Jo vars det grå men jag har lite tetror, svärdbärare och annat som oxå får sin beskärda del hade fjärillarna varit själva med fd. eliottin och nyckelhålen hade de nog gått under...
Fattar inte att inte fler fisksoppa hållare har fått upp ögonen för ciklidernsa kung av mys nyckelhålscikliden, de kanske inte har nog så moderiktigafärger =)
Nyckelhålcikliden är en av mina favoritciklider, fint mönster, och lugna, varma färger (de visar tydligt att starka färger inte är ett måste för att en fisk ska vara attraktiv och intressant). Många av dem har gula bröstfenor. Gillar deras eleganta utseende, både hanen och honan har långt utdragna fenspetsar. Såg nå´t på min hane som jag inte lagt märke till på nyckelhål förr, den yttersta spetsen på hans ryggfena är röd.
Se´n är min erfarenhet att de inte alls är så skygga som det sägs, får de vara den dominanta arten i ett kar, och man har ett par, så simmar de runt med utspända fenor och försvarar sitt revir med beslutsamhet, men utan att skada andra fiskar. Mitt par har ett 10-tal ungar som väl är några cm nu, och de har klarat sig i ett ganska välbefolkat sällskapskar, med bl.a några Megalechis picta.