Guldfiskar i liten skål

#1 - 15 december 2007 22:44
En person som står mig mycket mycket nära har två guldfiskar i en skål på max 20L. Jag har försökt och försökt att förklara att dessa fiskar inte kan leva ett gott liv i en sådan liten skål, att de helst av allt ska ha uppemot 250-300L för att må bra men inget jag säger går hem. Jag har talat om att det är olagligt att ha fiskar (framför allt guldfiskar) i dessa kupor men personen vill verkligen inte lyssna på mig.

Tycker så synd om dessa stackars fiskar som visar tydligt tecken på att må dåligt, går hela tiden upp till ytan för att svälja luft och kan inte röra sig i denna trånga lilla skål. Hon säger att de gör det för att de är sällskapliga *Herregud* Nu känns det som om vi kommer att bli ovänner om jag säger något mer. Men vad ska man ta sig till? Förstår att det kanske inte är så mycket mer att göra men jag tycker så synd om dessa fiskar och mår dåligt bara jag tänker på dem. Ännu värre är att dessa tydligen är de 4 paret i rad. De 6 förra har dött inom 1 år från dess att hon köpt dem :(

Jag har försökt att förklara allt det med vattenvärden och hur viktigt det är att ha en ballans i ett akvarium för att fiskarna ska må bra. Något som är mycket svårt att hålla bra i en liten skål som knappt rymmer någon form av inredning mycket mindre fiskar. Tog med mig nitrittest dit för et tag sedan och det låg på över 2,0mg/L enligt seras NO2 test. Försökte förklara detta men hon vill som sagt inte lyssna och sa att hon minsann bytte vatten och skurade allt i skålen varje månad. Jag förklarade att det i längden skulle bli både billigare, enklare och roliga att ha fiskar om hon skaffade ett större kar med bra utrustning, men hon sa såklart NEJ!

Hur skulle ni ha gjort? Är det bara att försöka glömma de stackars fiskarna som simmar där i och låtsas som ingenting? Eller ska man fortsätta att trycka på för fiskarnas skull och riskera att bli ovänner?[B)]
#2 - 15 december 2007 23:37
Ok det finns okunskap men får man reda på fakta om hur man ska sköta sina djur och ändå inte bryr sig så är man en självupptagen, oempatisk skitstövel, i mina ögon åtminstone!!! det kan du hälsa henne;)
#3 - 16 december 2007 11:22
Ja jag håller med dig. Om jag inte visste att hon skulle köpa två nya guldfiskar dagen efter så skulle jag kidnappa dem när jag är där [:(]
#4 - 16 december 2007 12:21
Fridas skrev:
Ja jag håller med dig. Om jag inte visste att hon skulle köpa två nya guldfiskar dagen efter så skulle jag kidnappa dem när jag är där [:(]

Kidnappa dem med akvariumet?
Anmäl henne för djurplågeri?
#5 - 16 december 2007 14:16
Ja, jag skulle verkligen vilja göra det, men att anmäla någon som står en så nära är minst sagt svårt. Speciellt när man tänker på hur lite en djurskyddsinspektör skulle göra. Skulle förmodligen bara göra saken värre...
#6 - 16 december 2007 14:30
Kanske kan du skicka en länk på artbeskrivningen här på zoopet?
Bilagor:
#7 - 16 december 2007 14:36
Hon kan väl inte vara någon bra vän om hon vägrar lyssna..?

Skulle nästan bli glad om akvaristik blev totalt förbjudet. Det är så många fiskar som plågas:(
#8 - 16 december 2007 14:57
Nu tror jag inte förstås det är Guldfiskar i hennes skål det är nog Slöjstjärtar som simmar där, så 250 till 300 Liter för dessa stämmer nog inte,men att dem går i ett 20 Liters är bara att beklaga då kan man faktiskt framföra att en ny lag är i kraft och den säger att det ska vara över 40 Liter inte för att dem skulle trivas bättre eller hänvisa till Zoopet.se så kan personen fråga vad andra tycker om detta.
#9 - 16 december 2007 15:05
stene skrev:
Nu tror jag inte förstås det är Guldfiskar i hennes skål det är nog Slöjstjärtar som simmar där, så 250 till 300 Liter för dessa stämmer nog inte,men att dem går i ett 20 Liters är bara att beklaga då kan man faktiskt framföra att en ny lag är i kraft och den säger att det ska vara över 40 Liter inte för att dem skulle trivas bättre eller hänvisa till Zoopet.se så kan personen fråga vad andra tycker om detta.

