Hej
För flera år sen så hade jag en slöjstjärt i en skål, skålen var endast 8 liter och inredd med ett par snäckskal och en plastväxt.
I skålen hade jag en syresten, som pumpade ut en massa ganska stora bubblor. jag skötte skålen så att jag matade varje dag, och varannan vecka bytte jag hälften av vattnet. jag tappade ur vatten ifrån ytan och hällde sen bort bottenvattnet. gruset sköljdes och saker gjordes rent sen satte jag ihop allt igen. Jag hade aldrig något vattenberedningsmedel, och ej heller salt i vattnet. efter tre år så bytte jag till ett större akvarium, och det verkade den gilla och mina erfarenheter är att dom inte tappar orienteringsförmågan i ett mindre runt akvarium.
För övrigt tänkte jag skaffa en något större skål och ha på jobbet med en slöjstjärt i, kan bli ganska nice!
Det finns ju alltid åsikter om huruvida detta är djurplågeri eller inte, alltså små ytor för fisken, men jag håller med om att snabbsimmande fiskar kräver generellt mer utrymme än de som är mera passiva. slöjstjärtar simmar ju väldigt dåligt, och vill mest röra sig vertikalt, och därför är kanske höjden mer viktig än bredden.
MVH
/Danjel
5 praktbotia, 2 ancistrus, 5 röda ciklider, 180l MP möbel