guldsömciklider/ aequidens rivulatus

#1 - 23 februari 2011 20:33
hej, jag undrar när en guldsömciklid blir könsmogen?

det är så här att 2 av mina guldsömar (en hona (ca 5 cm) och hanne (ca 10 cm)) tror jag har bildat ett revir vid insuget till mitt ytterfilter och när jag matade (med ärtor och vanligt foder) för ca en timme sen så komma nästan alla ärtor där dom här 2 har sitt revir, så jag var tvungen att flytta dom så att dom andra fiskarna och malen också skulle få, och när jag stoppar ner handen så börja honan anfalla min hand! så jag gjorde om lite där dom "bor" för att se om det kanske blir lite lugnare (för dom är på alla andra fiskarna så fort dom kommer nära reviret, till och med malen på ca 25 cm, så nu har en trasig ryggfena :()
sen så satte jag mig ner och tittade en stund på akvariet, och då ser jag att dom 2 andra guldsömarna (också hona (ca 6 cm) och hanne (ca 8 cm) som verkar ha ett revir på andra sidan av karet) attackerade varandra, dom bet i varandras käkar och spände upp sig mot varandra.

så kan någon säga vad jag ska göra för att få dom att bli lugnare.
#2 - 23 februari 2011 20:38
Vad du ska göra för att de ska bli lugnare? Sära på honorna och hanarna :p Men då får du ju inga yngel.
#3 - 23 februari 2011 20:42
haha ja det kan man ju göra fast yngel vill jag ju ha ;)
#4 - 23 februari 2011 20:43
så det finns inget annat man kan göra?
#5 - 23 februari 2011 21:04
Nej, det är naturliga lekbeteenden, de blir aggressiva när de försvarar revir och ägg/yngel. Du kan inreda med gömställen, och göra så att paren inte måste se varandra hela tiden från sina revir.
#6 - 23 februari 2011 21:17
okej tack för tipset :)
jo jag vet att det är en aggressiv art men jag trodde inte att dom var det när dom var så här små.
den första honan hade grävt en grop ca 5 cm ner i botten i sitt revir, är det för att dom kanske ska leka? för dom brukar la gräva då. och den stora hannen brukar simma runt över allt i karet och är bara i sitt revir ibland, är det för att han vill ha lite koll på dom andra fiskarna?
så dom är alltså könsmogna nu?
#7 - 23 februari 2011 21:21
Japp, de är nog könsmogna. Hanen patrullerar revirgränserna. Vad jag har förstått så kan de även leka i harem, det vill säga att en hane kan leka med flera honor.
#8 - 23 februari 2011 21:35
ja jag har också hört att dom kan göra det, men mina stora hanne är inte med den andra honan han simmar bara runt i akvariet och spänner sig eller så anfaller han någon, fast jag tror nog han gör det för att skrämmas för ingen fisk har fått skador när han har gjort det.
men för några månader sen så var den stora hannen med båda honorna och alla var på den lilla hannen, men nu har det blivit 2 par istället.
båda honorna och den lilla hannen är väldigt mörka nästan svarta menas den stora hannen visar alla sina vackra färger, har det med hierarkin att göra?
#9 - 23 februari 2011 21:37
Honorna blir mörka när de ska leka. Hanarna blir starkt färgade, särskilt om de är dominanta.
#10 - 23 februari 2011 21:40
ja men honorna har varit det hela tiden jag har haft dom.
och varför är hannen så mörk då? han har också varit mörk väldigt länge men inte lika länge som honorna.
#11 - 24 februari 2011 15:05
nån som vet varför hannen är så mörk?

och nu när vi ändå pratar om det här med könsmognad så undrar jag när oscarciklider blir det? jag har nämligen 4 stycken av dom och dom har börjat bråka väldigt mycke med varandra speciellt den som är lite större av dom. och en annan ställer sig med sidan mot någon och börja skaka/darra fast det har jag för mig att det är lekbeteende.
#12 - 26 februari 2011 12:10
Hur stort är karet? 2 par, de vill nog gärna ha 2-300L var minst vid lek..
Varför de har färgerna de har beror på humör helt enkelt, det finns inget rätt eller fel.
Att de gräver grop är i förberedelse till lek, eller så har hon redan lagt ägg någonstans i närheten, när de kläcks så kommer hon flytta larverna mellan olika gropar de första dagarna, bli inte förvånad om de gräver myyyycket gropar ;)
Honan har även sitt äggläggningsrör ute några millimeter dagarna innan.

