga nya fiskar har tillkommit de senaste fyra månaderna. Inga har heller dött på flera månader. Har inte haft några andra sjukdomar på över ett halvår.
De fiskar jag har:
19 kardinaltetror
[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]2 Indiska glasmalar (varav en är lika gammal som akvariet - 7år)
1 stackars ensam korallplaty
3 kilfläcksrasboror
7 guldbarber
[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]1 stackars ensam blå fjärilsciklid[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]
1 Ancistrusmal[SIZE=3]
1 Iriri Golden Nugget (Baryancistrus sp.) "L177"
[/SIZE] [/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]1 Para Pleco (Ancistomus sabaji) "L 075"[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]
Jag vet att det är för många fiskar och kommer inte skaffa fler förrän de flesta gått bort heller. Antar att sjukdomen bryter ut lättare pga mängden fisk och dess påverkan på vattnet.
Gjorde vattentest i helgen innan jag slamsög igen lite lätt längst upp på gruset och gjorde 1/3 vattenbyte och alla värden verkade bra, förutom nitraten: Nitrat: 50mg/l, nitrit: ~0mg/l, GH: ca 9[/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]°[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][SIZE=3]d[/SIZE], KH: ca 5[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]°[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][SIZE=3]d, pH: 7. Temp: 27[/SIZE][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]°C.[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har fått för mig att jag kanske inte borde slamsuga helt ner i botten av gruset varje gång jag slamsuger? Växterna verkar inte trivas av den behandlingen och vattenbyte gör jag ju ändå.
Värdena (förutom nitrat) ligger på samma nivå nu som innan vattenbytet. Nitrat ligger på 25mg/l nu. Har i princip alltid legat runt dessa värden vad gäller nitraten i mitt akvarium.
Jag slamsuger och gör 1/3 vattenbyte i samband med slamsugningen varannan vecka. De medel jag använder är 2 tsk Ektozonsalt efter varje vattenbyte, EasyLife's flytande filtermedium efter varje vattenbyte och EasyLife's "EasyCarbo" och "ProFito" på regelbunden basis. Har även i Tetras NitrateMinus vid behov.
Lade i mangroverötterna för ca en månad sedan och de har innan dess legat i ett par andra akvarier (så det kanske kan komma därifrån, men dessa akvarier hade inte haft sjukdomar på flera månader innan jag tog rötterna därifrån, fast jag antar att det kan hålla sig kvar rester i rötterna ändå?). Lade i den flytande stocken igår kväll, men så snabbt kan ju inte ett sådant här köttsår uppkomma om hon inte skadat sig och vid ryggfensfästet brukar de väl inte kunna skada sig så att det ser ut såhär?
Har inte nyligen bytt foder. Matar med Tetra Pro Colour-flingor, röda mygg, Tetra Wafer Mix, Tetra Delica Rödamygg (torkade röda mygg) och Tetra Delica Artemia (torkad artemia). Har tre malar, så jag brukar lägga i tre-fyra maltabletter och varierar mellan någon av de andra sorterna till de andra fiskarna. Matar en gång om dagen och maten äts alltid upp inom 30 sekunder.[/SIZE][/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]
Nån som vet vad såret kan bero på? Vilken medicin ska jag använda? Har de flesta av Tetras mediciner hemma - så jag funderar på FungiStop? Men jag tänkte att jag skulle fråga här först ifall det kan vara nåt som kräver nåt annat? Och ett namn på sjukdomen (som jag antar inte är ovanlig) hade inte varit fel om det finns. Så - någon som vet?[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]
Tack på förhand! [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]:)[/SIZE][/FONT]