Guldfisk har fått svarta fält!!!???

#1 - 17 april 2009 08:29
Min guldfisk har de senaste dagarna fått svarta fält, vad är detta och vad kan jag göra åt det??
Jag har ett liiiitet "akvarium" på ca 7 liter, jag byter 80% av vattnet varje vecka eftersom jag inte har nån pump (de sa i djuraffären att jag kunde göra så men jag ska skaffa en pump asap!) Fisken får lite mat nästan varje dag.
Snälla hjälp mig, vill inte att min lilla fisk ska må dåligt!
(Jag har bara en fisk)

Mvh Christine
#2 - 17 april 2009 08:53
Skaffa ett större kar så mår den nog bra :)

De svarta fält du beskriver är förmodligen en del av fiskens färteckning, som växlar en del när den blir större och större. Sen förmodar jag att det är en slöjstjärt?
#3 - 17 april 2009 09:04
Gissar också att svarta fälten är en del av färgteckningen. Instämmer även med att du borde skaffa ett större kar till firren. (Kommer nog vara många som påpekar detta)
#4 - 17 april 2009 17:41
Guldfiskar ska ha minst 250 liter..varför har du den i 7 liter?[:(!] Gör ont i mitt hjärta att läsa sånt här. Skaffa större kar eller lämna tillbaka fisken, då är risken ungefär 99% lägre att den blir sjuk.
#5 - 18 april 2009 10:07
Charlottis skrev:
Guldfiskar ska ha minst 250 liter..varför har du den i 7 liter?[:(!] Gör ont i mitt hjärta att läsa sånt här. Skaffa större kar eller lämna tillbaka fisken, då är risken ungefär 99% lägre att den blir sjuk.

Små guldfiskar behöver inte 250 liter, 7 är dock för litet, men det är redan påpekat, och vem gör du [:(!] åt? Hon som gjort som dom sa i butiken var ok, eller åt butikspersonalen? Christine har ju faktiskt uppenbarligen frågat proffs om hur hon ska göra, sen att proffsen inte ger bra råd kan man inte skylla henne för.

Christine, är din guldfisk fortfarande liten kan den trivas ett tag i ett 54-liters akvarium med filter och regelbundna vattenbyten, sådana akvarier med tillbehör brukar finnas på annonser för några få hundra. Fisken kommer att behöva större akvarium än så med tiden.
#6 - 18 april 2009 16:24
Erik... skrev:
Små guldfiskar behöver inte 250 liter, 7 är dock för litet, men det är redan påpekat, och vem gör du [:(!] åt? Hon som gjort som dom sa i butiken var ok, eller åt butikspersonalen? Christine har ju faktiskt uppenbarligen frågat proffs om hur hon ska göra, sen att proffsen inte ger bra råd kan man inte skylla henne för.

Christine, är din guldfisk fortfarande liten kan den trivas ett tag i ett 54-liters akvarium med filter och regelbundna vattenbyten, sådana akvarier med tillbehör brukar finnas på annonser för några få hundra. Fisken kommer att behöva större akvarium än så med tiden.

Hoppsan då..
Hur vet du att den är liten? 7 liter är grymt att ha vilken fisk som helst i, det borde man väl förstå även om andra säger annat. Att en affär ger rådet att ha en Guldfisk i 7 liter är bara att beklaga, de borde anmälas. Dock ska man alltid kolla upp själv såklart också innan man skaffar djur. Så bara för att inte just denna person gjort något fel får man inte tala om att fisken far illa av det lilla utrymmet? Då får hon ju aldrig veta och fisken fortsätter leva där. Det är inget dagis detta hoppas jag. Och vem jag gör [:(!] åt är inte speciellt viktigt tror jag....ignorera min röda gubbe du så slipper du störa dig på den.
#7 - 18 april 2009 17:02
Charlottis skrev:
Hoppsan då..

Hur vet du att den är liten? 7 liter är grymt att ha vilken fisk som helst i, det borde man väl förstå även om andra säger annat. Att en affär ger rådet att ha en Guldfisk i 7 liter är bara att beklaga, de borde anmälas. Dock ska man alltid kolla upp själv såklart också innan man skaffar djur. Så bara för att inte just denna person gjort något fel får man inte tala om att fisken far illa av det lilla utrymmet? Då får hon ju aldrig veta och fisken fortsätter leva där. Det är inget dagis detta hoppas jag. Och vem jag gör [:(!] åt är inte speciellt viktigt tror jag....ignorera min röda gubbe du så slipper du störa dig på den.

