Vad du behöver göra Lasik är att ta det lugn och sluta med alla stora vattenbyten och skvättande med preparat! Ditt kar behöver komma i balans och detta sabbar du med dina vattenbyten, du ska dra ner på matningen ordentligt och bara låta karet snurra och byta 20-30% vatten varje eller varannan vecka! När biologin funkar så kommer småpartiklar brytas ner till lösta ämnen och vattnet kommer klarna;) (dra gärna ner belysningstiden till ca 10 tim)Lasik skrev:
men kan någon på detta forum komma med lite resonabel information instället för att dessa fjantar som bara glider runt o skriver "komiska" kommeneterar för senast jag kollade så va det väl ett seriöst forum och inte swecan.org
esoxlucius74 skrev:Har lite samma "problem" i mitt helt nystartade akvarium, nytt 9/10...
Det blev dimmigt efter ett par dagar, har sedan klarnat succsesivt.
Är det bra att ha ljuset på kort tid (6-7 timmar/dag) eller kommer bara växterna att ta skada av för lite ljus? Jag har inte en enda fisk i än.. Har inte bytt en enda dl. vatten...
Eller är det bara att avvakta tills det klarnar?
icefudge skrev:6-7timmar går bra med växterna. du har väl slängt i lite nitrivec eller liknade bakterier!? om inte så gör det och sen bara vänta så ska det klarna ;)
Nitrivec ska du pytsa i 24tim före du stoppar i första fiskarna, har du i nitrivec i ett tomt kar så dör bakterikulturen efter några dagar pga att det finns ingen "mat"!esoxlucius74 skrev:Ja det har jag.. eller.. det var ju "StressZyme" jag hade pyttsat i...:)
Lasik skrev:
men kan någon på detta forum komma med lite resonabel information instället för att dessa fjantar som bara glider runt o skriver "komiska" kommeneterar för senast jag kollade så va det väl ett seriöst forum och inte swecan.org
åheim skrev:Nitrivec ska du pytsa i 24tim före du stoppar i första fiskarna, har du i nitrivec i ett tomt kar så dör bakterikulturen efter några dagar pga att det finns ingen "mat"!
icefudge skrev:jo, men man kan slänga i lite lite lite mat typ torrfoder vart annan dag så överlever dom små gynnarna ;) men nu menar jag verkligen LITE!
esoxlucius74 skrev:Precis så gjorde jag, en liiiiiiiiten nypa bara så att det finns nått...
Idag när jag kom hem så är vattnet riktigt fint!! :)
Hur vet man att det är läge att introducera lite fiskar??
esoxlucius74 skrev:360 L som stått sedan i lördags. Inrett med växter, sten å rötter, noga tvättad Rådasand...
Tog ett test (sticka), alla värden ser väldigt fina ut!!
Tänkte börja i helgen med 10-15 Leopard Danio.. Lagom??
esoxlucius74 skrev:Är det bättre att börja med 2 st Balantiocheilus melanopterus silverhaj?? Fast de är större?
esoxlucius74 skrev:Kanon Icefudge!!
Tack för all hjälp... det här kanske löser sig till slut!! :D
Lasik skrev:Mitt 150Liters har mycket grumligt vatten även fast jag gjort stort vattenbyte och har en stor pump Fluval 4+, men sen igår har jag tillsatt happy-life, byggt ett kolfilter med en flaska som nu sitter på fluval 4:an plus att jag kör med en extra fluval 1+ för syre, kan jag göra nåt mer? för är inne på 20:e timman sen jag tillsatte happy-life o det har har bara blivit lite mindre grumligt så undrar om happy-life är ens i närheten så bra som aquaclear ?