Gungande akvarium, risk för läckage?

#1 - 25 oktober 2009 22:19
Flyttade igår till en lägenhet från 30-talet med pålagd parkett. Det är ganska rejäla sättningar i hela området (Kroksätt) men trodde ändå inte att det skulle vara några problem med karen (ett Juwel Rio 400 med diskus och malar och ett Juwel Rekord 110 samt två räkvaser). Akvarierna lodades iaf in enligt konstens regler i två olika rum och naturligtvis är alla skruvar ordentligt dragna.

Mitt problem är att båda Juwelkaren gungar när man går förbi. Än värre blir det naturligtvis om man hoppar någonstans i lägenheten. Det handlar inte om små krusningar på vattenytan utan rejält skvalp. Tömde omgående ut 2/3 av vattnet ur 400-karet. Måste ha 110-an igång med diskusen som tog duktigt med stryk av malarna under flytten.

Hur ska jag agera? Har läst igenom tidigare trådar men det verkar vara lite oklart med vad gungningarna har för effekt. Jag vill ju kunna använda lägenheten till annat än akvarierna men att kolla fotboll ett par grabbar känns uteslutet för att man skulle vara rädd för att karet ska krasha. Är det bara till att bita i det sura äpplet som gäller? Att flytta karen till någon annan plats i lägenheten lär dessvärre inte ha någon effekt.

Mycket tacksam för svar.

Mvh Jonathan
#2 - 25 oktober 2009 22:22
säker på att det inte har någon effekt att flytta karet? Annars hade jag kört på en tjockare MDF/plyfa skiva under karet för att jämna ut områdena benen trycker på så får du troligen inte samma svajningar i karet som när platsen ett ben står på trycks ner.
#3 - 26 oktober 2009 06:01
Sultanen skrev:
säker på att det inte har någon effekt att flytta karet? Annars hade jag kört på en tjockare MDF/plyfa skiva under karet för att jämna ut områdena benen trycker på så får du troligen inte samma svajningar i karet som när platsen ett ben står på trycks ner.

Tack för förslaget!

Dessvärre är det väldigt mycket sättningar. Från ena sidan till den andra är det drygt 15 mm skillnad som jag har stagat upp med masonit så jag kan nog inte köra in en hel skiva under. Jag ser också att det är gungning även när karet är fyllt till en tredjedel vilket borde vara ett tecken på att en omfördelning inte är så hjälpligt. Sedan är det ju ändå åtta fötter på karet så trycket borde inte vara så stort, eller i vart fall inte större per fot än när en vuxen människa går omkring.
#4 - 26 oktober 2009 07:38
Vi har samma problem men löste det snea genom att lägga en platta på golvet men så har vi justeringfötter villket underlättar, i ena änden är fötterna fullt ut och i andra är en borttagen så vi har bra lutning, vårt hus är från början på 1900 talet och trägolv, detta gäller ett 600 liters kar då.
Har haft det sen i våras med springande ungar och svajande kar men har än så länge klarat sig, frågan är hur länge bara[:o]
Bilagor:
#5 - 26 oktober 2009 07:57
Eftersom det är ett gammalt hus så har du säkert riktigt trä i väggarna. Då kan du bygga lite på möbeln och i princip dra fast hela härligheten i väggen med rejäla skruv. Inte så att det bär all vikt men tillräckligt för att bänken ska stå stilla. Passa på att lägga något fjädrande material under fötterna dessutom för att utjämna vibrationerna.

Under ditt parkettgolv ligger det sand som har satt sig och flyttat på sig. Om du kan och får så går det att lyfta upp parketten och bygga en träram som man helt enkelt skruvar fast parketten i, men hyresvärden har säkert synpunkter om det...
#6 - 26 oktober 2009 08:57
JonathanW skrev:
Tack för förslaget!

