gummiskarv fluval

#1 - 27 januari 2009 19:51
Har ett fluval 405 ytterfilter och såg i instruktionen till filtret att gummiskarven mellan slang och röret som går ner under vatten till insug eller utsprut skulle vara under vatten, min ena gummiskrav till suget är ovan vatten, undrar om detta gör något? tycker att det bubblar en del i ytterfiltret och det kommer rätt ofta ut bubblor från strilröret men kan väl inte vara så att den kan få in luft från sugets gummiskarv? låter lite långsökt tycker jag...:confused:
#2 - 27 januari 2009 20:13
fluval rekomenderar att man har skarven under vattenytan för att de ska garantera att det inte drar in luft men jag har dem också ovanför ytan och det har aldrig varit något problem:) men skulle du uppleva att när filtret gått flera dar och fortfarande sprutar luftbubblor ibland så ska du nog misstänka att den drar luft i skarven...
Guest
#3 - 27 januari 2009 20:30
Räcker väl me att insug är under vattnet? Va spelare för roll om utblåset är ovanför?
#4 - 27 januari 2009 20:32
Den sprutar säkert bubblor 50 ggr om dygnet. Men känns inte som det kan komma in så mycket luft där ändå. Är nog mer troligt det är alla koldioxidbubblor som åker omkring i karet och förmodligen sugs in i suget och då rapar lite när dom kommer tillbaka igen?
#5 - 27 januari 2009 20:34
Narii skrev:
Räcker väl me att insug är under vattnet? Va spelare för roll om utblåset är ovanför?
ingen som helst roll;) men vi pratar om en annan sak:)

Annons