Guppy

#1 - 12 augusti 2008 11:32
Hej alla glada!

Jo det är så att min guppy ska få yngel när som helst.
Men jag är inte säker på när.
Har precis har köppt en hage (tror jag det kallas) till dom små rackarna så dom inte blir uppätna men hur ser/vet man när man ska lägga i honnan finns det något man kan märka på honnan innan hon ska föda ifall hon gör något speciellt eller något annat så man inte lägger i henne förtidigt?

Hoppas nån vet det ha det bäst

MVH/ Angelica;)
#2 - 12 augusti 2008 12:24
Yngel bur tror jag du menar med "hage".. aldrig hört nån säga de innan iaf..

Men dem flesta på zoopet skulle iaf avråda dig från att lägga i yngelbur.

Personligen tror jag att honan äter upp fler yngel i buren än i akvariet. Jag har aldrig lagt nån i yngel buren jag har. Har fått över 50 som klarat sig på 2 kullar. Fast då av 4 honor.
#3 - 12 augusti 2008 12:28
beerzon skrev:
Yngel bur tror jag du menar med "hage".. aldrig hört nån säga de innan iaf..

Men dem flesta på zoopet skulle iaf avråda dig från att lägga i yngelbur.

Personligen tror jag att honan äter upp fler yngel i buren än i akvariet. Jag har aldrig lagt nån i yngel buren jag har. Har fått över 50 som klarat sig på 2 kullar. Fast då av 4 honor.

fast om man har en yngelbur så faller ynglen ner genom ett galler som skyddar ynlgen från modern..

fast ja själv tycker att det är nästintill tramms och föredrar många gömställen och växter i ett typ 50-100L kar.. honan blir inte lika stressad då..
Guest
#4 - 12 augusti 2008 12:34
Ibanez skrev:
fast om man har en yngelbur så faller ynglen ner genom ett galler som skyddar ynlgen från modern.

Men går inte ynglet upp till ytan först för att fylla sin simblåsa ?
Bilagor:
#5 - 12 augusti 2008 12:43
där satte du mig på pottan.. känner inte till det fenomenet.. va ja vet så trillar de bara ner direkt efter födsel.. får se om Nina82 tittar in.. hon e rätt kunnig på detta :)
Guest
#6 - 12 augusti 2008 12:46
Ibanez skrev:
där satte du mig på pottan.. känner inte till det fenomenet.. va ja vet så trillar de bara ner direkt efter födsel.. får se om Nina82 tittar in.. hon e rätt kunnig på detta :)

:)
#7 - 12 augusti 2008 12:51
Sen beror det lite på guppyn, jag har yngelbur till mina, utan avskiljning och min hona har inte ätit några yngel (studerat noga och räknat och aldrig varit mindre en gång än en annan gång) :) fick faktiskt yngel i den i morse, och satt med spänning och räknade dem, 2 när jag vaknade och 4 när jag åkte till jobbet, förhoppningsvis 5-10 till när jag kommer hem :)
#8 - 12 augusti 2008 13:01
hehe..eller så har du 40st när du kommer hem :) rena drömmen hehe..
#9 - 12 augusti 2008 13:02
Så mycket vågar jag inte hoppas på ;)
förra kullen blev 6 överlevande 1 dödfödd, dock är honan tjockare den här gången och ynglen jag såg i morse var mycket mindre än de nyfödda förra gången så borde vara mer iaf :)
#10 - 12 augusti 2008 13:04
grattis :) har du dem i ett stort kar?
#11 - 12 augusti 2008 13:06
215liters, och har bara ett par vuxna och de 6 från förra kullen av guppys så jag hoppas på en stor kull för att fylla ut, är mest malsoppa där nu :) (ska flytta lite malar till vårat grodkar snart)
#12 - 12 augusti 2008 13:10
hehe.. rekomendation: fyll karet med guppys :D måste se väldigt kul ut hehe..
#13 - 12 augusti 2008 13:10
funderar själv på att göra detta med skalarer :)
#14 - 12 augusti 2008 13:16
hehe, har en illvillig invånare dock som mer och mer känns som ett misstag att ha införskaffats (vilket är skälet att jag har yngelbur) så tror att jag behöver mer vuxna för att få sån mängd yngel att de inte blir mat allihopa...simmar runt en flummig Black Ghost där :P väldigt underhållande och fin men krockar lite med att jag tycker det är roligare och roligare med yngel och mindre fiskar :P (liten black ghost än så länge)
#15 - 12 augusti 2008 13:16
Ibanez skrev:

Saknar ni mig redan :D.. Var bara precis iväg en sväng till sjukhuset och kommer hem och är efterlyst :p...

