Guldsöm. Inredning mm mm...

#1 - 23 november 2003 13:09
Kommer med största sannorlikhet att skaffa ett "nytt" kar på 290liter till nyår (då jag flyttar till ny lya...). Anledningen är att jag vill testa på lite större ciklider än jag har idag, men vill inte sumpa allt jag har idag. (har lagt ner ganska mycket på växter å annat som hör växter till)
Detta medför att jag kommer få ett 375liter ledigt, vilket jag vill ha större ciklider i. Vad jag mest har fastnat för är Guldsömmar, vilket jag tänkt ha i detta kar. Till å börja med 3-5st, men bara ha 2 kvar då de parat ut. Hade även tänkt att ha någon mera art i karet (förutom några ansistrus och ev plecos).
Har kollat på främst 3-4 olika sorters ciklider att välja bland för att ha tillsammans med Guldsömmarna. Blåciklid, Oscar, Zebraciklid och Jack Dempsey. Skulle någon av dessa arter funka bra tillsammans med ett par Guldsömmar? Jag kommer INTE att ha råd att uppgradera burkarna till större förens tidigast i mitten på nästa höst, så dom måste kunna leva tillsammans i 375liter fram tills dess!

Iallafall så är Guldsömmarna i princip givna, och då undrar jag mest allting som man kan behöva veta runtomkring dessa... Inredning, utfodring mm. Även OM man kan ha växter och i så fall vilka som kan gå bra? Personligen gillar jag kar med en del växter, men blir dom bara förstörda så är det ju lite dumt å lägga pengar på massa grönt...

Måste ju även tillägga att dessa kar är vad jag har idag (kommer skaffa snart) men har en del planer på att byta 290-karet mot ett 720 och då köra 375 sällskapskar oh 720 ciklidkar. Men detta är som tidigare skrivits inte möjligt förens jag är klar med utbildningen och lyckats skaffa jobb, vilket borde vara ordnat nångång i mitten på nästa höst...

En sak till...om någon vet några bilder på kar med någon av ovanstående uppräknade fiskar (givetvis helst Guldsöm) så får ni mycket gärna länka till dom bilderna/siterna!
#2 - 23 november 2003 13:33
de e ju det här med par ..... rivulatus e ju mellanagressiva i vanliga fall, och vid lek blir de smått tokiga. men jo, ett 150cm långt kar borde gå bra att dela upp i två revir. Blå ciklid skulle nog passa bra i temperament och vatten. Jack D är ju centralamerikansk och har lite andra önskemål om vaten även om alla arterna fungerar bra i relativt nerutralt vatten.

inred med fin råda, rötter som avdelare och dekoration, några robusta växter .. tänk amazonas
#3 - 23 november 2003 13:40
Tackar!

Hur "bör" man då inreda ett kar för dessa 2 arter. Bara sand å stenar, eller är det bra att ha mycket växter i karet?
Vad brukar dessa fiskar vilja ha på sin matsedel?

Är egentligen lite småsugen på påfåglar, men vad jag förstått så växter dom väldigt snabbt...? Skulle dom växa ur ett 375 på ett drygt år (tillsammans med Guldsömmar)? Som jag skrev tidigare så skulle jag inte tveka att skaffa ett 720 så fort jag har tillräckligt med pengar...vilket inte kommer ske förens troligast i mitten på nästa höst...om jag inte vinner på tipset dvs... ;)
#4 - 23 november 2003 13:47
mja softa med påfåglarna, dom e rätt jobbiga ... grisar ner å har sig. sen e dom lie dumsnälla så de får bara massa spö av lekande guldsömmar.

växter kan du nog ha ... tills dom känner att dom inte vill ha växter.
#5 - 23 november 2003 13:51
Men blåciklider skulle klara sig mot lekande guldsömmar? Eller lever dom bara så länge som guldsömmarna ännu inte lekt..!? Vilka växter skulle man kunna ha då. Är det Anubias å Javaormbunke som gäller, eller kan man hålla svärdplantor å liknande tillsammans med dessa arter (om dom planteras i krukor eller liknande så dom inte blir uppgrävda?

Sitter å spanar igenom din site lite...fanns ju lite trevligt där hehe ;)
#6 - 28 november 2003 17:24
Hej

Guldsöm och Jack D är två av mina favoriter också, och funkar alldeles utmärkt ihop, om du skaffar dessa samtidigt. Har fullvuxen hane "25cm" och två honor tillsammans med 4 Jack D på ca 13-14cm.Har föresten ett 10 tal guldsömmar där hanarna är ca 10cm och är kanonsnygga som ska bort, även en kull som är ca 1 mån,

Marcus.
#7 - 28 november 2003 17:27
Mackan: Hur stort kar har du om du har så många!? 720 eller?
#8 - 28 november 2003 18:36
Hej

Har 5 st 720, 1st 1125, 1st 540, 1st 310 + 5-6 80-100lit som puttrar i källaren ihop med en kompis. Och mer på G :)

Marcus.
#9 - 28 november 2003 18:40
Livet är orättvist!!!