Borde man förstå det även om man är ny till hobbyn och inte hört annat än vad personalen i en butik har sagt? Nej.
Kolla upp själv innan man skaffar djur? Ja, hon frågade ett påstått proffs.
Bra att du angav hur många liter en fullvuxen guldfisk behöver. Och den är relativt liten om den rymms i en 7 liters skål ;)
Men hetsa inte folk som kommer till zoopet och vill lära sig något (ja det är vad jag läste ut av din formulering och din "[:(!]"). Positiv förstärkning är bättre.
#8 - 18 april 2009 17:42
Keibo skrev:
Borde man förstå det även om man är ny till hobbyn och inte hört annat än vad personalen i en butik har sagt? Nej.

Kolla upp själv innan man skaffar djur? Ja, hon frågade ett påstått proffs.

Bra att du angav hur många liter en fullvuxen guldfisk behöver. Och den är relativt liten om den rymms i en 7 liters skål ;)

Men hetsa inte folk som kommer till zoopet och vill lära sig något (ja det är vad jag läste ut av din formulering och din "[:(!]"). Positiv förstärkning är bättre.

Du har rätt. Jag ber om ursäkt för att jag lät irriterad eller så. Det viktiga är bara att hon på en gång flyttar denna fisk till ett större kar. Visst 50 liter går bra om den är mini, men sen behövs det bytas igen efter några månader. Jag klarar bara nästan inte av att läsa sånt, att fiskar lever i så otroligt begränsade kar att de precis kan vända sig. Självklart är det "proffsets" fel, även om det verkar vara ett uruselt proffs. Det har jag menat från första början. Arga gubben var inte riktad mot tjejen, utan mot situationen.
#9 - 18 april 2009 17:53
Charlottis skrev:
Du har rätt. Jag ber om ursäkt för att jag lät irriterad eller så. Det viktiga är bara att hon på en gång flyttar denna fisk till ett större kar. Visst 50 liter går bra om den är mini, men sen behövs det bytas igen efter några månader. Jag klarar bara nästan inte av att läsa sånt, att fiskar lever i så otroligt begränsade kar att de precis kan vända sig. Självklart är det "proffsets" fel, även om det verkar vara ett uruselt proffs. Det har jag menat från första början. Arga gubben var inte riktad mot tjejen, utan mot situationen.

Klart jag har rätt! ;) Nej men för att vara allvarlig igen så håller jag och förmodligen hon själv med dig, tungt att läsa och på tok för allvarligt. En kompis till mig sa upp sig från djuraffären för att hans chef sa åt honom att han skulle sluta säga "nja, jag tror inte den firren går så väl ihop med dina fiskar/rymms i ditt akvarium". Vinstintresset styr lite väl mycket då tycker jag.
Off topic: Jag har för övrigt 32 ancistrus i en 10 liters låda just nu. Men den är 100*10*10cm (vattenvolymens mått) och de är bara 3 dagar gamla, snart får de flytta till ett riktigt akvarium med mer alger. :)
#10 - 18 april 2009 18:09
Jag skulle inte heller kunna jobba i en affär o rekommendera helt sjuka kombinationer o fiskar i fel kar m.m. Hemskt att folk jobbar med djur men inte bryr sig det minsta.
Aha, skoj :D Men du har ju koll på att du behöver flytta dem sen, det är huvudsaken. Det funkar ju fin fint ett tag. Lycka till med dina bebisar :)
#11 - 19 april 2009 09:53
Tack alla för snabba svar! Självklart håller jag med er som tycker att karet är litet, det är inte meningen att fisken ska bo där nån längre tid. Jag fick den i födelsedagspresent i en liiite glaskupa och det tyckte jag var djurplågeri så jag sprang till djuraffären dagen efter för att köpa nåt lite större bara tills jag skaffat ett riktigt akvarium, med pump och filter =)
Jag läste dock några andra trådar ang sjukdomar och följde ett tips om att lägga fisken i lite salt vatten i ca 5 minuter och efter det blev det som en ny fisk, mycket piggare och simmar mer! Fläckarna är kvar men fisken äter och simmar igen =)
Mvh Christine

Annons