Guldfisken simmar upp och ner, HJÄLP!

#1 - 19 januari 2004 00:52
Hjälp!

Min guldfisk har haft svårt att dyka under en tid. Det är som den är fylld med mkt luft så den flyter bara upp till ytan och får kämpa jättemkt för att kommer mot botten.

Detta går i vågor men nu är det värre än ngnsin, nu simmar den ibland "upp och ner" för det verkar som buken är fylld med luft. Den har jättesvårt att vända på sig och kan det knappt, ännu mindre dyka.

Ngn som stött på ngt liknannde, vad kan man göra?

#2 - 19 januari 2004 02:26
mata den inte på ett par dagar & se om det blir bättre...
matar du med torrfoder? kanske får den i sig luft då när den äter?
blöt fodret så det sjunker innan du matar, kanske kan hjälpa?
#3 - 19 januari 2004 12:35
Hur länge kan en guldfisk klara sig utan mat då?
#4 - 19 januari 2004 12:44
Den klarar sig minst en vecka utan mat. Min klarade sig fint när vi var bortresta en vecka.
#5 - 31 januari 2004 22:20
Trots att jag ej matat guldfisken ett par dar så simmer den upp och ner då och då under längre stunder. Vad kan det vara för fel?!?
#6 - 1 februari 2004 13:15
Hej!
En av mina två guldfiskar fick samma sak för ett år sedan. Den låg bara och flöt på ytan ibland när den ätit. Detta gick dock över efter ca ett dygn. Jag började mata mer med fryst foder som sjunker, men skadan var nog redan skedd.
För ett par veckor sedan började han att magra och igår slogs balanssinnet ut helt och hållet, han simmade upp och ner och krockade med allt och kunde inte ta sej till ytan. Han är i himlen nu...
Som jag förstått så är det illa ifall simblåsan är skadad, men prova absolut med sjunkande foder.
/Elin
#7 - 1 februari 2004 16:46
Satt precis och läste om något som heter "simblåsförlamning" i en fiskbok ("Goda råd om dina akvariefiskar/Gina Sandford").

Start citat:

"Symptom: Fisken förlorar balansen - den simmar med buken uppåt eller på sida.
Kommentar: Orsaken kan vara dålig vattenkvalitet som underlättar bakterieangrepp eller att simblåsan skadats pga hårdhänt hantering eller slagsmål mellan rivaler.
Behandling: Misstänker du vattenkvaliten bör du försöka förbättra den och ge antibiotika mot bakterieinfektionen. Vid misstanke om andra orsaker är det bäst att isolera fisken i ett akvarium med lite vatten. Om ingen förbättring sker inom en vecka bör fisken avlivas."

Slut citat.

#8 - 1 februari 2004 17:00
Mina guldisar fick samma sak vid ett syrefall. Dom blev bra efter att jag hållit dom på "rätt köl" med fingrarna i ca en halv timme. Detta är det enda råd jag kan ge dig och jag vet inte varför det hjälpte mina fiskar... bara att det hjälpte .Lycka till!!!
#9 - 1 februari 2004 17:22

Har de några andra symptom, ex utåtstående fjäll. Mina såg ut så när de hade bukvattensot. Provade med 1 dl salt/100 liter vatten och medicinerade även med "Octozin" tror jag det hette. Hur som helst så blev de bättre en tid och efter en vecka så blev de så kassa så jag "slaktade" dem. De gav lite taskiga vibbar att bara titta till fiskarna för att se om de fortfarande levde. Tror de led en del åxå så jag har inget direkt dåligt samvete för att jag gjorde pinan kort för dem.

/Ove
#10 - 1 februari 2004 17:52
Är Guldfisken typ Slöjstjärt är det du beskriver inget ovanligt, och ofta blir det så när de närmar sig 1 år men lika ofta tidigare.
Om du läser på utländska sidor så finns diagnos på några vanlig orsaker och det är i korthet:
Simblåseförlamning vilket är smärtsamt för fisken.
Felaktigt foder, det kan hjälpa att blötlägga fodret.
En medfödd defekt, Slöjstjärten är sönder avlad, i aveln skulle det skulle bli en annan typ av slöjstjärt, men blev en mer "vanlig".
För kallt vatten, förstoppning.
För varmt vatten och dåligt vatten med lite syre så fisken har snappat luft och fått luft/gaser i tarmen.
Den har för trångt utrymme och hämmas i växten, men de inre organen med simblåsa fortsätter att växa.

Är det en vanlig Guldfisk så är det troligen simblåsan.
#11 - 1 februari 2004 22:24
Det är en guldfisk det gäller

En annan symptom är att den lägger sig på botten (när den inte flyter upp som en kork som oftast sker efter matning) och bara ligger där... hur vanligt är det då?!? Börjar misstänka simblåsan...
#12 - 2 februari 2004 07:57
Det jag skrivit om Slöjstjärt kan även gälla Guldfiskar, fast det är enligt min erfarenhet ovanligt.
Guldfisk med simblåse problem brukar simma på sned och i cirklar.
Koll om du har något av det som brukar orsaka problem för Slöjstjärtar.
Har du fler fiskar, hur stor är Guldfisken.
#13 - 2 februari 2004 10:35
Bara guldfiskar i ett 20 liters akvarium (endast 2 nu) Och de är ca 3 cm stora...
#14 - 24 juli 2008 19:31
Satt precis och läste om något som heter "simblåsförlamning" i en fiskbok ("Goda råd om dina akvariefiskar/Gina Sandford").

