Kommer med största sannorlikhet att skaffa ett "nytt" kar på 290liter till nyår (då jag flyttar till ny lya...). Anledningen är att jag vill testa på lite större ciklider än jag har idag, men vill inte sumpa allt jag har idag. (har lagt ner ganska mycket på växter å annat som hör växter till)
Detta medför att jag kommer få ett 375liter ledigt, vilket jag vill ha större ciklider i. Vad jag mest har fastnat för är Guldsömmar, vilket jag tänkt ha i detta kar. Till å börja med 3-5st, men bara ha 2 kvar då de parat ut. Hade även tänkt att ha någon mera art i karet (förutom några ansistrus och ev plecos).
Har kollat på främst 3-4 olika sorters ciklider att välja bland för att ha tillsammans med Guldsömmarna. Blåciklid, Oscar, Zebraciklid och Jack Dempsey. Skulle någon av dessa arter funka bra tillsammans med ett par Guldsömmar? Jag kommer INTE att ha råd att uppgradera burkarna till större förens tidigast i mitten på nästa höst, så dom måste kunna leva tillsammans i 375liter fram tills dess!
Iallafall så är Guldsömmarna i princip givna, och då undrar jag mest allting som man kan behöva veta runtomkring dessa... Inredning, utfodring mm. Även OM man kan ha växter och i så fall vilka som kan gå bra? Personligen gillar jag kar med en del växter, men blir dom bara förstörda så är det ju lite dumt å lägga pengar på massa grönt...
Måste ju även tillägga att dessa kar är vad jag har idag (kommer skaffa snart) men har en del planer på att byta 290-karet mot ett 720 och då köra 375 sällskapskar oh 720 ciklidkar. Men detta är som tidigare skrivits inte möjligt förens jag är klar med utbildningen och lyckats skaffa jobb, vilket borde vara ordnat nångång i mitten på nästa höst...
En sak till...om någon vet några bilder på kar med någon av ovanstående uppräknade fiskar (givetvis helst Guldsöm) så får ni mycket gärna länka till dom bilderna/siterna!