Guldfiskar räddade ur tömd damm!

#1 - 12 november 2007 21:25
Nu är jag så arg att jag nog mest påminner om en sådan där seriefigur, med ångmoln ur näsa och öron!![:(!]

I en offentlig damm har man nämligen behagat tömma ur vattnet, sedan man tagit upp och flyttat de stora (förmodligen) koikarparna. Däremot lämnade man kvar sommarens yngel att dö en plågsam död. Det fanns lite vatten (snarare vätska) på botten, och enda anledning till det var att löv och dy och döda fiskar täppte till utloppet.
Småfiskar på två, tre centimeter låg och sprattlade och kippade efter andan, i det stinkande vattnet.

Det är tur att jag är småslarvig och inte ids tömma bilen ,för där fanns en plastbalja med lock, en pannlampa, mina stövlar, en akvariehåv mm.
Så jag och en kompis har stått i nästan en timme och håvat fisk upp i baljan. Men vattnet var så fullt med dy att det inte gick att se fiskarna, trots att det var lika mycket fisk som vatten!! OBS! Ingen överdrift.

Vi fick tag på ett par liter rent vatten att spä med, men de gick fortfarande inte att se.
Till slut när vi inte fick tag på fler fiskar i dammbotten kånkade vi in baljan på en toalett, där vi insåg att fiskarna inte skulle överleva transporten till en ny damm, så vi stod och sköljde av dem under rinnande kallt kranvatten.:mad:

Nu tror man ju att dessa fiskar ska vara så stressade att de borde dö av det, men tro det eller ej, när de fick komma ner i rent kranvatten, började de pigga på sig, och simma runt.

Till slut åkte vi till en stor damm, som jag känner till ( ni förstår kanske att jag inte vill vara så detaljerad)
Det är en naturdamm, kan man säga, säkert 40 meter lång, och tio meter bred med växter både i och runt dammen. den har strömmande vatten(långsamt) och fryser därför aldrig. Jag vet inte djupet, men jag har vatten i stövlarna allafall.:p
Den som är ansvarig för dammen tyckte att det var jättekul med fiskar i, så nu simmar alla fiskarna vi räddade där. Ingen dog under transporten, och alla simmade raskt ut i sitt nya hem.

Hur många fiskar tror ni nu att det var?
Ja, fler än vi kunde räkna iallafall, men inte under 200,snarare 250.
så det var inte så att det var de sista små som man inte fick fatt på, utan man har medvetet lämnat dessa fiskar att dö en plågsam död!!![:(!]

Och det är klart, de var inte "guldiga" utan mer grönguldskimrande, kanske som viltformen ser ut. Men jag tycker att det är ett J---A sätt i allafall!!

Men jag är så nöjd med att veta att de har fått en chans, det var värt att frysa fingrar och tår av sig för deras skull!:D

Men jag vet vad jag skulle vilja göra med dammförvaltaren!![B)][B)][B)][B)][B)]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 november 2007 21:29
Bra att du räddade fiskarna. Är dock lite orolig när du skriver att du släppte ut dom i en naturdamm - jag hoppas verkligen inte att denna damm har något utlopp till någon flod eller sjö för då kan de ge upphov till en del miljöproblem.
#3 - 12 november 2007 21:30
Årets goda gärning... :) Räcker ett år minst... :D
#4 - 12 november 2007 21:52
Nej, Kjell, jag vet att man ALDRIG ska introducera nya arter i biotoper där de inte finns, t. ex. en sjö eller så.
När jag skriver naturdamm är det för att särskilja deras nya damm från deras gamla som är gjuten i betong.
Den här dammen har byggduk som underlag, och är i "fas" med omgivningen, ingen kant av sten eller betong.
Det är gräs ner till vattnet, det står träd runt om, så det kommer ner lite löv, och jord och annat som gör att det nog är ett bra kretslopp i den. Vattnet är klart och friskt, det är olika undervattensväxter.
Vi släppte i dem vid en matta av växter som är ganska raka, vi såg i pannlampans sken att de minsta sjönk ner mellan stänglarna, och stod och avvaktade 10 minuter innan de simmade lite vidare. De största ( tre stycken var decimetern långa) försvann rakst ut på djupare vatten.
Jag tror att det var bra att släppa i dem i mörkret eftersom de då bör vara skyddade för predatorer, tills de har hittat gömställen mm.
Min kompis tycker att vi ska mata dem, men det tror inte jag, även om folk säkert har matat fåglar och även fiskar med bröd i den offentliga dammen. Jag tror att de har instinkter nog att söka sin mat själva eftersom det finns så mycket olika växter i dammen.
Ni som har mer erfarenhet får gärna komma med tips!
#5 - 12 november 2007 22:18
Slutet gott allting gott, men jag vill verkligen understryka det där: släpp ALDRIG ut fisk i fisktomma naturliga dammar!