Slutligen ja, darrningar är ett lekbeteende, eller åtminstone från hanens sida, han vill impa på honan.
#13 - 26 februari 2011 12:24
karet är på 540 liter så det borde räcka.
okej då vet jag det :)
jag visste redan att dom gräver för att ha yngel i men jag trodde inte att dom gjorde det när dom var så små.
okej då får jag titta efter det då men jag har inte sett något än.
okej då är jag kan jag vara säker på att dom också är könsmogna då.
vad bra att det bara är hanarna som darrar, för då kan jag ju hålla reda på vilka som är hanar och honor.
#14 - 26 februari 2011 18:18
Jag hade ett par som lekte första gången när de var 6-8cm, Guldsöm alltså :)

Du vet väl att de kallas GT också? Green Terror, så du vet hur illa de kan bli längre fram ;)
#15 - 26 februari 2011 18:20
okej så dom är så tidiga alltså.
jo då det vet jag om :p
#16 - 27 februari 2011 14:00
nu när jag var och tittade på akvariet så såg jag att det var fullt med yngel i honans revir :d:d:d:d
så hon måste ha lagt eggen för ett tag sen utan att jag har märkt det, för jag var senast igår kväll och tittade men jag kunde inte ens se några larver där.
#17 - 27 februari 2011 14:10
nu blev det ett problem, vad ska jag mata dom med?
jag har ingen artemia att mata med, men kan jag ge dom flingfoder som jag har krossat dill jätte små smulor? jag gav det till mitt platy yngel och den åt utav det när den var lika liten.
#18 - 27 februari 2011 15:10
Kul :) Överlåter till någon annan att föreslå foder..flingor tar dom säkert men problemet är att få ner det till dom..
Bilagor:
#19 - 27 februari 2011 15:16
jag vet redan hur jag ska göra, jag häller i maten dom andra fiskarna ska få i andra änden av akvariet och sen så häller jag bar i flingorna över honans revir där ynglen är och så petar jag lite på det så att det sjunker ner till dom.
#20 - 27 februari 2011 15:19
eller så kan jag ha det i handen och släpa det i stimmet så att dom garanterat får maten.
jag har ett lite akvarium på ca 60 liter som jag har några platys i, kan jag fånga några yngel och lägga dom där eller är det bättre att dom är kvar i det stora?
#21 - 7 mars 2011 19:19
nu är alla ynglen döda (troligtvis uppätna) men men det är ju sånt som händer.
är det nån som vet när dom börjar leka igen?
och när det blir mer yngel vad ska jag göra med dom, borde dom gå kvar med föräldrarna eller ska jag flytta över dom till ett yngelkar med platys?
och om jag nu får några vuxna fiskar av dom vad ska jag göra med dom i så fall?
#22 - 7 mars 2011 20:30
Frågan är VILL du driva upp några till vuxna säljbara? :)
#23 - 7 mars 2011 20:52
om det finns folk som vill köpa dom, så ja det vill jag.
#24 - 7 mars 2011 22:10
För medlemmar i NCS kommer det under året en riktigt bra artiklen i ciklidbladet om Andinoacara Rivulatus och dess närmaste släktingar!
#25 - 7 mars 2011 22:19
tack för tipset :) men jag är inte medlem där och det kostar väl pengar att vara det?
#26 - 8 mars 2011 06:49
Japp en billig penning i min mening för att få en mycket bra ciklidtidning under ett år. Även artiklar om akvariemiljöer, nanoakvarier, teknik, tetror, malar och massa annat går att läsa om i den tidningen.
#27 - 8 mars 2011 07:10
det låter bra :)
vad kostar det? för jag har lite ont om pengar nu.
#28 - 8 mars 2011 07:27
#29 - 8 mars 2011 07:47
robidobban skrev:
vad bra att det bara är hanarna som darrar, för då kan jag ju hålla reda på vilka som är hanar och honor.

