Guldsöm+sebra+eldbuk?

#1 - 13 juni 2005 19:13
Jag har ett par sebror samt 2 par eldbukar i mitt kar vilket fungerar väldigt bra, är emellertid riktigt sugen på guldsömmen,,, , kan dom fiskarna fungera ihop?
Bör tillägga att mitt kar är på 350 l.
#2 - 13 juni 2005 19:29
skulle inte tro det, men jag har inte erfarenhet utav dom fiskarna men guldsöm vill ha 375 liters som vuxen enligt zoopet. och det är väl inte bra att blanda för många sorters ciklider?
#3 - 14 juni 2005 18:20
Jag har 4st guldsömmar på 6-10cm ihop med 3st eldbukar på 5-7cm i ett 300 liters akvarium och det fungerar hur bra som helst. När det pågår flera lekar samtidigt i karet blir det lite trångt och de icke lekande cikliderna får hålla sig undan men förutom detta så fungerar det bra.

När de blir större så tänker jag dock plocka bort några, men min förhoppning är att det även senare skall gå att ha ett fullvuxet guldsömpar och ett fullvuxet eldbukspar i mitt 300 liters.

Sebraciklider brukar dock vara ganska aggressiva så skall man blanda guldsöm, eldbuk och sebracikldier så skulle jag nog satsa på att max ha ett par av varje art. Tror det ändå skulle kunna bli lite trångt när de är fullvuxna, men så länge de är små går det säkert bra.

Det bästa sättet brukar dock vara att testa, fungerar det inte kan du säkert få byta in guldsömmarna mot något annat hos akvarieaffären.

Annons