Slöjstjärtar kan bli runt 40 cm om dom trivs så 250-300 liter är till och med in minsta läget för dom.
#10 - 16 december 2007 15:19
Här är en bild där man ser hur dom stora dom kan bli om dom trivs: http://www.plantedtank.net/forums/photo-album/35477-700-gal-indoor-sunken-garden-project-5.html#post314636

Håller man dom i för små akvarier kan fisken inte utvecklas normalt. Kroppern slutar växa, men ögon och dom inre organen fortsätter växa - fisken blir för liten för sin kropp och dör en plågsam och långsam död. Om den inte hinner då av nitritförgiftning innan förstås...
Berätta det för din vän.
#11 - 16 december 2007 15:21
Kjaer skrev:
Slöjstjärtar kan bli runt 40 cm om dom trivs så 250-300 liter är till och med in minsta läget för dom.
Tja har du själv sätt en på den storleken:confused:jag håller helt med att dem ska ha större men inte i den volymen dem trivs nog alldeles förträffligt i ett 150 kar eller ett 200 kar kanske.Du måste ha väldiga kar hemma hos dig om man har den synen på fisk och akvarium storlekar som är bra förstås alla fiskar förtjänar att leva ett gått liv i ett akvarium.:)
#12 - 16 december 2007 15:26
stene skrev:
Tja har du själv sätt en på den storleken:confused:jag håller helt med att dem ska ha större men inte i den volymen dem trivs nog alldeles förträffligt i ett 150 kar eller ett 200 kar kanske.Du måste ha väldiga kar hemma hos dig om man har den synen på fisk och akvarium storlekar som är bra förstås alla fiskar förtjänar att leva ett gått liv i ett akvarium.:)

Kolla bilden jag länkade till:)
Jag tycker inte jag har någon extrem uppfattning angående plats till fiskar, men jag tycker 150 liter är för smått til en fisk som kan bli 40 cm.
#13 - 16 december 2007 15:34
Kjaer skrev:
Kolla bilden jag länkade till:)

Jag tycker inte jag har någon extrem uppfattning angående plats till fiskar, men jag tycker 150 liter är för smått til en fisk som kan bli 40 cm.
Den blir inte 40 cm i ett vanligt svenskt standard akvarium som alla har,då menar du att hela sveriges befolkning som inte har ett 300 Liters akvarium inte ska köpa dem mest sålda akvarium fisken för att dem inte har ett 300 Liters kar.
#14 - 16 december 2007 15:36
stene skrev:
Den blir inte 40 cm i ett vanligt svenskt standard akvarium som alla har,då menar du att hela sveriges befolkning som inte har ett 300 Liters akvarium inte ska köpa dem mest sålda akvarium fisken för att dem inte har ett 300 Liters kar.

Ja.
#15 - 16 december 2007 15:41
Bilden du visade,ja den var gigantisk men dem blir inte så stora det finns alltid nån som blir så gigantisk men det blir inte så i ett standard kar det händer att fiskar blir sjuka och dör men bilden du visade var nog tagen ifrån nån rekordbok det är väl bättre att vi är realistiska och välkommnar folk till akvastikens värd och inte skrämmer dem iväg istället.
#16 - 16 december 2007 15:50
stene skrev:
Bilden du visade,ja den var gigantisk men dem blir inte så stora det finns alltid nån som blir så gigantisk men det blir inte så i ett standard kar det händer att fiskar blir sjuka och dör men bilden du visade var nog tagen ifrån nån rekordbok det är väl bättre att vi är realistiska och välkommnar folk till akvastikens värd och inte skrämmer dem iväg istället.

