Kjell Fohrman skrev:Jag har dom ute året runt och det överlever dom så det kan vara rejält kallt.
Metalmaid skrev:Hur stor och djup damm har du då? En mindre damm som blir bottenfryst klarar dom väl inte av?
Kramfors skrev:Att Dan Johansson vid limnologiska institutionen, Uppsala universitet, i den doktorsavhandling som han försvarar tisdagen den 1 april 1997 kl. 10.00.
Kramfors skrev:De klarar ner mot 0 grader.
Läs också.
Att Dan Johansson vid limnologiska institutionen, Uppsala universitet, i den doktorsavhandling som han försvarar tisdagen den 1 april 1997 kl. 10.00.
Däggdjur och även de flesta fiskar klarar inte syrgasfria miljöer, därför att glukos vid syrebrist bryts ned till mjölksyra, som utan syre leder till vävnadsförsurning och död.
Men karpfiskar, särskilt ruda och guldfisk, omvandlar i stället glukos till alkohol, som avges genom gälarna.
Karpfiskar, som kan klara sig upp till fem månader utan syre, måste dock dra ned på glukosförbrukningen.
Dan Johansson visar i sitt avhandlingsarbete att karpfiskar har förmågan att minska ämnesomsättningen bland annat genom att simma mindre och genom att hjärnan klarar sig på en lägre energinivå.
Källa: UPPSALA UNIVERSITET
Guldfisk har jag då aldrig sett i dessa skålar men Slöjdskärt det har jag sett.Och det är inte mycket bättreteamr86 skrev:Inte undra på... har liksom funderat på varför guldfiskar finns i dessa skålar.
teamr86 skrev:Inte undra på... har liksom funderat på varför guldfiskar finns i dessa skålar.
120 cm behöver inte dammens djup vara för att dem ska klara sig räcker med 60 till 70 cm djupare är bättre men det är inget tvång:)for skrev:De klarar av ner till ner till 0 grader. och dammen ska minst vara 120cm djup. de ska även ha en is fri zon. alltså en figolit bit med en titan värmare. som inte fryser sönder.:D
stene skrev:120 cm behöver inte dammens djup vara för att dem ska klara sig räcker med 60 till 70 cm djupare är bättre men det är inget tvång:)
Kjell Fohrman skrev:Nja det beror ju på många faktorer som i vilken klimatzon man bor och hur mycket skärp det finns på botten samt om man syresätter dammen under vintern.
Kjell Fohrman skrev:Nja det beror ju på många faktorer som i vilken klimatzon man bor och hur mycket skärp det finns på botten samt om man syresätter dammen under vintern.
Du och jag bor ju i klimatzon 1 och det är rätt stor skillnad mellan hur stor istjockleken blir i olika klimatzoner.
I större delen av landet så skulle en 60 cm djup damm bottenfrysa och det klarar inga fiskar.
Metalmaid skrev:Men varför ska det finnas skärp på botten? Skräp kan jag förstå, men är det inte bättre å använda skärpen själv? [:-75]
Kjell Fohrman skrev:Det är du inte skärpt nog för att förstå:p