Guldfiskar + Andra fiskar? (8L)

#1 - 21 juni 2004 02:03
Hej alla!
Jag har ett 8 liters akvarium me 2 små jätte gulliga guldfiskar i :)! Ja tänkte köpa nån till fisk till akvariumet men vet inte vilken.. Kanske 1 kampfisk? 1 hane och 1 hona så dom kan få små gulliga yngel också :):).. Vad tycker ni?
#2 - 21 juni 2004 05:35
De räcker med dom 2 i de lilla akvariet,guldfisken gillar lite svalt 18-23 grader och dom är vegitarianer.
#3 - 21 juni 2004 06:12
I den lilla burken kanske du kan ha matjesill....absolut inte levande fiskar.
#4 - 21 juni 2004 09:53
Ursprungligen skickat av Pegasuss

Hej alla!

Jag har ett 8 liters akvarium me 2 små jätte gulliga guldfiskar i :)! Ja tänkte köpa nån till fisk till akvariumet men vet inte vilken.. Kanske 1 kampfisk? 1 hane och 1 hona så dom kan få små gulliga yngel också :):).. Vad tycker ni?

Tänk på att dina små guldfiskar blir ca 30 cm när de växt färdigt och då kräver ett akvarium på runt 250 liter...
#5 - 21 juni 2004 10:10
Är det inte så att fiskarna inte växer sig större än vad de har plats till? Många här inne tycks tro att alla exemplar blir lika stora.
#6 - 21 juni 2004 10:16
Ursprungligen skickat av laxxxen

Är det inte så att fiskarna inte växer sig större än vad de har plats till? Många här inne tycks tro att alla exemplar blir lika stora.

Fiskar kan inte anpassa sig efter akvariestorlekar. Fiskar i för små akvarier vantrivs och växer långsammare och dör tillslut pga av stress i det lilla simutrymmet.
#7 - 21 juni 2004 15:06
Ja tror inte att mina guldfiskar är stressade :)! Dom ligger mest på botten och jäspar :).. Två små latmaskar helt enkelt :)
Myzco
#8 - 21 juni 2004 15:41
Ursprungligen skickat av laxxxen

yeah right! Det är fortfarande som om jag kunde ha en delfinunge i ett 720-liters! (Att ha en slöjstjärt i ett 8-liters glas)
#9 - 21 juni 2004 16:29
Ursprungligen skickat av Pegasuss

Ja tror inte att mina guldfiskar är stressade :)! Dom ligger mest på botten och jäspar :).. Två små latmaskar helt enkelt :)

kan ju tala om att slöjstjärtar som legat på botten av ren uttråkning i åtta litersskål får en helt annan fart i 60 liters när det finns någonstans att simma.
#10 - 21 juni 2004 17:51
"Dom ligger mest på botten och jäspar"
Av syrebrist?
#11 - 22 juni 2004 07:08
Är detta ett seriöst inlägg/fråga? Jag tvivlar.
#12 - 22 juni 2004 07:24
Jag skulle inte anstränga mej att få den trångsynta typen som redan har en åsikt eller tycker att det ä OK att ha Guldfirrar i ett 8 liters skål, att ändra sej. Därimot skulle jag strunta i deras dumma frågor.
Det har vi haft för många av den typen, på senaste tiden. Om just Guldfirrar i för små burkar!!! Vill de inte lära tycker jag verkligen synd om djuren.

<b>I å mä detta struntar jag i den här tråden!!!!</b>

#13 - 22 juni 2004 11:09
Menar du då att alla frågor från okunniga nybörjare är dumma? Visst kan man tvivla på graden av seriositet ibland, men om du tycker synd om djuren (vilket jag också gör om detta är sant) är det väl bättre att försöka hålla god ton och komma med vänliga råd och upplysningar som Lubbe och Morellen? Till Pegasuss säger jag bara att man måste vara lite påläst innan man skaffar akvarium, bl a om hur stora fiskarna blir och vilket utrymme de behöver. Gå till biblioteket och låna en akvariebok för nybörjare! Sedan kan du gärna skaffa ett större akvarium, då nästan inga fiskar trivs i ett 8-liters.

Olle
#14 - 22 juni 2004 11:20
Lars-Olof.

Jag tycker inte att okunniga nybörjare är varken dumma eller oseriösa, tvärtom. Läs tråden http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27737
så begriper du bakgrunden till mitt svar lite bättre.
#15 - 22 juni 2004 11:30
Ursprungligen skickat av Lars-Olof Arvids

Menar du då att alla frågor från okunniga nybörjare är dumma? Visst kan man tvivla på graden av seriositet ibland, men om du tycker synd om djuren (vilket jag också gör om detta är sant) är det väl bättre att försöka hålla god ton och komma med vänliga råd och upplysningar som Lubbe och Morellen? Till Pegasuss säger jag bara att man måste vara lite påläst innan man skaffar akvarium, bl a om hur stora fiskarna blir och vilket utrymme de behöver. Gå till biblioteket och låna en akvariebok för nybörjare! Sedan kan du gärna skaffa ett större akvarium, då nästan inga fiskar trivs i ett 8-liters.