Möjligt att fisken på bilden är ovanligt stor, men 20-30 cm är nog inte ovanligt under rätt förhållanden och en då tycker jag 250-300 liter är minimum.

Orsaken till att dom inte blir så stora i ett "standardkar" är väl för att dom inte trivs och kan växa normalt i ett sådant..
#17 - 16 december 2007 16:20
Kjaer skrev:
Möjligt att fisken på bilden är ovanligt stor, men 20-30 cm är nog inte ovanligt under rätt förhållanden och en då tycker jag 250-300 liter är minimum.

Orsaken till att dom inte blir så stora i ett "standardkar" är väl för att dom inte trivs och kan växa normalt i ett sådant..
Jo 20-30 cm dem är ovanliga dem med ,men vid den storleken då kanske det är dags för ett större kar men inte innan så dem kan nog trivas alldeles supert i sitt "lilla kar 150 L" så länge i ett par år innan det är dags för ett större:)
#18 - 16 december 2007 16:40
Jag har en slöjis som levde i ett 222 liters men växte inte så mycket, men när han fick flytta till 375 liter så tog han fart, nu är han 12 cm ungefär (stjärtfenan är inte inkluderad) Så nog trivs de i stora akvarium alltid!:) Jag får väl snart köpa ett större.....En orsak att tjata på gubben om ett akvarium till.....:D:p
Ha de´
Erika
#19 - 16 december 2007 17:14
Erika skrev:
Jag har en slöjis som levde i ett 222 liters men växte inte så mycket, men när han fick flytta till 375 liter så tog han fart, nu är han 12 cm ungefär (stjärtfenan är inte inkluderad) Så nog trivs de i stora akvarium alltid!:) Jag får väl snart köpa ett större.....En orsak att tjata på gubben om ett akvarium till.....:D:p

Ha de´

Erika
Att nästan alla fiskar trivs och utvecklas i ett större kar är konstaterat sen länge tillbaka,men man måste ha ett perspektiv till det hela tycker jag,vet inte riktigt vad det står i artbeskrivningen på slöjstjärten vad dem ska ha för storlek på karet,men 150 Liter borde dem trivas i och utvecklas i väldigt bra i ett par år innan dem blir för stora kanske och då skaffa dem nåt större.
#20 - 16 december 2007 17:14
Fridas!
Jag tycker absolut att du ska trycka på din kompis. Fiskarna mår inte bra i en skål. Visa denna tråd för henne för att hon förhoppningsvis ska förstå att hon plågar dem.
MVH Erika
#21 - 16 december 2007 18:17
Hur f-n tror Stene och Kjaer att det hjälper Fridas att få slöjisarna/guldfiskarna till ett större akvarium genom att ni snor tråden och käbblar om petitesser? 150 eller 200 eller 300 liter, jösses firrarna går ju i 10 % eller mindre av de volymer ni snackar om.

Får Fridas nån respons från denna människa så löser sig nog akvariestorleken sen. Men om man behagar läsa Fridas första inlägg så är ju problemet att hon inte får denna s. k. vän att lyssna alls. Vi skulle väl hjälpa
Fridas och inte bevisa vem som är mest insatt i guldfiskar optimala tillväxt?

Så därför Fridas;
jag undrar om ni båda känner någon annan som din vän lyssnar mer på än dig. Du har ju uppenbarligen pratat mycket med henne, och hon vägrar tro på dig. Till slut brukar det bli en totallåsning. Då kan en tredje utomstående kanske bättre få henne att ta reson.

