Guldsömms lek

#1 - 22 november 2005 13:42
Har min andra lek på guldsömm nu (första bide bara ägg sedan uppätna av ???) men det tycks vara problem nån stans?

Såg inget lek beteende sist gång utan helt plötsligt lade de bara ägg.

Nu simmar hanen omkring å rycker i växter och bråkar med tuppkammen och den andra guldhonan .Guldhonan som ska leka är oxå tvår sur dock även mot hanen tycks det som då hon blåser upp sig ganska ofta när han är i närheten .

Honans äggläggninsrör har "hängt ute" snart 4-5 dar är detta normalt??
Lämnade dessutom akvariet under helgen så tempraturen sjönk till 24 grader (annars 26 grader)
Nu är det 26 grader igen men ska man höja mer för att stimmulera äggläggningen??
Ska byta vatten idag egentligen men kommer jag störa dem då?Är det kanske bäst att låta bli??
Lucas_no1
#2 - 22 november 2005 16:37
Man brukar sänka tempen med vattenbyte för att stimulera lek så kanske du skulle pröva att sänka igen. :-)
Gör ett vatten byte med lite svalare vatten så kanske det händer något.

Jag är ingen expert på guldsöm men dom är grymt fina.
#3 - 22 november 2005 16:45
Ja älskar oxå deras färg =) vad ska jag göra med den "överblivna honan"? Tror att det var henne han lekte med första gången så hon kanske är bra att ha kvar?? eller är hon kanske bara ivägen för det nu lekande paret??

testa med att göra vatten byte ändå då =)
tack för hjälpen så här långt.
#4 - 22 november 2005 18:59
Guldsömmar kan vara harembildande, d.v.s. samma hane kan leka först med en hona och sen lite senare med en annan hona. Jag har själv råkat ut för detta då jag hade en hane tillsammans med 3 honor i samma kar. När det var som "värst" så lekte han inom en vecka med samtliga 3 honor, två av dem var till och med inom samma dygn. Så ha du kvar din hona så länge du inte upplever det som ett problem.

Jag har nu kvar en hona och en hane och de leker ungefär en gång i månaden. Det är honan som är den klart agressivaste. Det varierar lite från lek till lek men oftast efter att ynglena har försvunnit fram till nästa lek så brukar hon bråka en del med hanen. Det kan pågå ända fram till de lagt ägg, vissa gånger har de bråkat sedan när jag tittat in i karet en timme senare så har det varit frid och fröjd och en stor hop ägg på en sten. Efter att äggen har lagts så har det också varierat en del mellan de olika lekarna. Vissa lekar så släpper honan överhuvudtaget inte hanen i närheten av äggen, medan andra lekar så får han simma omkring i närheten av äggen. När äggen har kläckts så brukar ofta aggressiviteten mellan honan och hanen släppa lite och de brukar tillsammans vakta ynglena.

Har äggläggningsröret varit ute 4-5 dagar så skulle jag gissa att de kommer att leka väldigt snart, de letar kanske bara efter en lämplig plats. Mina brukar oftast leka ovanpå en stor skiffersten eller ovanpå någon av de större kolstenar jag har i akvariet.
#5 - 23 november 2005 14:14
jo de lekte eller ja lade äggen igår vid 9 har inte bytat vatten men tänkte kanske göra del vatten byte runt 15-20% har ju för tillfället bara 4 fiskar som skitnar ner varav största är kknappt 10 cm så så skitet kan det väl inte ha hunnit bli att det är farligt??

Ja min hane får simma lite i närheten men inte för nära inget annat kommer i närheten ganska häftigt att se på när honan på ca 4 cm ger sej på min knorrmal på drygt 12 cm =)

Men de ska väl så fort äggen kläckts gräva en grop i sanden och lägga bebarna i så kan det vara en bra att slam suga botten idag så det är någolunda runt lr kommmer jag bara att störa dem då?

Sedan hur ska jag fortsätta kommer äggen klara sig?? de har ju klarat en natt än så länge (utan att bli uppätna) vad gör jag med ynglen ?? tänker ej flytta dem till nåt annat akvarie då de helt klart blir mat.

vad vill de ha för: värme syresättning rörelse i vattnet mat inredning belysning och tja liknande saker?

tack så väldans för hjälpen så här långt :)
#6 - 23 november 2005 18:42
Jag tror jag skrev det mesta i nedanstående tråd, men är det något du inte fick svar på där så fråga gärna mer så skall jag försöka svara:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=79820

Angående äggen så kan du titta om de blir vita, de ägg som blir vita har antingen möglat eller också inte blivit befruktade. Blir de inte vita utan bara försvinner så är det ett tecken på att någon har ätit upp dem. Ofta kan några enstaka ägg bli vita men börjar det vara en stor andel så är det ett tecken på att något är galet. Angående värme och vattenrörelse så brukar jag inte göra något speciellt när de har yngel utan det får vara samma förhållanden som när de inte har yngel. Jag brukar alltid ha en lampa tänt i rummet för att det inte skall bli helt kolsvart i akvariet på natten, detta för att underlätta för föräldrarna att vakta rommen och ynglena.
#7 - 24 november 2005 14:38
joo alla ägg är väl vita eller liknande kanske svagt hudfärgade (de ligger ganska skuggit så de e lite svåra att se ) de har varit det hela tiden. Tror dock hanen har befruktat då han gjorde det utan problem förra gången men såg ej ägglägningen denna gång men äggen är 2 dygn galma så när kan jag vara säker på att de inte kläcks??

Hanen får vara med mycket mer med äggen nu oxå än innan har det nån betydelse??vad gör jag med äggen om de inte kläcks ja då senast i över morgon ?? de tar ju 3-4 dygn innan de ska kläckas så har de inte kläckts på fjärde dygnet ska man ta bort dem då??
#8 - 24 november 2005 18:20
Du behöver inte plocka bort några ägg själv, kläcks de inte så kommer någon antingen att äta upp dem eller också kommer de att försvinna spårlöst i gruset. Oavsett vilket så brukar äggen vara borta efter ca 3 dygn. Så jag skulle gissa att det inte finns kvar några ägg imorgon, antingen genom att de kläckts eller också genom att någon ätit upp dem eller de försvunnit ned i gruset.

Om de är hudfärgade så låter det som ett gott tecken, de blir helt vita när de möglar och blir dåliga. När äggen kläckts så kommer det bara att se ut som att de är försvunna, ynglena kan vara väldigt osynliga när de ligger nere i gruset men tittar man noga brukar man kunna se att det är något som rör sig lite grann. Enklaste sättet att veta om det blivit yngel om man inte kan se dem tycker jag brukar vara genom att titta på föräldrarna och se om de ser ut att försvara reviret mot alla fiskar som försöker komma i närheten. Ser det ut som att föräldrarna försvarar något så är det troligtvis yngel i närheten någonstans i gruset.

Du behöver inte mata ynglena något så länge de ligger och sprattlar nere i gruset utan det är först när ynglena börjar simma omkring som det är dags att börja mata dem. De brukar för mig börja simma ungefär 3 dygn efter att äggen har kläckts men exakta tiden kan nog variera lite från fall till fall.
#9 - 25 november 2005 10:56
Jag använder ett akvariegrus som är rätt så finkornigt för att yndvika att äggen förvinner ner i gruset och dör och en temp på 26-27 grader det verkar vara effektivt . Man kan dock få en lite överaskning om man inte vet om att dom lagt ägg när man möter en aggresiv hane som försvarar sin avkomma om man stoppar ner fingrarna för att fixa till något .

Annons