guldsöm o blåciklid??????????

#1 - 13 november 2005 19:28
Hej, jag har ett 250 liters i det simmar det 2 blåciklid par och 2 malar. skulle det funka med ett par guldsömmar som sälskap till blåcikliderna, skulle blåcikliderna kunna leka då?

snälla jag behöver hjälp.
#2 - 13 november 2005 19:31
Jag hade blåciklider och guldsömsciklider ihop ett tag och det funkade bra !
Varför skulle dom inte kunna leka då ?
#3 - 13 november 2005 21:06
Hey, tack för svaret,jag mena inte så, det är klart att de leker men kan de försvara rommen mot guldsömmen?
#4 - 13 november 2005 22:59
Det är nog inget att rekommendera, då de förmodligen korsar sig rätt lätt. Var i en zooaffär en gång, där de hade vildfångade guldsömmar med vildfångade blåciklider i samma akvarium, och en guldsömshane hade parat ut sig med en blåciklidhona. Alltså bör man nog inte ha dem ihop. Men det kan kanske funka om man för ihop två stabila par, så de förhoppningsvis håller sig till sina artriktiga partners.
#5 - 14 november 2005 22:49
Jag tycker du skall låta ditt sunda förnuft råda. Jag tycker du säger det ganska bra själv och jag tror nog att du vet svaret själv innerst inne. Kommer blåcikliderna verkligen få överlevande yngel ihop med ett par revirhävdande guldsömmar? Jag är tveksam till det! Blåciklider är lite "mesigare" än guldsömmar. Sedan som Micke_A skriver så påminner de om varandra och det finns en viss risk för korsning, inte jättestor kanske men den finns och bara det är lite avskräckande.

Annons