Visa henne trådarna här och om du hittar någon bra bok på bibblan eller så.
Annars håller jag med Kjaers första inlägg, är hon verkligen en så bra vän, när hon gör dig så ledsen och upprörd över detta. Är du verkligen så viktig för henne, som hon verkar vara för dig? Kan hon gå med på det du vill, inte av hänsyn till fiskarnas bästa, utan för att göra just dig glad? Oavsett anledning så får ju fiskarna det bättre på så vis.
Hon kan ju inte bry sig så värst om fiskarna i sig, vill hon bara ha dem som dekoration? Finns det något annat som du kan hjälpa henne att fixa istället?
Sy en väggbonad eller dreja en snygg vas eller vad som helst!!

Finns det flera runt henne som du kan kontakta, och ni skramlar ihop till ett akvariepaket i julklapp? Får hon ett kar i handen, så kommer hon nog att flytta över fiskarna. Även ett 50 liters är ju en väsentlig förbättring.

Jag hoppas ju förstås att du lyckas med detta, men annars för du trösta dig med att du i alla fall, har gjort det som stod i din makt, för att ordna det så bra som möjligt för hennes stackars fiskar.

Lycka Till!!
#22 - 16 december 2007 18:30
stene skrev:
Att nästan alla fiskar trivs och utvecklas i ett större kar är konstaterat sen länge tillbaka,men man måste ha ett perspektiv till det hela tycker jag,vet inte riktigt vad det står i artbeskrivningen på slöjstjärten vad dem ska ha för storlek på karet,men 150 Liter borde dem trivas i och utvecklas i väldigt bra i ett par år innan dem blir för stora kanske och då skaffa dem nåt större.

I artbeskrivningen står det 120 liter...... men då ska man nog ta hänsyn till hur stora de är. Jag ville att min stora skulle bli större samt att jag skaffade flera små slöjisar, därför så blev det ett så stort kar. Den stora växer inte så fort längre, och de små växer inte så att det knakar precis så dom skulle lätt kunna gå i 150 liter innan de växer ur karet.
MVH Erika
#23 - 16 december 2007 18:54
Jag kan inte så mkt om fiskar,, men när fiskar kommer ofta upp till ytan och tar luft så är det någe som inte stämmer.
Det skriver hon på sjunde raden.
Frida om jag våre som dig hade jag gjort det jag kunde med din kompis. Har en person väl har bestämt sig så har den.. men det är ett stort tecken på att inte fiskarna mår bra, och 20l är inte mkt att simma på oavsett deras storlek, de behöver stor simyta.
#24 - 16 december 2007 19:57
Du behöver ju inte polisanmäla henne, utan bara förklara att om hon inte gör nått så kommer du att anmäla henne. Inte så kul det heller men hon måste ju vara en väldigt speciell människa om hon inte tar till sig dina råd, jag skulle iaf bli hemskt illa berörd om någon förklarade för mig att jag ägnade mig åt djurplågeri!
#25 - 17 december 2007 09:36
Jag har förgäves försökt få min bror att fatta att man inte ska ha en slöjstjärt i en skål på runt 10liter. Hans arguement (och han är väldigt stolt över detta) är att guldfisken levt längre än vad de brukar göra. Typ 5 år. Stackarn. Bättre att den hade dött direkt. Inget filter. Inga vattenbyten...
Men vad gör man? FÖrstår ditt problem... Inte polisanmäller jag min bror. Och jag förstår ju att jag regarar kraftigare än de flesta gör då jag är intresserad av fiskars hälsa och välmående..

Jobbigt läge :(
#26 - 17 december 2007 10:34
Det enda du egentligen kan göra (förutom att säga upp bektantskapen.. är hon en så bra vän egentligen, har ni roligt för övrigt?) är väl att ge henne ett nytt fint akvarium på typ 60-100 liter, med växter och allt.. Men sådant är ju dyrt så det är ju inte världens lättaste grej att göra. :(

I övrigt: kopiera texter om guldfiskar, artbeskrivningar, etc och fortsätt prata med henne.. Jämför det med att ha till exempel schäferhund i en resbur konstant. Den skulle överleva men må mycket dåligt. Att överleva är inte alltid att må bra!

