Guldfisk

#1 - 18 december 2005 15:42
Behöver lite hjälp akut. Har fått ett erbjudande om ett akvarium (som jag behöver) med en guldfisk i.

Nu till frågan. Hur ska ett bra akvarium vara för en guldfisk.
Denna fisk har inte ens nå grus eller växter i akvariet utan bara en prydnad. Kan man ha några andra fiskar tillsammans med den. Tänker då på neontetror och mal/räkor.
Då personen helst vill ha svar så fort som möjligt så har jag tyvärr inte tid att läsa igenom här.

Tack på förhand!

Mvh Ida
#2 - 18 december 2005 15:57
Allt som in genom munnen äter Guldfisk.
Jag har inget grus till mina fiskar eller växter, lättare att hålla rent.
Vilka andra fiskar du kan ha vill jag inte komma med något råd, då jag anser att man inte ska blanda Guldfisk med tropiska fiskar, men det finns några fisk arter som vill ha samma förhållanden som Guldfisken.
Ta fisken och akvariet.
#3 - 18 december 2005 16:02
Dum jag är som inte tänkte på det. Jaja kan inte tänka på allt.
Tack för svaren! Ska jag maila personen på en gång :)
#4 - 24 december 2005 10:38
Det är ju också en fråga om estetik, det må vara lättare att hålla rent ett akvarium utan bottenmaterial men hur snyggt är det egentligen ?

Dessutom fyller ju bottenmaterialet en viktig biologisk funktion som hem för nitrifikationsbakterier.
#5 - 25 december 2005 10:51
[color=black]Jag har tillsammans med mina guldfiskar (25 cm långa) följande arter:[/color][color=black][/color]

[color=black] [/color]

[color=black]Trichogaster trichopterus, Blå gurami [/color][color=black][/color]

[color=black]Puntius ticto, Odessabarb[/color][color=black][/color]

[color=black]Devario aequipinnatus, Jättedanio[/color][color=black][/color]

[color=black]danio albolineatus, Pärldanio, blå danio[/color][color=black][/color]

[color=black]Pseudogastromyzon cheni, Kinesisk fensugare[/color][color=black][/color]

[color=black]Puntius semifasciolatus, Mässingsbarb, guldbarb[/color][color=black][/color]

[color=black]Tanichthys albonubes, Kardinalfisk[/color][color=black][/color]

[color=black]Misgurnus anguillicaudatus, Väderål, Kinesisk väderfisk[/color][color=black][/color]

[color=black] [/color]

[color=black]Den enda ilskna arten är Trichogaster trichopterus, Blå gurami och vill man ha den tillsammans med guldfisk bör akvariet vara stort eftersom stora hanar är ständigt revirhävdande[/color][color=black][/color]

[color=black]Alla ovanstående arter behöver ej tropiskt klimat i vattnet utan klarar sig bättre utan uppvärmning av vattnet.[/color]

Annons