Start citat:

"Symptom: Fisken förlorar balansen - den simmar med buken uppåt eller på sida.

Kommentar: Orsaken kan vara dålig vattenkvalitet som underlättar bakterieangrepp eller att simblåsan skadats pga hårdhänt hantering eller slagsmål mellan rivaler.

Behandling: Misstänker du vattenkvaliten bör du försöka förbättra den och ge antibiotika mot bakterieinfektionen. Vid misstanke om andra orsaker är det bäst att isolera fisken i ett akvarium med lite vatten. Om ingen förbättring sker inom en vecka bör fisken avlivas."

Slut citat.

Drar upp en gammal tråd här då jag har en slöjstjärt simmar mycket på sidan. Han är ganska pigg och äter normalt, men har svårt med simningen och jag har sett nångång att han ligger under pumpen.
Jag misstänker att hans problem kan ha med vattenkvaliteten att göra, blev lite för långt uppehåll under semestern.
Vilken antiobiotika kan de mena i citatet?
Har några olika hemma, omnipur, oodinopur och bakopur direct.
Det är ju svårt att veta vad som biter på en ev infektion....
#15 - 24 juli 2008 19:36
Brianna skrev:
Drar upp en gammal tråd här då jag har en slöjstjärt simmar mycket på sidan. Han är ganska pigg och äter normalt, men har svårt med simningen och jag har sett nångång att han ligger under pumpen.

Jag misstänker att hans problem kan ha med vattenkvaliteten att göra, blev lite för långt uppehåll under semestern.

Vilken antiobiotika kan de mena i citatet?

Har några olika hemma, omnipur, oodinopur och bakopur direct.

Det är ju svårt att veta vad som biter på en ev infektion....
Det har inte med att fisken har svalt lite luft då kan den få problem med simblåsan om man inte blötlägger maten innan.
#16 - 24 juli 2008 19:45
Det har inte med att fisken har svalt lite luft då kan den få problem med simblåsan om man inte blötlägger maten innan.

Jag har inte ändrat något med fodret, använder Sera Vipan.
Det KAN ju i och för sig vara så att han varit väldigt hungrig när vi kommit hem och glufsat i sig. Vi har varit borta max 2 nätter, så jag har inte ordnat med nån fisk-vakt.
Har dock sett nån lång bajssträng från honom senaste veckan (ca 1 decimeter) så det kan ju vara nån tarmstörning. Han brukar ju bajsa korta massiva "pluttar" annars.
#17 - 24 juli 2008 20:19
SlamMan skrev:
Bara guldfiskar i ett 20 liters akvarium (endast 2 nu) Och de är ca 3 cm stora...

Guldfiskar kan man tyvärr inte ha i 20L vatten. Det är alldeles för litet för dem. De ska ha 250-300L som minst. http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
#18 - 25 juli 2008 00:52
SlamMan skrev:
Hjälp!

Min guldfisk har haft svårt att dyka under en tid. Det är som den är fylld med mkt luft så den flyter bara upp till ytan och får kämpa jättemkt för att kommer mot botten.

Detta går i vågor men nu är det värre än ngnsin, nu simmar den ibland "upp och ner" för det verkar som buken är fylld med luft. Den har jättesvårt att vända på sig och kan det knappt, ännu mindre dyka.

Ngn som stött på ngt liknannde, vad kan man göra?
Jadu slamMan jag kollade lite snabbt och såg en tråd där du beskrev att du hade 3 guldfiskar i ett 20Liters utan någon filtrering (det behöver inte guldfiskar sa du) och man blir mörkrädd dessutom skrev du att du skulle resa hem och ta fiskarna med dig! Kan du gissa vad problemet med din fisk är? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
#19 - 25 juli 2008 02:33
kapaw!
#20 - 13 mars 2011 17:35
Hoppar in här med några fråger. Det var kaos i akvariumet i dag började med att jag såg en guldfisk simma upp och ner . Så jag plockade bort den till ett ensamt akvarium. Men det var inget som bara gällde den fisker eftersom 1-2 timmar senare började de en efter en att simma upp och ner. Så tömde akvariumet och skicka över alla till ett annat akvarium och de ser ut att må bra nu. Fast där är en som kämpar fortfarande.
Har börjat med intensiva vatten byten till den och massage.
Men det ser inte bra ut dock har den börjat simma på sidan nu.
Under massagen så åker rätt mycket luft ut ur den men det känns som där är lika mycket (ny luft) när jag efter en stund går på det igen.

Vad kan jag göra mer?????
#21 - 13 mars 2011 17:46
Är det samma fiskar som en högre makt trollat bort i din egen tråd?
#22 - 13 mars 2011 18:05
nix guldfisk här är lika med koi. Men eftersom tråden handlar om guldfiskar så formuleras det så. Har 7 akvarium 2 dammar (tredje är pågång) och x antal yngel/transport baljor. Något mer?

Annons