Flyttade igår till en lägenhet från 30-talet med pålagd parkett. Det är ganska rejäla sättningar i hela området (Kroksätt) men trodde ändå inte att det skulle vara några problem med karen (ett Juwel Rio 400 med diskus och malar och ett Juwel Rekord 110 samt två räkvaser). Akvarierna lodades iaf in enligt konstens regler i två olika rum och naturligtvis är alla skruvar ordentligt dragna.
Mitt problem är att båda Juwelkaren gungar när man går förbi. Än värre blir det naturligtvis om man hoppar någonstans i lägenheten. Det handlar inte om små krusningar på vattenytan utan rejält skvalp. Tömde omgående ut 2/3 av vattnet ur 400-karet. Måste ha 110-an igång med diskusen som tog duktigt med stryk av malarna under flytten.
Hur ska jag agera? Har läst igenom tidigare trådar men det verkar vara lite oklart med vad gungningarna har för effekt. Jag vill ju kunna använda lägenheten till annat än akvarierna men att kolla fotboll ett par grabbar känns uteslutet för att man skulle vara rädd för att karet ska krasha. Är det bara till att bita i det sura äpplet som gäller? Att flytta karen till någon annan plats i lägenheten lär dessvärre inte ha någon effekt.
Mycket tacksam för svar.
Mvh Jonathan