Gulp,Rödzebra hona som tuggar, vad göra?

#1 - 30 oktober 2006 12:13
Är det nån som kan hjälpa mig Äntligen verkar det vara bebbar på gång.
Skall hon vara kvar i karet eller i ett annat????:confused:
Har bara Rödzebra och Socolofi, två Auratus.
Detta är första ggr.
Vad blir bäst för henne munnen är väldigt bred samt liten haka det är väl ett kännetecken men hon åt i går kväll iaf.
Väntar med stor spänning att få se bebbarna![:-60]
#2 - 30 oktober 2006 12:16
låt henne gå max 20 dagar i samma kar och sen flytta henne till ett spottkar med inga andra fiskar i.
#3 - 30 oktober 2006 12:22
Choffe skrev:
låt henne gå max 20 dagar i samma kar och sen flytta henne till ett spottkar med inga andra fiskar i.

Okej.jag vet ju bara inte hur länge hon gott vill inte helst bli av med ynglena
Äts dessa upp om hon spottar i stora karet??
#4 - 30 oktober 2006 12:36
Om hon spottar i det stora karet så kommer troligvis inga att överleva. Om du har mycket gömställen så överlever kanske ett par stycken. Som Choffe säger så är det bästa att flytta henne till ett eget kar. När hon börjar få en rejäl hakpåse är det dags att flytta henne. Det brukar dock inte vara några problem att flytta henne lite tidigare heller. Dom är inte så benägna att spotta när man stressar dem lite med håven. Mina rödzebror har fått cirka 15-20 st yngel första gången.

Lycka till!
#5 - 30 oktober 2006 15:37
om sitter och tittar på hon som tuggar ett tag så kommer du troligtvis se henne framifrån nån gång, och du kan man ofta se äggen/ynglen i munnen....är det gult i munnen är det ägg/yngel med stor äggsäck, är det gul/grå så är det nog yngel , är det mörkt så är det nog kort tid till spottning. hoppas du förstår vad jag menade :P

LYCKA TILL!

mvh christoffer
#6 - 30 oktober 2006 15:49
Choffe skrev:
om sitter och tittar på hon som tuggar ett tag så kommer du troligtvis se henne framifrån nån gång, och du kan man ofta se äggen/ynglen i munnen....är det gult i munnen är det ägg/yngel med stor äggsäck, är det gul/grå så är det nog yngel , är det mörkt så är det nog kort tid till spottning. hoppas du förstår vad jag menade :P

LYCKA TILL!

mvh christoffer

Tack snälla ni för alla svar,det är lite klurigt när man är nybörjare!
Tack än en gång.:)
//Madelen
#7 - 30 oktober 2006 19:21
Är det många gömställen kan de överleva i det vanliga karet. Vet inte hur rovgiriga Socolofi är men i vårt kar med rödzebra, golden, blå johanni och frontosor så överlever 2-5 yngel ur varje kull.
#8 - 1 november 2006 08:49
Lite från ämnet här men.

Har en golden som håller på att tugga. Funderar på om jag ska flytta den till ett annat kar eller inte.

Ser vilket stort problem det komemr bli att jaga tag på den stackars honan bland alla stenbumlingar och artfränder.

Hur går ni tillväga? Hon kommer ju simma in i närmaste stenröse direkt hon ser den där hemska håven!!
#9 - 1 november 2006 09:55
Stew skrev:
Lite från ämnet här men.

Har en golden som håller på att tugga. Funderar på om jag ska flytta den till ett annat kar eller inte.

Ser vilket stort problem det komemr bli att jaga tag på den stackars honan bland alla stenbumlingar och artfränder.

Hur går ni tillväga? Hon kommer ju simma in i närmaste stenröse direkt hon ser den där hemska håven!!

Jag brukar få ta bort så gott som all inredning i akvariet för attt få tag på mina ruvande honor. Jobbigt! Men annars får jag stå och fiska hela dagen.. :)
#10 - 1 november 2006 10:02
MalawiAnna skrev:
Jag brukar få ta bort så gott som all inredning i akvariet för attt få tag på mina ruvande honor. Jobbigt! Men annars får jag stå och fiska hela dagen.. :)

Jag var rädd för det svaret ja :P
Ok. Inget yngelkar för mig på ett tag!
#11 - 1 november 2006 11:11
Stew skrev:

Det finns säkert de som är mycket bättre på att håva in sina fiskar än vad jag är. Ville inte avskräcka dig från att skaffa ett yngelkar för det är verkligen hur kul som helst att se hur ynglen utvecklar sig.
#12 - 1 november 2006 11:13
MalawiAnna skrev:
Det finns säkert de som är mycket bättre på att håva in sina fiskar än vad jag är. Ville inte avskräcka dig från att skaffa ett yngelkar för det är verkligen hur kul som helst att se hur ynglen utvecklar sig.

Det verkar finnas nog med skrymslen och vrår för att ett par yngel skall överleva. Har ett par golden som håller på att växa upp :) Hoppas att det blir fler!
#13 - 1 november 2006 20:48
Stew skrev:

Fast det finns en del knep. Mitt bästa tips är att släcka i akvariet i några timmar (och se till att det är helt mörkt). När man sedan tänder så har man några minuter på sig när fiskarna är mycket slöare. Jag har själv massor av sten i mitt malawikar och hade stora problem att få tag i fisken jag ville få upp men med denna teknik går det mycket bättre.
#14 - 1 november 2006 20:55
har samma problem ja.. har en tuggande hona nu.. men problemet är att jag har byggt upp ett stort rev med drygt 30kg lavasten i mitt kar. där inne brukar hon simma omkring i labyrinterna.

har ingen aning om hur ja ska få tag i henne. har ingen lust att plocka ur all sten,, kanske går att lägga ett nät över hela revet men då stänger man nog in en del fisk under tiden.. känns inte riktigt som allt detta jobbet är värt några yngel :)

förhoppningsvis överlevver ett par yngel bland all sten..

Annons