Honor kan darra för hanen med. Hos oss gör båda de lika mycket!
#30 - 8 mars 2011 14:43
Dre skrev:

tack så mycke :)

Hellsson skrev:
Honor kan darra för hanen med. Hos oss gör båda de lika mycket!

jaha så det är båda två, då blev det visst lite svårare :/
#31 - 10 mars 2011 15:08
är det någon som kan svara på min fråga?
#32 - 10 mars 2011 16:48
Hur långt det kan gå mellan lekarna kan jag inte svara på, fast andra ciklider kan leka med någon månads mellanrum.
Tror att de flesta brukar suga upp ett gäng yngel när de blivit frisimmande, hos platyna hade de säkert klarat sig bra. Ett antal kanske hinner bli mat men de når nog snart tillräckligt stor storlek för att överleva där.
#33 - 10 mars 2011 18:15
okej tack för svaret :)
#34 - 10 mars 2011 18:16
vad ska jag göra med dom om dom blir stora då? sk jag fråga om nån affär vill ha om eller ska lägga ut dom på blocket eller liknande?
#35 - 10 mars 2011 19:40
Lägg ut på blocket, men har du någon affär i närheten som har ciklider så kan du fråga om de vill ha. Ibland kan de vara intresserade av 10-15st. Du kan ju få annat i utbyte om inte annat.

Ang lekfrekvens så varierar det väldigt. Jag har ett par guianacara och de leker 4 ggr per år medan et hantelpar leker direkt när förra lekan är över vilket ger rom ~var 3:e vecka.
#36 - 10 mars 2011 20:27
då ska jag nog kolla med affären först.
då kan jag nog få vänta ca en månad innan dom leker igen då.
#37 - 19 mars 2011 04:52
Har du "tur" så leker dom lika mycket som mina Dempsys, vilket innebär välldigt offta. i stort sätt direkt när alla yngel är borta. tänkte eftersom det är så olika från alla fiskar.

Jag tror det är bäst att flytta ynglen till ett annat kar för större överlevnad eller vad man kan säga om det finns stor risk att bli uppätna av snabbare fiskar. (dvs att föräldrarna inte hinner jaga bort dem) ja om du inte sätter hela "familjen" i ett eget.

Själv har jag satt mitt par i "lek-karantän" denna gång för att få ynglena att växaupp och att skona resterande fiskar från att slippa stå i hörnen och bli jagade. Så då kan dom gräva upp hela akvariet och leka bäst f** dom vill haha :D

hoppas iaf att det går vägen för dina nästa gång! :D
#38 - 19 mars 2011 10:21
dom har inte lekt än så jag tror inte att dom gör det direkt efter.
okej men jag ska nog göra som så att hälften flyttar jag och andra hälften får stanna med föräldrarna.
#39 - 21 mars 2011 19:45
Hade Guldsömmar får något år sedan å dom lekte efter varje vattenbyt dvs en gång i veckan, likadant med JD jag har nu leker också någon dag efter att vattenbyte är gjort.
#40 - 22 mars 2011 21:32
okej, det låter bra.
var dom fullvuxna? eller kvittar det hur gamla/stora dom är?
#41 - 22 mars 2011 21:40
nu har honan som fick yngel förra gången blivit väldigt mörkt grå nästan svart och hon är riktigt vacker med sina blå prickar på sidorna och under munnen speciellt när hon kommer nära ytan så att ljuset kommer på dom blå färgerna för då börjar dom verkligen glittra.
har tyvärr ingen bild så att ni får se.
#42 - 23 mars 2011 19:09
Nej dom var inte fullvuxna då, har för mig att hanen precis hade färgat ut lite över 10cm lång honan lite mindre. Tyvärr så dog hanen efter inte så långtid av sjukdom.
#43 - 23 mars 2011 20:50
okej då var dom som mina är nu.

Annons