Framförallt salamandrar har mycket svårt med fortplantningen om det finns fisk i dammen, och utplanteringar av fisk och kräftor är, tillsammans med utdikning, de värsta hoten mot dem.
#6 - 12 november 2007 22:40
Mumin skrev:

Till slut åkte vi till en stor damm, som jag känner till ( ni förstår kanske att jag inte vill vara så detaljerad)

Det är en naturdamm, kan man säga, säkert 40 meter lång, och tio meter bred med växter både i och runt dammen. den har strömmande vatten(långsamt) och fryser därför aldrig. Jag vet inte djupet, men jag har vatten i stövlarna allafall

Att dom bara lät fisken ligga kvar och dö är ju väldigt dåligt. Är det en kommunal damm kanske hade varit något för en tidning att skriva om...
Dammen dom släpptes ut i hade strömmande men långsamt vatten skrev du. Vattnet kan ju inte gå upp i rök om den fylls på?
Annars hoppas jag verkligen att inte salamandrar mm som nämnts finns i dammen.
#7 - 13 november 2007 00:06
Nej ,vattnet går inte upp i rök, det finns en cirkulationpump för att vattnet inte ska stagnera och börja lukta illa.

När jag skrev det första inlägget var jag urförbannad(det kanske märks!;) så jag tänkte aldrig på att nämna detta med främmande arter i svenska biotoper. Men jag är biolog i botten, så detta sitter i ryggmärgen. Jag känner växtnissar som år runt med frön i fickorna och skvätter iväg dem där de tycker att de BORDE finnas. Fullkomligt förkastlig, man vet aldrig vad som finns på en plats och inte tål mer konkurrens.

Så nej, jag är alldeles övertygad om att det inte finns salamandrar i den här dammen. När jag har inventerat olika områden har jag hittat sådana i helt andra sorters pölar och dammar. Det brukar vara soligare, så att vattnet blir varmare, vegetationen brukar vara annorlunda, både i och omkring vattnet.
Nu var det ett tag sedan jag var ute och just inventerade, men jag har aldrig fått den associationen vid den aktuella dammen. Annars brukar jag snoka runt efter sånt som jag tycker att jag borde kunna hitta på olika platser. Det är därför jag alltid har stövlarna i bilen.

Den här dammen är byggd för människors skull, därav den lilla bron, de skuggande träden, de små bänkarna och cirkulationspumpen. Det har en gång för länge sedan funnits inplanterad karp.

Men det är verkligen jättebra att Kjell och Azur tar upp detta, det är en mycket viktig fråga. Förhoppningsvis har jag stött på undantaget från reglerna, men om nu nån annan skulle tröttna på sina dammfiskar.....(Konstiga tanke!!)

