Guldsnäckor/ Äppelsnäckor barn!!!!

#1 - 29 december 2009 17:06
Någon som vet hur många barn en snäcka kan få? Har guldsnäckor i akvariumet (tror det är äppelsnäckor, bara att det döptes till guldsnäckor i affären.) Var bortrest under julen, och när jag kom hem så är det proppat med bebisar i akvariumet....har gett upp att räkna vid ca 100st....
Någon som vet hur många de kan få och hur ofta de får det?
#2 - 29 december 2009 18:23
300-500 per romkaka kan man få, och de kan lägga ett par sånna kakor i veckan. Men långt ifrån alla överlever till vuxen ålder.
#3 - 30 december 2009 13:12
Nej, mina småsniglar har gått åt pipan. Jag lade i mina kokonger på frigolitflotte i en separat burk på rampen. Småsniglarna kläcktes fint, men alla verkat ha drunknat ??? i burken nu. Det luktade inte mumma precis.
#4 - 30 december 2009 22:17
ok, mina ser ut att må bra....alla kryper runt i akvariumet, ser inte ut som att fiskarna är allt för intresserad av dom, då jag har hur många som helst kvar. Men får se hur det kommer gå. Alltid roligt med några, men nu vet jag inte vad...dags att övertala frugan om ett större akvarium :)
#5 - 5 januari 2010 15:41
Jag har också varit borta ett par veckor över jul och det första jag såg när jag kom tillbalka igår var en stor romklase ovanför vattenytan, fäst på glaset. Jag misstänker att dessa ägg är "döda" nu?

Däremot verkar en del ha kläckts, har hittat 4-5st små svarta snäckor hittills, fullt levande (~1-2cm skal). Jag trodde inte äppelsnäckor kläcktes i sött vatten?
#6 - 5 januari 2010 15:47
legis skrev:
Jag har också varit borta ett par veckor över jul och det första jag såg när jag kom tillbalka igår var en stor romklase ovanför vattenytan, fäst på glaset. Jag misstänker att dessa ägg är "döda" nu?

Däremot verkar en del ha kläckts, har hittat 4-5st små svarta snäckor hittills, fullt levande (~1-2cm skal). Jag trodde inte äppelsnäckor kläcktes i sött vatten?

äggen sätts ovan vattenytan sen ramlar de ner i vattnet då de kläcks, jo de kläcks i sötvatten å äggen får inte vara i vattnet. mina fäster alltid sina på glaset över vattnet,har fått ett par hundra vid detta laget,(ca 6 mån sen)vänta ska du se:)
#7 - 5 januari 2010 16:03
ojoj, snäckinvasion kanske kan väntas alltså :)
#8 - 5 januari 2010 16:12
legis skrev:
ojoj, snäckinvasion kanske kan väntas alltså :)

ja kanske det,men mina hundratal var resultatet av flera romklasar men många kan du räkna med,jättekul. mina lämnade jag sen till zoobutiken å fick ett komplett 56lit akvarium i byte.:)(fast jag lämnade inte alla snäckorna utan 80st)sålde på annons åxo
#9 - 8 januari 2010 09:33
Snäckinvasion är att vänta....mina har lagt 3 klasar nu, sedan i julas. Sista klasen fick gå till botiarena, men de andra 2 har redan kläckts. Så nu kryllar det av snäckor i akvariumet....
Det komiska är att jag har samma vecka fått räkbebisar, yngel av guppy, och snäckorna...så nu är det maxat i akvariumet....
Upptäckte även vad jag kan uppfatta 2 tornsnäckor krypandes i akvariumet...kanske kommit med någon växt....har faktiskt ingen aning .:confused:

Annons