Guldfiskar från damm till akvarie. Lite frågor.

#1 - 19 oktober 2008 14:28
Jag har ett akvarium på ~740 liter. Fick nyligen ta över ett gäng (fem stycken varav två var lite större [ca 20 cm, resten var drygt 10 cm]) guldfiskar som bott i en damm. De flyttades från dammen i en påse som senare fick ligga 35 min i en balja akvarievatten, därefter gjorde jag små hål i "fraktpåsen" och lät den ligga ytterligare 20 minuter ca. Följande steg blev att fiska tippa ut dammvattenet/fiskar i baljan och sedan håva upp fiskarna för att föra över dem till akvariet (vattentemperaturen är drygt 26°).

Vän av (fisk/)ordning reagerar förmodligen på det korta tidsspannet från dammvatten > akvarium. Såhär i efterhand har jag insett misstaget och förstått att jag borde dragit ut på det längre, som i några timmar. Gjorde om samma miss med 4 mindre (~10 cm) före jag hann läsa på ordentligt. Skitklantigt, jag vet. [B)]

I början låg de större mest på botten och jäste, men nu är de nästan de mest aktiva fiskarna i akvariet.

Efter att ha läst lite på forumet är frågorna dessa:

1) Temperatur - alla guldfiskar verkar välmående och pigga. Hur lång tid kan det ta innan effekterna (om några [pga temperaturskillnaderna]) visar sig?

2) Parasiter - guldfiskarna som bott i damm, ska jag utgå från att dessa har parasiter? Hur motverkar man dessa? Salta vattnet?

3) Utrymme - är det för trångt? Har som sagt drygt 740 liter, i detta bor det nu:

[LIST]
[*][SIZE=1]9 guldfiskar (mellan 10-20 cm långa)[/SIZE]
[*][SIZE=1] 3 slöjstjärtar[/SIZE]
[*][SIZE=1] 4 silverhajar[/SIZE]
[*][SIZE=1] 3 fantomtetror[/SIZE]
[*][SIZE=1] 1 platy[/SIZE]
[*][SIZE=1]1 blodtetra[/SIZE]
[*][SIZE=1] 1 leopardmönstrad mal[/SIZE]
[/LIST]

Ovanstående verkar komma bra överens med varandra. Ingen jagar/biter någon annan etc och de två större guldfiskarna verkar besatta av att simma i strömmen från pumpen.

Ös på med trivseltips för fiskarna så blir jag (och de) glada :)
#2 - 19 oktober 2008 17:23
Köp ett stort filter.
Byt minst 30 % vatten varje vecka.
Mår fisken bra så klarar den ev. parasiter.
#3 - 19 oktober 2008 18:24
Har ett internt filter från eheim ([FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Eheim 2252), [/SIZE][/FONT]pumpar 1200 L/h - räcker det?
#4 - 19 oktober 2008 18:33
mull skrev:
Har ett internt filter från eheim ([FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Eheim 2252), [/SIZE][/FONT]pumpar 1200 L/h - räcker det?
Inte på långa vägar enligt mig du måste ha mer filtrering till det 720 karet med all den Guldfisk.
#5 - 19 oktober 2008 19:21
Inte på långa vägar enligt mig du måste ha mer filtrering till det 720 karet med all den Guldfisk.

...och du rekommenderar istället - vad? :confused:

Det är inte bara att rengöra filtrena oftare?
Bilagor:
#6 - 19 oktober 2008 21:11
Ett Eheim 2217 funkar. Så gör man ren patronerna i innerfiltret oftare utan problem. Finns garanterat andra förslag/åsikter. Har du grus på botten behöver inte vara tjockt lager så är det bra oxå
#7 - 17 november 2008 22:47
Ärter, broccoli och spenat som tillskotts foder gör att växterna i karet inte blir lika hårt friserade av slöjstjärtar och guld fiskar =)
Fast detta vet du nog redan.
#8 - 18 november 2008 14:26
http://www.pwss.se/product.php?productid=7025&cat=829&page=1
O sen precis som eriahl skrev rengör du innefiltret ofta.

Annons