Guldbarb sårig runt ryggfenan

#1 - 14 april 2010 20:28
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fick precis se att min ena guldbarb är helt blodröd runt ryggfenans fäste. Ser ut som ett köttsår.

Bild på guldbarben: [/SIZE][/FONT]http://i247.photobucket.com/albums/gg156/Tinwelende/Djur/IMG_4902.jpg
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] Mitt akvarie idag: [/SIZE][/FONT]http://i247.photobucket.com/albums/gg156/Tinwelende/Djur/IMG_4903.jpg
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]
[/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman]7 år gammalt 96l Juwelakvarie med Juwels filter. Har nyss bytt ut nitratfiltret, kolfiltret och de två blå filtren (3 veckor sedan), samtidigt som jag gjorde 1/3 vattenbyte.

Inga nya fiskar har tillkommit de senaste fyra månaderna. Inga har heller dött på flera månader. Har inte haft några andra sjukdomar på över ett halvår.

De fiskar jag har:

19 kardinaltetror
[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]2 Indiska glasmalar (varav en är lika gammal som akvariet - 7år)
1 stackars ensam korallplaty
3 kilfläcksrasboror
7 guldbarber
[/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]1 stackars ensam blå fjärilsciklid[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]
1 Ancistrusmal[SIZE=3]
1 Iriri Golden Nugget (Baryancistrus sp.) "L177"
[/SIZE] [/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]1 Para Pleco (Ancistomus sabaji) "L 075"[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]
Jag vet att det är för många fiskar och kommer inte skaffa fler förrän de flesta gått bort heller. Antar att sjukdomen bryter ut lättare pga mängden fisk och dess påverkan på vattnet.

Gjorde vattentest i helgen innan jag slamsög igen lite lätt längst upp på gruset och gjorde 1/3 vattenbyte och alla värden verkade bra, förutom nitraten: Nitrat: 50mg/l, nitrit: ~0mg/l, GH: ca 9[/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]°[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][SIZE=3]d[/SIZE], KH: ca 5[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]°[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][SIZE=3]d, pH: 7. Temp: 27[/SIZE][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]°C.[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har fått för mig att jag kanske inte borde slamsuga helt ner i botten av gruset varje gång jag slamsuger? Växterna verkar inte trivas av den behandlingen och vattenbyte gör jag ju ändå.

Värdena (förutom nitrat) ligger på samma nivå nu som innan vattenbytet. Nitrat ligger på 25mg/l nu. Har i princip alltid legat runt dessa värden vad gäller nitraten i mitt akvarium.

Jag slamsuger och gör 1/3 vattenbyte i samband med slamsugningen varannan vecka. De medel jag använder är 2 tsk Ektozonsalt efter varje vattenbyte, EasyLife's flytande filtermedium efter varje vattenbyte och EasyLife's "EasyCarbo" och "ProFito" på regelbunden basis. Har även i Tetras NitrateMinus vid behov.

Lade i mangroverötterna för ca en månad sedan och de har innan dess legat i ett par andra akvarier (så det kanske kan komma därifrån, men dessa akvarier hade inte haft sjukdomar på flera månader innan jag tog rötterna därifrån, fast jag antar att det kan hålla sig kvar rester i rötterna ändå?). Lade i den flytande stocken igår kväll, men så snabbt kan ju inte ett sådant här köttsår uppkomma om hon inte skadat sig och vid ryggfensfästet brukar de väl inte kunna skada sig så att det ser ut såhär?

Har inte nyligen bytt foder. Matar med Tetra Pro Colour-flingor, röda mygg, Tetra Wafer Mix, Tetra Delica Rödamygg (torkade röda mygg) och Tetra Delica Artemia (torkad artemia). Har tre malar, så jag brukar lägga i tre-fyra maltabletter och varierar mellan någon av de andra sorterna till de andra fiskarna. Matar en gång om dagen och maten äts alltid upp inom 30 sekunder.[/SIZE][/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]

Nån som vet vad såret kan bero på? Vilken medicin ska jag använda? Har de flesta av Tetras mediciner hemma - så jag funderar på FungiStop? Men jag tänkte att jag skulle fråga här först ifall det kan vara nåt som kräver nåt annat? Och ett namn på sjukdomen (som jag antar inte är ovanlig) hade inte varit fel om det finns. Så - någon som vet?[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]

Tack på förhand! [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]:)[/SIZE][/FONT]
#2 - 14 april 2010 21:48
Avlivade en koppartetra igår p.g.a. munröta så jag har läst väldigt mycket om liknande sjukdomar den senaste tiden. Mitt första tips blir att sätta fisken i separat kar/skål (helst med syreslang om du har tillgång till detta).

Från bilden att döma ser det ut som fenröta. Enligt den bok jag har om sjukdomar (A-Z of tropical fish diseases and health problems) kan det bero på flertalet olika bakterier. Testa att googla lite om följande:

- Aeromonas
- Pseudomonas
- Flexibacter (eller mer känt som columnaris)

Tidiga stadier av fenröta (fin rot på engelska) kan uppvisa symptom på svamp, men orsaken till att fenan fräts bort är med all sannolikhet någon av ovanstående bakterie arter. Har ingen som helst aning om vilken medicinering men det kan nog närmaste djuraffär svara på. Dock är nog FungiStop ej optimalt.

Orsakerna som nämns bakom fenröta är snarlika de som nämn för munröta, stress orsakad av ej optimalt vatten samt överbefolkning, transport eller aggression från andra fiskar. Tydligen kan bakterierna som orsakar skadan finnas i vilket akvarium som helst, men att utbrott inte sker om inte något försvagar fiskens immunförsvar.

Rapportera gärna hur det hela utspelar sig och lycka till!

PS. Stod även att om bakterierna hinner fräta ner till köttet ska det vara kört för firren. Går det så långt bör man fundera på att avliva fisken snarast.
#3 - 15 april 2010 05:28
Men brukar inte fenröta vara vitt och börja på toppen av fenan och liksom äta sig inåt? Det kanske finns flera sorter, men jag trodde att det här var någon annan bakteriell sjukdom. Vilken det än är, så bör det väl behandlas med FungiStop om det nu är bakteriellt? Varför skulle inte det vara optimalt - förutom det faktum att Tetra inte är det bästa märket?

Hittade dock det här när jag googlade på flexibacter columnaris: "A saddle like lesion is seen on the dorsal fin. This gives way to other fungal infections".

Men då är det ju fenrötsmedicin jag bör använda, väl?
#4 - 15 april 2010 06:25
Tinwelende skrev:

Hittade dock det här när jag googlade på flexibacter columnaris: "A saddle like lesion is seen on the dorsal fin. This gives way to other fungal infections".

Men då är det ju fenrötsmedicin jag bör använda, väl?

Det var just det jag syftade på när jag skrev att FungiStop kanske inte är optimalt. Ser nu att jag inte förklarade detta tidigare, sorry. En sådan infektion kan bana väg för andra infektioner och de synliga symptomen kan vid en snabbare titt se ut som endast svamp.

Min firre som fick munröta hade till en början också en rödaktig färg på det drabbade området. Till en början blev det allt rödare, för att sedan avta till vitt. Denna process tog ca 10 dagar i mitt fall. 2-3 dagar efter att det röda området blivit helt vitt såg jag att fisken hade hål på gällocket och under hakan. Eftersom munröta och fenröta kan orsakas av samma bakterier tänkte jag att det kan vara något liknande i ditt fall.

Annons