Dessvärre är det väldigt mycket sättningar. Från ena sidan till den andra är det drygt 15 mm skillnad som jag har stagat upp med masonit så jag kan nog inte köra in en hel skiva under. Jag ser också att det är gungning även när karet är fyllt till en tredjedel vilket borde vara ett tecken på att en omfördelning inte är så hjälpligt. Sedan är det ju ändå åtta fötter på karet så trycket borde inte vara så stort, eller i vart fall inte större per fot än när en vuxen människa går omkring.

Det jag tänkte på var att om du har en riktigt rejäl skiva under karet så spelar det ingen roll om golvet "försvinner" under ett av benen, för karets övriga 7 ben står fortfarande stadigt vilket skulle göra att det bara blir en glipa mellan golvet och skivan under tiden någon står där istället för att benet "följer med ner". Detta förutsätter naturligtvis att hela skivan ligger an mot golvet i. Tänk dig att skivan är en ett par cm tjock ekskiva eller nått sånt, den sviktar inte även om du har ett par hundra kilo på den..

Vet inte om du hänger med på hur jag menar?
#7 - 26 oktober 2009 13:26
Sultanen skrev:
Det jag tänkte på var att om du har en riktigt rejäl skiva under karet så spelar det ingen roll om golvet "försvinner" under ett av benen, för karets övriga 7 ben står fortfarande stadigt vilket skulle göra att det bara blir en glipa mellan golvet och skivan under tiden någon står där istället för att benet "följer med ner". Detta förutsätter naturligtvis att hela skivan ligger an mot golvet i. Tänk dig att skivan är en ett par cm tjock ekskiva eller nått sånt, den sviktar inte även om du har ett par hundra kilo på den..

Vet inte om du hänger med på hur jag menar?

Nu förstår jag bättre, tackar. Ska överväga detta ordentligt och se hur stort utrymme det finns för att fördela tyngden bättre.

Undrar dock fortfarande hur farligt gungandet är?
#8 - 26 oktober 2009 13:47
c90368 skrev:
Eftersom det är ett gammalt hus så har du säkert riktigt trä i väggarna. Då kan du bygga lite på möbeln och i princip dra fast hela härligheten i väggen med rejäla skruv. Inte så att det bär all vikt men tillräckligt för att bänken ska stå stilla. Passa på att lägga något fjädrande material under fötterna dessutom för att utjämna vibrationerna.

Under ditt parkettgolv ligger det sand som har satt sig och flyttat på sig. Om du kan och får så går det att lyfta upp parketten och bygga en träram som man helt enkelt skruvar fast parketten i, men hyresvärden har säkert synpunkter om det...

Vågar nog inte dra fast det i väggen, föredrar absolut att ha det på golvet om det går.

Lägenheten är en bostadsrätt och styrelsen skulle nog kunna ge godkännande för en liten korrigering av golvet. Däremot är jag osäker på vad den andra lägenhetsinnehvaren skulle tycka... ;)
#9 - 26 oktober 2009 19:12
Bor i lgh i flervåningshus med trästomme från 1906. Bytte bort mitt 540 lit som det gick svall i då bussen körde förbi utanför till två 160-lit för att 1) minska vikten allmänt och 2) kunna sänka tyngdpunkten. Har postat om det tidigare här. Det funkade, det sviktar fortfarande men mindre, men nu drygt ett år senare är jag på gång att flytta akvarierna till en annan lokal istället och det beror delvis på att jag är less att ständigt gå och oroa mig för svikten i golvet.

Allt som föreslagits ovan är bra, skulle vilja lägga till att det är bättre att ställa akvariet nära ett hörn än mitt på väggen. Jag har använt alla de här metoderna, utom att dra fast i väggen. Hursomhelst, har du en stomme i bjälklaget som sviktar kommer det aldrig att helt kompensera och bli lika stabilt som t.ex ett betonggolv.

Samtidigt ska sägas att det hos mig faktiskt hittills funkat bra trots ständiga rörelser och sättningar under akvarierna, inget har ju hänt....hittills.