Så tack för svaren, stödet, nu har jag slutat ånga av ilska, det är verkligen fantastiskt att det finns så många engagerade och kunniga människor på detta forum. Jag blir alldeles varm i hjärtat!:D
Nu är det dags att välta ner i snarkofagen ovch bli varm om tårna också.:p
#8 - 13 november 2007 03:22
Trevligt säger Aircut64 men undrar bara hur dom ska få mat...
Bilagor:
#9 - 13 november 2007 08:34
De som sköter deras nya damm förstås, de blev nästan lika upprörda som jag. De är helt införstådda med att fiskarna ska skötas, förstås.
Men både de och jag är rookies på dammskötsel, så ni lär få se att antal frågor här från mig.
Vilken mat ska de ha just nu och i vilken mängd?
Går man på dammstorlek eller fiskmängd?
Eftersom de kommer från en damm utan uppvärmning och deras nya damm aldrig har bottenfrusit hittills, pga pumpen, utan det har alltid varit en liten syrelucka i isen, har jag utgått från att de kan övervintra i dammen. Rätt eller fel?
Alternativet hade ju som sagt varit kvävningsdöden i slam och dy.

Min lokala zoohandlare hade koikarpar i affären sist jag var där, så dit ska jag i dag!
Alla synpunkter och tips är välkomna.
#10 - 13 november 2007 13:34
De behöver ju inte matas om vattnet är kallt. De klarar väl vintern om det bara finns ett hål i isen.
Så fruktansvärt att lämna små fiskar så där...
#11 - 13 november 2007 14:12
Liten reality-check: Guldfiskar får alltså enorma mängder yngel. Det kan utan vidare ha varit tusentals småguldfiskar i dammen som tömdes; jag håller med om att de borde ha sett till att guldfiskar de inte ville ha dog snabbt, men de kan helt enkelt ha överväldigats av mängderna. Man kan också minnas att "lämnas att dö" är hur nästan alla de hundratusentals tonnen kommersiellt fångad fisk dör.
#12 - 13 november 2007 14:23
Azur skrev:
Liten reality-check: Guldfiskar får alltså enorma mängder yngel. Det kan utan vidare ha varit tusentals småguldfiskar i dammen som tömdes; jag håller med om att de borde ha sett till att guldfiskar de inte ville ha dog snabbt, men de kan helt enkelt ha överväldigats av mängderna. Man kan också minnas att "lämnas att dö" är hur nästan alla de hundratusentals tonnen kommersiellt fångad fisk dör.

Du är realistiskt grym... :D Vi kan väl få ha våra romantiska flosker för oss ett tag... Det var väl jätterart att rädda alla bebisarna undan döden... ;)

Hur ofta ska man mata dammfisk då??
På vintern???
Övervintring om det inte bottenfryser och är hål i isen??
#13 - 13 november 2007 14:25
När det går under ca 10grader kan man sluta mata
#14 - 13 november 2007 21:46
eriahl skrev:
När det går under ca 10grader kan man sluta mata

Tack då vet vi det. Jag antar att man då börjar mata i vår när vattentempen stiger till 10 grader och över.
Ska försöka läsa in mig på så mycket som möjligt om koi och dammar.

Jag var ute och kollade i dammen idag, inga döda fiskar som flöt.:D

Min man var rätt glad att han slapp snabbgräva en damm i trädgården i går kväll, men han gav mig en lysande idé......:p;):D.
#15 - 13 november 2007 22:05
Mycket god gärning.
Jag skulle ha gjort det samma.
Är aldeles för blödig när det gäller djur.
Men kann även ta de svåra besluten när det behövs.
Som sagt du gjorde vad du kunde och räddade livet på krakarna.
#16 - 19 november 2007 21:49
Har kollat dammen hela veckan och än syns inga döda fiskar.:D
Eftersom det har varit så kallt nu ett tag har de inte fått någon mat, utan troligen står de på botten, i väntan på bättre (varmare) tider.
Efter jul kommer dessutom en ny trädgårdsmästare, som har erfarenhet av dammskötsel, :p, så jag tror att det här projektet kommer att bli lyckat.