Jag skulle nog inte orka vara vän med en person som inte förstår en sådan enkel sak. Men bara du vet ju hur pass mycket du trivs med henne i övrigt! Är det värt att satsa på vänskapen så får du fortsätta kämpa.
#27 - 17 december 2007 17:52
stene skrev:

Slöjstjärtar är det inte, dem har jag själv och jag är fullt kapabel att se skillnad på guldfiskar och slöjstjärtar.
#28 - 17 december 2007 18:02
Jag skämdes och skäms fortfarande för att skriva detta, men det är min syster detta handlar om. Problematiken i en familj är att man inte kan säga upp bekantskapen för ett par guldfiskar, då har jag snart ingen släkt kvar. Hur illa jag än tycker om hennes uppfattning om fiskar så är hon min syster som ställer upp för mig på tusentals olika vis. Problemet är bara att när det kommer till syn på djur så resonerar hon och jag totalt olika. Sist jag la mig i hennes djurägarskap blev det så att vi tappade kontakten i hela 8 månader, detta eftersom jag sa att det var djurplågeri att låsa ut katter under natten mitt i smällkalla vintern. Hennes dåvarande man var fysiskt elak på deras jakthund och detta påpekade jag också, sen var våran kontakt finito. Jag tycker fortfarande att det är sjukt, men vad ska jag ta mig till? Hade detta varit en vän hade jag sagt upp bekantskapen med henne, jag är själv djurvän och kan inte med dem som inte är det, eller som inte behandlar djur som en sådan.

Men vad gör man? FÖrstår ditt problem... Inte polisanmäller jag min bror. Och jag förstår ju att jag regarar kraftigare än de flesta gör då jag är intresserad av fiskars hälsa och välmående..

Det är precis så jag också känner, jag kan inte anmäla min egen syster för detta. Har så få levande kvar i min släkt att varje medlem räknas och värderas.

Skulle ha skrivit på en gång att det var syster det handlade om, men jag skäms ärligt över detta
Som du skriver toccata får jag nog ta och investera i ett större kar åt henne om det ska bli ändring på detta. Något som jag egentligen inte alls har råd med men jag mår dåligt över de stackrarna som simmar i den skålen. Ett nytt problem då är att hon förmodligen kommer att säga att de inte har plats för ett akvarium.
#29 - 17 december 2007 18:24
Stew skrev:
Jag har förgäves försökt få min bror att fatta att man inte ska ha en slöjstjärt i en skål på runt 10liter. Hans arguement (och han är väldigt stolt över detta) är att guldfisken levt längre än vad de brukar göra. Typ 5 år. Stackarn. Bättre att den hade dött direkt. Inget filter. Inga vattenbyten...

Jobbigt läge :(

Berätta för honom att dom kan leva mer än 40 år under rätt förhållanden.
#30 - 17 december 2007 18:59
Hur gamal är hon?
#31 - 17 december 2007 19:10
Fridas skrev:
Slöjstjärtar är det inte, dem har jag själv och jag är fullt kapabel att se skillnad på guldfiskar och slöjstjärtar.
Bättre att följa tråden då man har skapat så slipper halva zoopet anhängarna munhuggas med varandra;):Den Guldfisk kan bli väldigt stor så en liten skål är tok för litet,det brukas kallas Guldfiskskål men där simmar Slöjisar i den i regel jag ber hemskt så mycket om ursäkt till dig Fridas:)
#32 - 17 december 2007 21:26
Man behöver inte vare sig skämmas eller ta ansvar för vad ens familj hittar på, jag tycker att du ska vara stolt Fridas över att du har gjort så mycket som du har gjort. Okej, du har inte nått hela vägen fram(än) men du har gjort mer än vad de flesta gör, som ser nåt som är fel i sin omgivning.