-Jag skulle vara heeellycklig om jag bara hade ETT 720 liters!!![:-34][:-35]

/acc, kunde bara inte låta bli!!!
#10 - 28 november 2003 18:42
Mackan: Hur har du inrett karen för dina JD och Guldsömmar?
#11 - 28 november 2003 18:52
Hej igen.

Mest rötter och lite kolsten dom gillar att lägga rommen på stenarna, 3-4mm grus.Så dom kan sila gruset mellan gälarna :) för det gillar dom speciellt dom stora hanarna :)
#12 - 28 november 2003 18:57
Mackan: Du har inga växter över huvud taget eller? Funderade på lite Javaormbunkar å Anubias...eller skulle även dom käkas upp av fiskarna!?

Föresten, tror du det skulle funka med 2 par av dessa fiskar (JD och GS) i mitt 375 om dessa skulle leva helt själva förutom några ansustrus och ev någon annan L-mal? "Dela av" karet med något som riktigt markerar en revirgräns...visserligen blir dom ju stora, särskillt GS, men skulle det funka endå...även om båda skulle råka ha yngel sammtidigt!?
#13 - 28 november 2003 19:15
Hej

Har bägge dom växterna du nämner, javan brukar det gå hårt åt anubiasen klarar sig bättre. Testa med att dela av det med en stor rot i mitten av karet, min erfarenhet är att guldsömmen faktiskt är ganska snäll ändå, han vet att han är kung i karet:) och endast när någon försöker sticka upp så nyper han till, oftast gör dom bara det en gång:)) hmm yngel kan kanske hända att något enstaka klarar sig där i, men vill du va säker så sug upp dom direkt när dom är frisimmande efter ca 5 dagar. Då blir det lite lungnare i karet också :)

/Marcus
#14 - 28 november 2003 19:20
Mackan: Okej, jag syftade då snarare på om de vuxna djuren klarar sig...mot varandra, när något eller båda paren har yngel. Ser ju "vildt" det går till i karet idag...å då är det endå bara Thomasiciklider och Nigeria Red som slåss ;) Dom är ju så klena så även om dom smäller ihop gång på gång så skadas ju ingen...kan ju tänka mig hur det kan se ut om 4st 20cm ciklider smäller ihop å ingen viker sig en tum ;)
#15 - 28 november 2003 19:26
Hej.

Haha fattar va du menar, men faktum är att ingen har gått i närheten av guldsömmarna när dom har yngel, Jack D håller sig också på ett ganska begränsat område, så det går nog bra om dom inte parkerar precis intill varandra :)) Det är min erfarenhet.

/Marcus
#16 - 28 november 2003 19:32
Mackan: Låter ju bra det! Måste dock få tag på ganska små indevider å låta dom växa upp tillsammans...det är nog det enklaste. I affärerna här i stan där jag kollat så har jag bara hittat Guldsömmar på 10-12cm och JD på 8-10cm....

Hur kraftig filtrering behövs för dessa båda tror du? Skitar dom ner enormt?
#17 - 28 november 2003 19:36
Sätt i en typ power head 802 innerfilter med ett ca 15x30 cm filtermatta så funkar det fint å får/har du bara fin balans i vattnet så är det inte alls farligt med nersmutsningen.

Marcus
#18 - 28 november 2003 19:43
Inte alltför mycket filter med andra ord!

Vad matar du dina med för mat, och ungefär hur snabbt växer dessa båda arter...!?
#19 - 28 november 2003 19:53
Den filter mängden räcker gott till iaf hos mig,för det är väl ett 375?. Har en Guldsömshane som uppnått drygt 20cm på ett år! dom andra hanarna som jag har kvar från samma kull är ca 13-14cm. Jack D växer fort till 10cm därefter mycket! långsamare.

Marcus.
#20 - 28 november 2003 19:59
En liten "personlig" fråga då...

Du skrev att dessa båda arter var några av dina favoriter. Vad är det som gör att just dessa 2 tilltalar dig så mycket?
#21 - 28 november 2003 20:01
Japp 375 har jag...just nu...
Aha...så TROLIGEN skulle en grupp små JD och GS inte vara mer än 10-15cm efter ett år... Då är det nog ganska lugnt. Det är inte alltför otroligt att jag skaffa ett 720 nån gång under nästa höst eller vinter...måste dock ha jobb först..
#22 - 28 november 2003 20:12
Varför jag gillar dessa fiskar, jo det är nog för att dom har ett så skönt betteende Jack D är en luring som mest glider omkring lungt i karet gör inte för mkt väsen av sig om han inte behöver, och vilka otroliga färger!!! fruktansvärt vacker!! Guldsömen har bara en fiende verkar det som han tycker "min största 25cm" och det är jag:) han forserar nästan rutan om jag tittar för nära på honom :) Det är hanns kar å ingen annans:) 2 mycket pampiga syd/centralamerikanare:))

Marcus
#23 - 28 november 2003 20:15
Jo...visst är dom vackra... Tempramentet har jag ju inte haft tillfälle att uppleva, men har en känsla av att det är lite mer intressant än mina småciklider å tetror ;)