Jag har dessutom sonderat lite diskret, hur man har gjort förr om åren med dammen de kommer ifrån. Då har man lämnat ett par decimeter vatten kvar, tills diverse fiskätande fåglar gjort slut på ynglen.
Helt okej för mig, det är naturens gång, men inte en långsam kvävningsdöd. Så här var det inte någon som blev överväldigad, utan snarare någon som inte iddes tänka.
Nåja, slutet gott, allting gott.
Återkommer väl i vår med rapport om hur de klarat vintern.
#17 - 23 november 2007 21:40
Alltså Mumin har du lämmnat fiskarna i någon naturdamm eller så O___o ?
#18 - 23 november 2007 21:56
bra jobbat!
#19 - 24 november 2007 09:44
Helt rätt att rädda fiskarna :) jag skulle fått panik sen så hade jag skällt ut dammägaren rijält efter att jag hade räddat fiskarna och släppt ut dom i vår damm :) (vi har guldfiskar i den)
Jätte bra jobb!!
#20 - 24 november 2007 19:30
Aircut64 skrev:
Alltså Mumin har du lämmnat fiskarna i någon naturdamm eller så O___o ?

NEJ;NEJ;NEJ!!

Det är inte en damm som har förbindelse med naturliga vattendrag.
Se ovan!!!

Mitt ordval blev tydligen väldigt olyckligt, men enkelt så kom de från en betongdamm till en NATURIMITERANDE damm.;)
#21 - 24 november 2007 19:44
Coolt :) !
#22 - 25 november 2007 07:11
Azur skrev:
Slutet gott allting gott, men jag vill verkligen understryka det där: släpp ALDRIG ut fisk i fisktomma naturliga dammar!

Framförallt salamandrar har mycket svårt med fortplantningen om det finns fisk i dammen, och utplanteringar av fisk och kräftor är, tillsammans med utdikning, de värsta hoten mot dem.

Mumin skrev:
Det är inte en damm som har förbindelse med naturliga vattendrag.

Här ligger väl kanske ett bekymmer om dammen nu ifråga var fisktom?
:confused:
#23 - 25 november 2007 15:18
Jag förstår inte hur du menar, Erikthur, vad som är bekymret?

Att den var fisktom och det därför kunde finnas salamandrar i den?
Då får du läsa mina inlägg igen!!!
#24 - 25 november 2007 16:09
En fråga till då. Är dammen anlagd i staden eller finns det skog och liknande vid den? Salamandrarna går upp på land efter leken så finns andra som tror att salamandrarna försvinner.
#25 - 25 november 2007 16:19
Som Azur påpekade att om det var en naturlig fisktom damm så kan det mycket väl vara en lekplats för våra fridlysta groddjur och då var det inte en så bra idé att plantera in guldfisk där...
#26 - 25 november 2007 18:19
Bra jobbat!! :)
#27 - 25 november 2007 20:21
I den sjö där jag hade en stuga var det fisk, grodor och Salamandrar så vilken skada kan några Guldfiskar orsaka i en damm.
#28 - 26 november 2007 13:17
En sjö brukar vara större än en tillverkad damm.... Som du absolut vet förökar sig guldfiskar och i dammen blir det fler och fler vilket innebär större och större effekt på ev amfibier i den. Påverkar allt annat i dammen oxå för den delen
#29 - 28 november 2007 17:09
Bra att du räddade de stackars fiskarna!!
#30 - 28 november 2007 18:11
Kramfors skrev:
I den sjö där jag hade en stuga var det fisk, grodor och Salamandrar så vilken skada kan några Guldfiskar orsaka i en damm.
Är du säker på salamandrarna?
Grodor och framförallt paddor kan föröka sig i dammar med fisk, men salamandrar går bet. De brukar helt undvika såna vatten.
Jag har för all del sett salamandrar i ett par hundra meter långt dike där det fanns en gädda som nån släppt i, men annars är det få undantag till regeln att där det finns fisk finns inga salamandrar.
#31 - 28 november 2007 21:15
Azur skrev:
Är du säker på salamandrarna?