Om fler var som du och påpekade vanvård skulle nog inte så många djur fara illa, eller ungar med för den delen. De flesta väljer att blunda och tiga av missriktad hänsyn. Så var stolt över dig själv i stället.
#33 - 17 december 2007 21:32
stene skrev:
Bättre att följa tråden då man har skapat så slipper halva zoopet anhängarna munhuggas med varandra;):Den Guldfisk kan bli väldigt stor så en liten skål är tok för litet,det brukas kallas Guldfiskskål men där simmar Slöjisar i den i regel jag ber hemskt så mycket om ursäkt till dig Fridas:)

Du behöver inte be om ursäkt!!! [:)] men jag är helt säker på att det är guldfiskar det handlar om. Det som kanske stör mig allra mest är att det är en zoobutik där hon bor som sålt detta och som sagt att det är helt okej att ha dem i den lilla skålen. Att hon inte fattar är illa nog, men att zoopersonal som ska vara utbildad kan sälja guldfiskar till dessa skålar är sjukt. Hon köpte ett helt paket där med skål, fiskar, syretabletter, håv, sand osv. Trodde att det var förbjudet enligt lag att sälja dessa skålar som fiskskålar på zoobutiker.

Det var inte länge sedan jag var in i en butik som sålde dessa kupor. Jag ifrågasatte om det verkligen var lagligt och ägaren blev så sinnig att jag trodde att han skulle flyga på mig. Han menade att man kan sälja de skålarna till annat, att ha chips eller bara växter i. Då var jag tvungen att fråga varför det såldes som ett paket med håv, mat, sand och syretabletter och hur många chips eller växter han hade träffat som åt fiskmat. Då blev han tyst. När jag av ren nyfikenhet var in några veckor senare var kupan borta och det minsta karet han hade till salu var på runt 40-50L :p

Hur gamal är hon?

Hon är 33 *där ser man att "äldre" inte alltid betyder att man är klokare* :mad:
#34 - 17 december 2007 21:33
Mumin skrev:
Man behöver inte vare sig skämmas eller ta ansvar för vad ens familj hittar på, jag tycker att du ska vara stolt Fridas över att du har gjort så mycket som du har gjort. Okej, du har inte nått hela vägen fram(än) men du har gjort mer än vad de flesta gör, som ser nåt som är fel i sin omgivning.

Om fler var som du och påpekade vanvård skulle nog inte så många djur fara illa, eller ungar med för den delen. De flesta väljer att blunda och tiga av missriktad hänsyn. Så var stolt över dig själv i stället.

Tack, va gulligt sagt!! Jag blir rörd [:o]
#35 - 18 december 2007 09:44
Du kunde ju prova att köpa en snygg kampfiskhane eller några räkor til henne och byta ut guldfiskarna mot den/dom...
#36 - 18 december 2007 10:34
Är ni famillj så är det ju lungt, dom ska man ju bråka med. Jag tvivlar starkt på att din syster skulle villja säga upp kontakten med dig över nått så löjjligt som ett akvarium, så det är ju bara att tjata och jävlas tills hon inte orkar längre.
#37 - 18 december 2007 10:57
addo skrev:
Är ni famillj så är det ju lungt, dom ska man ju bråka med. Jag tvivlar starkt på att din syster skulle villja säga upp kontakten med dig över nått så löjjligt som ett akvarium, så det är ju bara att tjata och jävlas tills hon inte orkar längre.

Om man kan det över ett par katter så kan man nog det över ett par fiskar också. Tror inte att det är själva fiskarna som skulle vara den avgörande faktorn, utan snarare att jag som yngst i familjen hävdar att något är fel hos en annan.

Du kunde ju prova att köpa en snygg kampfiskhane eller några räkor til henne och byta ut guldfiskarna mot den/dom...

Ja det kanske vore något, räkor framför allt. Men samtidigt kan ju inget levande djur må bra av att bo i en skål utan filter och lite cirkulation. Eller?
#38 - 18 december 2007 12:25
Filter vore nog bra om hon hade, kan hon kanske skaffa ett super litet? så vitt jag vet så gillar kamp fiskar lungt vatten, men någon form av cirkulation är nog bra för alla fiskar.