Vad jag menar med det här är att till syvende och sist handlar det om vad du själv "tål" snarare än akvarierna... :)
#10 - 26 oktober 2009 23:29
Jag är inne på samma bana som sultanen men skulle prova med att lägga en 1-3 cm tjock frigolit skiva under MDF skivan för att få dämpning av vibrationerna. De använder frigolit skivor när de gjuter betong grunder för att slätaut och skapa dämpning.
#11 - 27 oktober 2009 01:26
Hum, vet inte hur mycket mitt svar hjälper trådstartaren men...
Mitt Juwel 110 liter stod förut på en plats där det var mycket "trafik" nämligen i hallen. Skulle man ut ur lägenheten, in på toa, in i köket, till hallen, till sovrummet, så gick man alltid förbi akvariet och varje gång gungade det litegrann. Parkett rör ju tyvärr på sig. Jag hade akvariet där i 5 år och vande mig vid att alltid gå försiktigt just när jag gick i närheten. Men vissa stressiga morgnar har man ju inte tid med det så jag gick ändå förbi ibland så att hela akvariet gungade. Det gungade tillräckligt mycket för att fiskarna skulle märka det; de simmade undan när jag gick förbi.
För ett par månader sedan flyttade jag akvariet i samband med en omstart pga alginvasion, och akvariets nuvarande plats verkar mycket bättre. Nu står det mot väggen i vardagsrummet och just där är det inte så mycket "trafik". Jag har testat med att stå en bit ifrån och hoppa och akvariet gungar inte alls. Ditt problem kanske löser sig om du väljer en annan mindre trafikerad plats i lägenheten? Parkettgolvet ligger antagligen lite olika slätt på olika ställen.
Annars kan jag tänka mig att ett underlag skulle hjälpa. Funderar på om inte en sådan där mjuk matta som man har under datorer för att isolera vibrationerna från den skulle hjälpa? Sådana mattor finns på Clas Ohlson bland andra ställen men jag vet inte hur stora de är.
#12 - 27 oktober 2009 09:08
Olivin skrev:
Samtidigt ska sägas att det hos mig faktiskt hittills funkat bra trots ständiga rörelser och sättningar under akvarierna, inget har ju hänt....hittills.

Vad jag menar med det här är att till syvende och sist handlar det om vad du själv "tål" snarare än akvarierna... :)

Det är mycket möjligt att mina (och min sambos) nerver är svagare än karet [:o] Det ser ut som att jag säljer 400-litaren och sparar 110-litaren. Rimligtvis borde den avsevärt lägre massan på detta generera mindre skjuvkrafter än vad som är fallet med det större karet. Glaset är iofs tunnare men det borde väl ändå vara mindre risk med det eller är jag ute och cyklar? Ska placera det i ett hörn nära en bärande vägg för att öka stabiliteten.
#13 - 27 oktober 2009 10:48
Han menar nog inte att du ska ha det på väggen utan att fästa det i väggen.
:)
JonathanW skrev:
Vågar nog inte dra fast det i väggen, föredrar absolut att ha det på golvet om det går.

Lägenheten är en bostadsrätt och styrelsen skulle nog kunna ge godkännande för en liten korrigering av golvet. Däremot är jag osäker på vad den andra lägenhetsinnehvaren skulle tycka... ;)
#14 - 27 oktober 2009 11:46
vaim skrev:
Han menar nog inte att du ska ha det på väggen utan att fästa det i väggen.

:)

Jo, det förstår jag :) Iom att huset inte har satt sig klart ännu är jag dock rädd att fästa det där innebär en spänning i sig.
#15 - 27 oktober 2009 12:55
Har samma problem här i kville, landshövdingehus kan vara lite svajiga... men jag har inga som helst problem med mina kar... se till att ställa in bänken ordentligt bara, mitt golv lutar inåt i hela rummet, så jag har chimsat framänden av bänken med några metallbitar, Ställningen står på hockeypuckar för att inte skada parketten... dessutom har jag 1cm frigolit mellan karet och skivan på ställningen...

Annons