guldfiskskål....

#1 - 9 december 2003 16:03
Jag fick en slöjstjärt i guldfiskskål som present, har köpt till pump och kompis. Strömming och Sven är pigga och alerta fiskar, ganska små.
de verkar må bra men jag vill ändå köpa större till dom, skålen känns för liten.
funderar på ett 60 liters akvarium, men jag skulle ochså vilja skaffa till några andra slags mindre fiskar. vilka skulle passa ihop med slöjstjärtar, och är 60 liter för litet för fler än två fiskar?

undrar ochså hur jag gör när jag ska åka bort, hur länge klarar dom sig, finns det nåt annat "självmatnings" sätt än det här små vita stenarna att lägga i? kan man va borta ca två veckor....har problem med fiskvakt nämligen.....
mkt tacksam för kloka svar.....
#2 - 9 december 2003 16:17
I ett 60 literskar med bra filtrering kan du ha 1 gulfisk inte mer. Köp större om du vill ha fler fiskar.
Fiskar klarar svält mycket bättre än nitratanhopningar, nitratanhopningar får du när du matar, men inte byter vatten på 14 dagar. Altså: Åk på smester i 14 dagar, mata inte, byt inte vatten. Det klarar dina fiskar fint om karet är i bra balans.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 december 2003 16:49
Du skall definitivt inte skaffa fler fiskar till din skål, snarare hellre stasa på att köpa ett större akvarium - slöjstjärtar behöver minst 100 liter, guldfiskar ännu större.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 9 december 2003 17:21
Slöjstjärtar blir garanterat större än vad dom säljs.
#5 - 9 december 2003 18:27
När du köpt något större till fisken så föreslår jag en Slöjstjärt till, de kan bli väldigt inaktiva och stressade när de är ensamma, de är stimfiskar och har man 2 st så kan man se att de ofta vilar tillsammans, (stimmet är deras trygghet) även om det är ett stim på 2 fiskar.

Det hjälper inte att racka ned på någon som har guldfiskskål det är väldigt vanligt, det kommer att säljas många sådana till jul.
En av våra större grossister har en drive till sina återförsäljare med skål, pump, grus, finns även att få med en lampa.

Så om du inte har filter i skålen så byt 10 % vatten varje dag, och mata sparsamt.
Funder på om du inte ska köpa ett akvarium på över 100 liter det blir något lättare att sköta än ett på 60 liter.
I ett större akvarium kan du ha 2 Slöjstjärtar och någon mal som städar botten.

Och lyft aldrig skålen med vatten i, jag vet en som gjorde det och skar sig illa när skålen gick sönder.
#6 - 9 december 2003 18:40

Va roligt att få så många svar!
vill tillägga att anledningen till att jag vill byta ut guldfiskskålen är ju att inte jag heller tycker att det är ok att ha dem där.
men om jag skulle köpa ett 100L akvarium, skulle jag bara kunna ha strömming, sven och en mal?... ingen annan liten fisk....typ en kampfisk?
#7 - 9 december 2003 19:00
Kampfisk och slöjsjärtar brukar inte funka ihop eftersom kampfiskar inte gillar andra fiskar med stora fenor.
#8 - 9 december 2003 19:16
Jo, har du tex Guppy riskerar de att bli uppätna, om du ska ha en mal så välj en som är aktiv på dagen, det är stressande för andra fiskar att ha någon som rotar omkring i akvariet på nätterna, när inte akvariet är större.

Om du har alvarliga akvarie planer då ska du tänka minst 200 liter då blir allt mycket lättare, men dyrare.

Det finns Slöjstjärtar i många varianter och färger så ett akvarium behöver inte bli tråkigt om det är bara Slöjstjärt i det.
#9 - 9 december 2003 20:23
Jag ska skaffa mina darlings Strömming och Sven större hem på en gång. Ska kolla annonser nu....
tusen tack allihopa!

Annons