Gummiband-giftigt?

#1 - 3 november 2003 12:48
Hej!
Ska fästa lite växter vid metall föremål så att jag slipper att alla växter flyter omkring (malawi+korralsand)..
Tänkte höra om ni vet ifall gummiband kan va giftigt?

e-bear
#2 - 3 november 2003 12:54
Min första tanke är att metallen i så fall är värre än gummibandet, men jag är inte säker.
Vilken metall tänkte du använda? Det är kanske ingen höjdare med järn/stål som rostar...

Jag använder förövrigt fiskelina. Fördelen är att den knapt syns, speciellt när det blivit lite alger på den.

#3 - 3 november 2003 13:01
Jag tror inte heller att du ska använda metall såvida du inte använder titan eller liknande men då är det nog biligare med en sten.
#4 - 3 november 2003 13:32
Jag använder gummiband runt en sten eller rot. När växten har klamrat sig fast klipp G-bandet. Fiskelina är lite bökigare iom att det inte syns under vatten.

#5 - 3 november 2003 13:32
Hej!
Metallen fick jag av akvarieaffären (som dom själva använde)
-stora rostiga spik vilket också skulle tillföra lite extra järn till vatnet, detta måste jag faktist lite på..då dom alltid hjälpt mig på bra sett och varit mycket seriösa!'

e-bear.. men tror ni det är lugnt med gummibanden (som jag planerat det så kommer dessa inte att synas (då de har samma färg som sanden mm..)

e-bear
#6 - 3 november 2003 13:48
Prova bara, det värsta som kan hända är att de går av.
Provade en gång, men hade troligen dåliga gummisnoddar.
De gick av väldigt fort, tog sedan fiskelina. Lite pillrigt att knyta, men det gick det med.
#7 - 3 november 2003 13:50
Håller inte med Peter F's resonemang om att det skulle vara bökigt eftersom fiskelinan inte syns, då behöver man ju aldrig ta bort den.
#8 - 3 november 2003 14:08
Metallen du fick från akvarieaffären, vad är det för nån då?
jag köpte växter en gång, och det var nån slags blyband eller nåt runt rötterna..den åkte ur rätt fort..hehe
altså inte säkert det är bra metall för att det är från en affär!
ta en sten eller så istället!
#9 - 3 november 2003 15:08
Detta var stora spik som han själv använde i sitt kar hemma.
Han sa att det bara gjorde nytta (extra järn)
Ang gummibanden så har jag redan stoppat ner dom med dom skulle jag märka att det brister o sånt så är det ingen fara, det enda jag var rädd för var förgiftning.

e-bear
#10 - 3 november 2003 16:24
Ursprungligen skickat av e-bear

Detta var stora spik som han själv använde i sitt kar hemma.

Han sa att det bara gjorde nytta (extra järn)

Ang gummibanden så har jag redan stoppat ner dom med dom skulle jag märka att det brister o sånt så är det ingen fara, det enda jag var rädd för var förgiftning.

e-bear

Inte för att det hör till ämnet, men, järnspikar kan inte avge scelaterat järn när dom ligger i vatten. Det ända dom kan avge är fritt järn och det tycker varken växterna eller fiskarna om. Så om någon har konstaterat några som helst possitiva effekter av järnspikar i bottnen så rör det sig helt och hållet om placeboeffekten. Om man tror att det hjälper så inbillar man sig att det växer fortare pga spiken.
MVH
Magnus
#11 - 3 november 2003 16:28
jag har haft gummiband hos mina Sydamerikaner i typ 1 år, helt utan problem...
#12 - 3 november 2003 17:17
Ajo klart det hör till ämnet tropfrog ;)! Det du berättade var viktigt samt att det är mycket bra att dela med sig av sånt som inte är självklart för alla akvarister.. Jag blev jätte glad annars hade jag förmodligen låtit spikarna ligga kvar i all oänderlighet.. för snyggt blev det!

e-bear
#13 - 3 november 2003 17:43
Fiskelina det bästa valet ta en tun fiskelina finns i alla fiskebutiker den billigaste o tunaste .:):):): Behövs ej gummi eller metall.:)
#14 - 3 november 2003 17:48
Ursprungligen skickat av heeke

Håller inte med Peter F's resonemang om att det skulle vara bökigt eftersom fiskelinan inte syns, då behöver man ju aldrig ta bort den.

Heeke: Missförstå mig rätt. Menade att det krävs ganska flinka fingrar och stor portion tålamod att "fibbla" med fiskelina.

Sen behöver man kanske sno om 3 st av postens gummiband :)

/Peter
#15 - 3 november 2003 18:57
OK, men i det här fallet så var det väl växter som skulle vara i sanden/gruset och då kan man ju knyta fast växten på en "liten" sten <u>utanför</u> karet.
Det tror jag man fixar även med dasslockshänder och lunchkorvsfingrar ;)
#16 - 3 november 2003 19:00
Fiskelinan ska vara nylonlina (mono) annars fäller det färg...
Flätlinan är också mycket dyrare (249kr per 120 meter)
#17 - 3 november 2003 22:01
[:)] Oj, det måste vara en stor växt om man behöver 120 meter lina.
#18 - 3 november 2003 22:35
Ursprungligen skickat av heeke

OK, men i det här fallet så var det väl växter som skulle vara i sanden/gruset och då kan man ju knyta fast växten på en "liten" sten <u>utanför</u> karet.

Det tror jag man fixar även med dasslockshänder och lunchkorvsfingrar ;)

Brist på O2 <u>kan</u> tydligen ge bestående men. ;)
#19 - 3 november 2003 22:47
Å F*n!

Har nog läst för mycket om CO2 här på forumet och trott att det är det man ska ha även som primat! [:-63]

Ska springa och köpa O2-tub direkt i morgon när affären öppnar. [;)]

#20 - 3 november 2003 23:40
Min erfarenhet av gummisnoddar är att malarna gärna tuggar igenom gummit så bandet går av, även om man använder stora tjocka band. Kan man inte använda vanligt hushålls-steksnöre och binda ihop med istället för fiskelina?
#21 - 4 november 2003 07:44
Jo det borde gå utmärkt.
Har svårt att tänka mig något giftigt i snöret.
Att många väljer fiskelina är ju just pga att den knappt syns.

(Åter på en seriös nivå :) )

Annons