Grodor och framförallt paddor kan föröka sig i dammar med fisk, men salamandrar går bet. De brukar helt undvika såna vatten.

Jag har för all del sett salamandrar i ett par hundra meter långt dike där det fanns en gädda som nån släppt i, men annars är det få undantag till regeln att där det finns fisk finns inga salamandrar.

De brukade vara i min rodbåt.
#32 - 18 december 2007 09:12
Kramfors skrev:
De brukade vara i min rodbåt.

Då vet vi hur stor fångst du får på dina fisketurer då ;)
Eftersom salamandrar inte är där fisk är... hahaha vad långsökt lågt skämt*slår mej själv*:D
#33 - 14 juni 2008 08:14
Igår var jag och hälsade på mina firrar i dammen. Den blev precis rensad och putsad. Rätt mycket gojs, nerfallna löv och grenar som kom upp och får gödsla gräskanten. Gul iris blommar runt vattenbrynet, det är jättefint.
Med upp i håvarna kom några fiskar, som har börjat färga ut runt stjärtfenor och ryggar.
Jämfört med i april, då också några siktats har de börjat lägga ut på bredden och även höjden, men inte så mycket på längden.
Vi ska provhåva lite senare i sommar för att se hur mycket fisk som överlevt vintern.
#34 - 14 juni 2008 10:27
Mata eller inte mata, om det inte matas kan tillväxt och förökning begränsas av mattillgången, alltså kommer mängden fisk begränsas av någon grad av vad man skulle kunna kalla svält, ungefär som det fungerar i naturen när det saknas predatorer. Om det matas ordentligt kommer inte svält att hålla populationen nere, och då kommer fiskarna med största sannolikhet att föröka sig explosionsartat och växa snabbt, i slutändan kommer de att dö på vintern av syrebrist och eller förgiftning, ungefär så som det sker i en del övergödda sjöar ibland. Allt detta förutsatt att man inte tar ut guldfiskar ur dammen, och att inget annat håller populationen nere. Det är inte omöjligt att både svält och vinterförgiftning kommer att vara begränsande för populationen.

Jag ansvarar för en damm på ca 600 m2, för två år sedan släppte jag i 6 st guldfiskar, som inte matas, den dammen har definitivt nått populationsmaximum, vi tar ut fisk ur den i sommar så det kommer inte att bli massdöd i vinter. De första ynglen som är 2 år gamla är över 20cm långa och kraftiga.

I andra dammar, som inte är övergödda från början blir guldfiskar ofta iaf med tiden extremt dvärgväxta och rätt magra för det mesta, om man inte matar, många brukar de i vilket fall som helst bli om inte dammen är så liten och växtlös att alla ägg/små yngel äts upp, men det är väl knappast troligt i det här fallet.

Även om Azur kan uttrycka sig en aning kategoriskt (vilket jag kanske också gör) så har inte jag sett att han uttryckt sig grundlöst, vi kan väl vara överens om att fisk sammantaget knappast kan ha en positiv inverkan för salamandrar, och när en damm börjar närma sig populationsmaximum med guldfisk lär salamandrar knappast föröka sig särskilt framgånsrikt i den dammen, även om de skulle försöka.

Nu kanske jag framstår som väldigt fördömande angående räddningsauktionen, men det är inte min avsikt, bättre att odla guldfisk än stickmyggor.

Om man vill undvika att populationen hålls nere genoom så långsamma dödsorsaker som svält och vinterdöd kan man mata vid behov och ta ut fisk vid behov, i en så pass stor damm alternativt tillsätta predatorer, typ ett stim mindre rovfisk, kanske guldid om dammen är djup nog för att de ska övervintra riskfritt. Tiden det tar för en fisk att dö när den blir uppäten kan nog normalt räknas i sekunder, eller delar därav, jämfört med dagar, veckor eller månader om den dör av svält eller vinterdöd.

Annons