Hej....
Vad som har slagit mig är hur "tomt" mitt akvarium är ....det är nog en av orsakerna kan jag tänka...de ser nästan varandra hela tiden..det ger väl ingen ro att föröka sig kan jag tänka...Sedan är väl kanske konstellationen 3 hanar på två damer ngt fel...det kanske ska vara flera damer än herrar ?
Vill egentligen ha yngel av dem för deras egen skull..tycker det är en smula sorgesamt att de inte ska få de när de är så fina som de är..
Mina guldsömmar är i stl med damerna först givetvis runt en 13 cm och herrarna ca 17 cm och rejält "tjocka" kan det vara så att maten är ett substitut för att leka ? Låter tragiskt..men jag matar dem bara en gång om dan och då äter de iofs som varulvar....
Jaja..iväg och köpa lite gröbt så det blir ordentligt att gömma sig i, ett rejält vattenbyte och rumstrera om lite så kanske det blir lite fart på livsandarna..malarne är en stora typer som mäter säkert en ca 22 - 25 cm tror att de är sk drakmalar..brun i botten med svarta prickar så när de fäller upp ryggfenan ser de ut som drakar..hmmm..låter udda men så är det
[quote=erland]Mitt kar där de leker ungefär en gång i månaden ser ut som på bifogad bild. De har hittills alltid lagt äggen på en sten, ibland har det varit en större skiffer sten och ibland en kolsten. De brukar lägga rommen antingen på sidan eller ovanpå stenen de valt ut. De har aldrig lagt rommen inne i någon grotta hittills utan de verkar lägga den relativt öppet.
Hur stora är de ?
Jag skulle tro att mina lekte första gången när honan var ca 6 cm lång och hanen kanske 8 cm. Från början hade jag en ensam hane med tre honor och då turades han om att leka med de olika honorna. Jag väntade länge och hade nästan gett upp då de plötsligt satte igång och började leka för första gången och sen har det forsatt sen dess.
Om du har tre hanar så kan ett tips också vara att du har en större rot eller liknande som kan fungera lite som avdelare mellan deras revir.
Några saker som enligt mina erfarenheter generellt brukar kunna trigga igång lek.
- Vid vattenbyte fyll på med vatten som är lite kallare än akvarievattnet.
- Mata med frysfoder (och inte enbart med t.e.x. pellets)
Vad har du för malar ? Om det är större malar finns det risk att det kan vara av någon art som gillar att äta rom och då kan det hända att rommen försvinner direkt efter leken om guldsömmarna är för små för att försvara sig.[/quote]