Det är en knepig situation du sitter i. :/
#39 - 18 december 2007 12:44
Nu vet jag inte riktigt hur stor skålen är, men en enda kampfisk skulle kanske må bättre där i, iallafall bättre än 2 guldfiskar. Visa henne hur vacker en kampfiskhane är, och be att få byta ut guldfiskarna mot EN sådan, och samtidigt sätter du in en liten pump/innerfilter i skålen och kanske några plastväxter så att fisken har nånstans att gömma sig. Skulle det funka? Jag har aldrig haft kampfisk, men de är ju vackra, i mitt tycke vackrare än guldfiskar - kanske tycker hon också det?
#40 - 18 december 2007 13:06
Ja det kanske vore något, räkor framför allt. Men samtidigt kan ju inget levande djur må bra av att bo i en skål utan filter och lite cirkulation. Eller?
Räkor eller en kampfisk borde gå bra utan cirkulation och filter om hon byter vatten regelbundet... Det vore ju bra med lite växter som kan syresätta vattnet lite och kampfisken ska ha minimun 25 grader så det krävs nog en doppvärmare om hon ska ha en sådan.
#41 - 18 december 2007 13:14
stene skrev:

Du kan väl inte mena att det faktum att de flesta guldfiskar hålls i för små kar är ett argument för att hålla dem i för små kar? :confused:

Det är i och för sig sant att de mest missbildade formerna av guldfisk inte blir jättestora, men även de minsta blir stora som en knytnäve. Pga av sin missbildning så simmar de dock inte särskilt mycket, och Zoopets rekommendation på minst 120 liter för slöjstjärt beror säkert mycket på de här formerna får lägga ner mycket energi bara på att hålla sig på rätt köl.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

Till OP'n: Proportioner. Är den här personen viktig för dig får du nog nöja dig med att påpeka att fisken faktiskt inte trivs i ett så instängt utrymme. Jag vet själv hur svårt det är att få fram det just vad gäller guldfisk och kampfisk, eftersom folk är så vana vid att se dem i pyttesmå behållare, men det är nog det enda alternativet.
#42 - 18 december 2007 13:19
20L skål och en kampfisk är på tal?
No no no....big no.
Det är jul snart...... köp ett botenfilter för skålar i julklapp till din syster och ett present kort på 10 cherry räkor.
Mot att du får ta med firrarna hon har nu.
Alternativt om du är rik, ge henne ett större kar men se till att ta skålen från henne.
Eller så råkar man bara helt sonika att välta skålen, människan lär väll gå på toa ngn gång, plocka ur fiskarna å vält ner den i golvet.
fast det är klart då stoppar hon väll firrarna i en blomvas eller ngt.
ärligt så har jag nog ingen bra hjälp att komma med:-(
#43 - 18 december 2007 13:44
20L skål och en kampfisk är på tal?

No no no....big no.
Personligen skulle jag aldrig hålla en kampfisk i två hinkar vatten, men tycker i allafall den skulle trivas bättre än guldfiskar.
#44 - 18 december 2007 15:52
Ett begagnat kar går ju på en spottstyvel, vänta tills hon är på semester och du har fått i uppgift att vattna blommorna åt henne. När hon kommer hem och det nu karet står där lär hon ju inte byta tillbaka.
#45 - 18 december 2007 16:03
Azur skrev:
Du kan väl inte mena att det faktum att de flesta guldfiskar hålls i för små kar är ett argument för att hålla dem i för små kar? :confused:

Det är i och för sig sant att de mest missbildade formerna av guldfisk inte blir jättestora, men även de minsta blir stora som en knytnäve. Pga av sin missbildning så simmar de dock inte särskilt mycket, och Zoopets rekommendation på minst 120 liter för slöjstjärt beror säkert mycket på de här formerna får lägga ner mycket energi bara på att hålla sig på rätt köl.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