Olle

<b>De lyssnar inte!!!</b>De har redan en egoistisk "HA" vilja att de struntar fullkomligt i våra ansträngningar att göra som vi säger att de ska å inte som de vill.

Jag kan ha varit lite oklar i det första inlägget...Men saken är att det har varit många sk. nybörjare som frågar efter råd för att sedan strunta i vad som är bäst för deras firrar...å DET ä J****lT tröttsamt därför min reaktion på tråden...Ursäkta mej men det ä min åsikt om just den här trå`n. Hoppas på att jag har fel!!! å att inte vi har att göra med en djurplågare till som av egoistiska skäl struntar i hur fiskarna har det.

#16 - 24 juni 2004 11:11
Poseidon, du får ha vilka åsikter du vill. Men jag tycker faktiskt att dina upprörda inlägg är mer störande än att någon frågar hur många fiskar man kan ha i ett 8-liters akvarium. För ett par år sedan var jag hemma hos en tjej som på fullt allvar hävdade att hennes slöjstjärt inte alls led av syrebrist när den hängde i ytan i den lilla kupan - inte för att vara tuff eller slå ifrån sig, utan hon visste helt enkelt inte bättre. Jag minns också den zoohandlare som på fullt allvar påstod att slöjstjärten är en labyrintfisk "för den snappar ju luft från ytan". Du får som sagt tycka vad du vill, men min åsikt är att vi för djurens skull bör försöka hålla god ton och omvända så många som möjligt till att kunna ta till sig kunskaper. Att ilsket skälla ut någon är inget bra sätt att få denna person att lyssna. Vill han/hon inte göra det är det upp till honom/henne, men jag tror inte att det är många som medvetet vill vara djurplågare.

Olle
#17 - 24 juni 2004 13:11
Jag måste säga att Pegasuss inlägg är roande. 19 år och kan inte använda sitt sunda förnuft... 2 guldfiskar I ett 8l och vill sedan skaffa en kompis åt dem och mata rovfiskar med grodyngel. Det där 30liters akvariumet som du hade tänkt att använda till kardinaltetrorna, varför inte stoppa guldfiskarna där tillfälligt(bättre än 8liter) tills du har skaffat ett större åt dem.
Visst kan det vara så att du inte vet något om akvariefiskar och hur man sköter dem, låna en bok och läs.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 juni 2004 13:42
Jag håller med Olle - om man svarar så skall man svara seriöst och detta alldeles oavsett om det handlar om en nybörjare som inte satte sig in i grudnerna när han/hon startade eller om det handlar om någon vill driva med oss eller alternativt bara jävlas.

Anledningen till detta är
1/ Om det rör sig om en nybörjare - självklart skall han/hon då ha en bra vägledning på ett bra sätt. Att bli utskälld för att man är okunnig eller att man har fiskarna på det sätt som man t.ex. alltid håller guldfiskar i TV är INTE ett bra sätt.
2/ Skämt eller någon som vill jävlas - Varje dag går ca. 2 till 2.5 tusen personer in på zoopet för att ta del av information. Av dessa så deltar högst 10% aktivt (t.ex. genom att skriva inlägg i forumet). När man svarar så svarar man visserligen en person men oerhört många ytterligare kommer att läsa svaret och ta åt sig den information som ges.
Så även om frågeställaren totalt struntar i att följa de seriösa svar som ges så kommer oerhört många andra även att ta åt sig och följa ett bra svar. Så trots att den frågande även i fortsättningen har sina guldfiskar i ett 8 liters akvarium så kanske 10 andra följer rådet och skaffar ett större akvarium. Då har man ju uppnått oerhört mycket genom sitt korrekta svar.
#19 - 24 juni 2004 14:23
Bra inlägg av Kjell.

Tycker att det har varit mycket aggressiva svar från folk den senaste tiden
#20 - 11 juli 2004 15:37
jag har alltid varit emot såna där guldfiskskålar och tycker inte att seriösa handlare borda sälja dessa. de som äger akvarieaffärer borde ju ha ett starkt intresse för just akvariefiskar och detta borde ju innebära att personen vill återskapa en så pass naturlig miljö som möjligt. detta starka intresse går, i mina ögon, inte ihop med att de säljer skålar med fiskar som inte är lämpliga för just skålar?!

Annons