Har du någon koll på hur bra dessa båda arter går tillsammans med Ansistrus och t.ex andra L-malar?
#24 - 28 november 2003 20:21
Har både ansistrus och segelfenspleco, fungerar perfekt fast segelfen är fan så mkt bättre på att hålla rent:)
Ja garanterat roligare än va va det dom hette hmm tetror ;))

Marcus
#25 - 28 november 2003 20:25
Va!? Menar du att Segelfensplekon käkar mer alger än Ansistrus!? Ansistrus skall ju vara bland de bästa som finns...så länge dom är unga dvs... Kollade en segelfenspleco på stan idag...jäkligt fräcka fiskar... runt 20-30cm för knappa 500:- Får la bli när man får bättre ekonomi...
#26 - 28 november 2003 20:30
I stora kar är segelfen överlägsen, min erfarenhet av ansistrus är inget vidare när det gäller att käka alger. Vi har 8st mellan 20-30cm och bättre städhjälp får du leta efter :))

Marcus
#27 - 28 november 2003 20:31
8st segelfen menar jag nu då förstås :)
#28 - 28 november 2003 20:37
Ser ju betydligt fräckare ut än dom tråkiga Ancistrusarna iallafall....å många gånger dyrare...men jag skulle vilja se den normalstora ciklid som hoppar på en segelfena ;) Simmar dom omkring mycket, eller är dom väldigt stilla? Antar att dom är nattaktiva...
#29 - 28 november 2003 20:45
Jo dom är ju nattaktiva men simmar allt en del även på dagen, dom stora "30cm" far fram som ett bowlingklot bland fiskarna när dom käkar :)) fiskarna bryr sig inte men det ser roligt ut:)
Va kul snacka lite, har även ett 20 tal till sorters syd/central A.
samt Tanganika "frontosa blue mpimwe F1" och 6-7 sorters malawi.
Nu ska jag gå och ta mig en bärs :))

Marcus.
#30 - 28 november 2003 20:59
Frontosor är ju snyggt. Dock är nog mitt kar i allra minsta laget för dom. Upp till 40cm..eller har jag läst fel? Får la bli den dagen man skaffar större än en 1:a å bor närmare marken än 3:e våningen...bävar för å kånka upp ett 375 och ett 290 för alla trappor upp till nya lyan...

Vad är det mer för Central/Syd-amerikaner du har?

Du har ingen sida eller så med bilder på dina/era kar?
#31 - 29 november 2003 13:07
Hej

Förutom dom vi snackat om så har vi bland annat, Texas,Eldbuk,Multisinosa, Citrinellum,Synspilum, Centhraus,Sajica,Nyckelhål,Cutter,Festae,Gul hantel,Sebra,Tuppkam,Salvini,Blåciklid,och så då Guldsöm,Jack D, tror det var allt fast ca 5 sorter till på ingång.

Marcus.
#32 - 29 november 2003 13:23
Jisses....ingen dålig arsenal det där ;) Men men, har man tillräckligt med vattenvolym så är det la synd att inte slå på stort hehe Vad är det som är på G då, ännu mer "powerfish" eller?
#33 - 29 november 2003 15:25
Hej
Hej.

Håller på att letar efter Kuba,Flagg,Choklad, Svartband,Jaguar,Xingu 1, som du säkert förstår så ska vi odla dessa arter.

Marcus.
#34 - 1 december 2003 14:57
Jag har Guldsöm och Blåciklid och Eldbuk tillsammans i mitt 160*45*48. Dom är förvisso bara halvstora, men Bl¨cikliden har lekt och dom tvekar inte en sekund att smälla på Guldsömmen om den kommer för nära boet/ynglen. Så Blåcikliden är ju nästan samma fisk och den är tillräckligt tuff för att klara av att vistas i samma akvarium som Guldsömmarna. Mina Eldbukar(centralamerikaner) är lite mindre men verkar inte ha några större problem än så länge med dessa akvariekompisar. Ok Guldsömmarna har inte parat ut än och det är två hannar som utmananr varrandra och slåss lite ibland men i övrigt verkar dom rätt lungna faktiskt. Mycket vacker ciklid skulle jag påstå, ok Blåcikliden är vacker den åxå och så rundar jag av det hela med Eldbukarna som blir grymt vackra när dom färgar åxå. Inredning är Råda 0,8-1,2mm och svärdplantor och lite javaormbunkar. Har en del kolsten och en till sten som är lätt och ser ut som en röd brun död korallsten, glömt namnet på den, men kolstenen är bra att fästa äggem på och lättmöblerad.
#35 - 1 december 2003 16:46
doohan: Så de cikliderna biter inte sönder svärdplantorna!? Gräver dom inte upp dom heller, eller har du planterat dom på något smart sätt?

Antar att du menar lavasten, snygg, lätt och porös. Tänkte nog bygga med lava och kolsten jag med. Om inte annat så är det nog det billigaste alternativet...Hur många fiskar har du i karet?

Annons