Till OP'n: Proportioner. Är den här personen viktig för dig får du nog nöja dig med att påpeka att fisken faktiskt inte trivs i ett så instängt utrymme. Jag vet själv hur svårt det är att få fram det just vad gäller guldfisk och kampfisk, eftersom folk är så vana vid att se dem i pyttesmå behållare, men det är nog det enda alternativet.
Jag tycker inte man ska säga att man ska hålla dem i 300 Liter om man nu inte måste hålla dem i den volymen,jag tycker man ska ha fisk i kar så dem trivs.Själv har jag 5 stycken guppy i ett 325 Liters kar tycker dem inte ska ha mindre alls nåt annat borde vara djurplågeri givetvis simmar dem där själv i också utan några andra arter också för att dem ska trivas.Enligt mitt tycke så ska man ha så stora kar som möjligt till fisken för att den ska trivas:)
#46 - 19 december 2007 23:04
Självklart är större bättre, men samtidigt måste man se till vad som är rimligt och orimligt. Guppys skulle förmodligen trivas allra bäst vilda och då är 100-1000L ingenting. Att ha 2 guldfiskar i en skål på max 20L är sämre än att ha dem i 300L där de förmodligen kan röra sig lite bättre i alla fall.

Jag har Guppys i 110L och jag tror att dessa mår bra i detta kar. Självklart skulle de må bättre i 300L, eller 1000 för den delen, men jag har inget sådant stort kar och inte någon möjlighet i dagens läge att ge dem detta. Antar att dem som skrivit artbeskrivningarna om hur mycket fiskarna skall ha för att trivas skrivit detta utifrån något vettigt sätt att räkna. Så om jag ger dem mer än dubbelt så mycket än det som är rekommenderat så tror jag att de har ett bra liv i alla fall. Det tror jag inte två guldfiskar i 20L har, det kallas djurplågeri.

Jag tycker att det är fel att kalla alla som inte har ett 325L kar till sina guppys för djurplågare, var går då gränsen? Och då skulle man verkligen behöva börja ifrågasätta artbeskrivningarna här, och om man ska hålla fisk i akvarium eller ej.
#47 - 20 december 2007 08:40
Jag var på en djuraffär i Uppsala där de hade en stor enögd guldfisk i ett akvarium med grumligt vatten där den knappt kunde vända sig om. Sjukt...
#48 - 21 december 2007 01:55
Duktigt Stene att du har 5 guppy i 325 liter...... men hur hjälper det Fridas att få syrrans slöjisar ur 20 literpytsen?
Ska vi hålla oss till ämnet i tråden och ha lite proportioner månne???

Bottenfilter och presentkort tycker jag är bästa idén hittills.
#49 - 21 december 2007 05:35
Mumin skrev:
Duktigt Stene att du har 5 guppy i 325 liter...... men hur hjälper det Fridas att få syrrans slöjisar ur 20 literpytsen?

Du har så rätt tänkte mest bara att besvara Azurs kommentar där vid mitt inlägg.
#50 - 21 december 2007 16:52
Mumin skrev:

Hur funkar ett bottenfilter? Har ingen aning själv, så jag behöver nog lite kött på benen om jag ska rekommendera det till henne.

Funderar nu på att försöka få henne att lämna i från sig de guldfiskar hon har, så kan jag fixa ett gäng räkor eller något mindre åt henne istället. På så vis kan jag kanske få råd till ett 50L kar och där hon istället kan ha lite räkor och snäckor. Hur låter det tycker ni? Om man lägger ner 500-1000:- borde man väl kunna komma med motkravet att hon lämnar ifrån sig guldfiskarna. Det är väl inte för mycket begärt?
#51 - 23 december 2007 03:30
Bra förslag , Fridas!
Är syrran "ekonomisk" av sig, går hon säkert med på detta, ssk nu i jultider.

Men kanske inte presenterat som '*"motkrav" utan som världens toppenidé till hennes fördel.

Hur bottenfilter funkar, får någon annan svara på, lämnade guldfiskskålarna bakom oss på 6 veckor, skaffade 56 liter, det växte dem ur, skaffade 96, samma sak, går nu i 165 liter i väntan på att källaren ska bli färdigbyggd, då blir det minst 500 liter. På ett år!!

Annons