Nej.. Jag har faktiskt oxå funderat över det där att de hämtar luft. Att det därför är bra med flytväxter men ska jag vara ärlig har jag inte sett ett enda yngel simma upp direkt :(. De lägger sig som du skriver Ibanez på botten ett ögonblick innan de simmar och gömmer sig.
#16 - 12 augusti 2008 13:31
och där e hon :)

har min lilla miniburk me guppys och har inte heller sett att de stiger efter luft.. sen är ifs mitt kar fyllt med växter och flytväxter..
Guest
#17 - 12 augusti 2008 13:41
tänk om jag hört fel......
De kan ju knappast födas med fyld simblåsa.....eller....hmm
#18 - 12 augusti 2008 13:44
Jag har sett de, men de var ingen guppy utan ett svärdbäraryngel, upp till ytan och de gick undan!! och zebrafiskarna och tetrorna hann inte med även fast dom gjorde ett bra försök ;)
Har också sett nånstans att guppy ska hämta luft men tydligen inte eftersom de är bevittnat att den inte gör de :)
Bilagor:
#19 - 12 augusti 2008 14:34
tack för alla som skrivt jaha hete det så på affären kallade dom det för hage:)
men det är ingen som vet när det är dags att lägga i honnan?
#20 - 12 augusti 2008 14:41
fast jag har fullt med växter och gömställen äre bättre att strunta i yngel buren?
#21 - 12 augusti 2008 14:54
svårt att säga.. det är mer "naturligt" utan :) hos mig så klarar det sig bra utan yngelbur..
#22 - 12 augusti 2008 14:59
Ibanez skrev:
svårt att säga.. det är mer "naturligt" utan :) hos mig så klarar det sig bra utan yngelbur..

okej jag har flera andra sorter är orolig för att dom ska ätas upp direkt bara:P
#23 - 12 augusti 2008 15:06
Min hane är så mesig och håller sig hela tiden på andra sidan akvariumet, så funderar på att köpa en till som kan få fart på brudarna. ;)

Iallafall kommer jag nog köra med yngelbur, har dåligt planterat och neontetrorna säger nog inte nej till lite "yngelmix" ;)
#24 - 12 augusti 2008 15:10
haha det låter bra mina hanar är på brudarna hela tiden;)
jag tror nog jag gör det också har flera andra sorter dom blir nog uppätna direkt ananrs.
Bilagor:
#25 - 12 augusti 2008 15:11
okej jag har flera andra sorter är orolig för att dom ska ätas upp direkt bara:P

hmm.. jo då e risken att de blir mat te andra fiskar ifs.. får köra enbart guppys i ett kar :)
#26 - 12 augusti 2008 15:19
joo det skulle man göra:) kanske ska dra fram 60 L karet å endast ha guppy i det:)
#27 - 12 augusti 2008 16:03
joo det skulle man göra:) kanske ska dra fram 60 L karet å endast ha guppy i det:)

ja tycker inte att det e en dum ide alls.. du kan ha guppys, kuhliis och sniglar i tesammans tex..
#28 - 12 augusti 2008 17:22
haha det låter bra mina hanar är på brudarna hela tiden;)

jag tror nog jag gör det också har flera andra sorter dom blir nog uppätna direkt ananrs.

Vad har du för fiskar i ditt kar då?

Tycker att så länge det är möjligt ska de få föda fritt i akvariet och en lagom skara kommer överleva om du har gott om gömställen.
Har du däremot tetror tillsammans med dina Guppy brukar de vara både glupska och snabba.

Håller såklart med om att det bästa hade varit att starta upp 60L med Guppy för sig själv :)
#29 - 12 augusti 2008 20:38
ska troligen plocka fram karet i mon och kolla hur det ser ut nyligen skaffat nytt på 120L så dom är där just nu:)

Jag har tyvär några tetror ifrån föra karet :/.
Men jag har 2 st honor som väntar yngel samtidigt så jag ska ha en ute i karet och en i yngel bur och se hur det går:)
#30 - 12 augusti 2008 20:42
Kan ta en bild på inredningen och sånt i karet så får ni se vad ni tycker om ni tror att dom kan klara sig där:)
Om jag kan lägga in ska försöka.
#31 - 12 augusti 2008 20:47
eller man kanske måste vara gold Member för att kunna göra det:/
#32 - 12 augusti 2008 20:47
Du kan länka bilden hit från din hemsida eller typ photobucket ;)
#33 - 12 augusti 2008 20:55
Nina82 skrev:
Du kan länka bilden hit från din hemsida eller typ photobucket ;)

det ska jag göra direkt i morgon det är rätt mörkt i karet nu:)
tack för alla bra tips :)

ska bli kul å så vilka som klara sig bäst hoppas på utan yngel bur:)
#34 - 12 augusti 2008 20:58
Du får skriva mer om dina teorier här sen när de fött :)
#35 - 12 augusti 2008 21:08
Nina82 skrev:
Du får skriva mer om dina teorier här sen när de fött :)

det ska jag göra!:)
#36 - 13 augusti 2008 08:40
aggehunk skrev:
Men går inte ynglet upp till ytan först för att fylla sin simblåsa ?

Jupp det stämmer. Honan orkar inte äta dem då hon har fruktansvärt ont i magen.
#37 - 13 augusti 2008 08:51
Lägg i henne när hon börjar bli som fyrkantig, ser ut som hon ska sprängas vilken sekund som helst :D
#38 - 13 augusti 2008 11:06
båda honorna ser lika stora ut så lätt en va ute och en inne och nu är det ett yngel som jag ser på botten hitills:)
#39 - 13 augusti 2008 13:28
Ibanez skrev:
fast om man har en yngelbur så faller ynglen ner genom ett galler som skyddar ynlgen från modern..

I[COLOR=Blue]NTE ALLTID!! Ynglen simmar ibland upp till ytan och blir uppätna ändå, de måste upp till ytan efter födseln för att fylla sin simblåsa.....[:o][/COLOR]

fast ja själv tycker att det är nästintill tramms och föredrar många gömställen och växter i ett typ 50-100L kar.. honan blir inte lika stressad då..

[COLOR=Blue]Jag instämmer i att det är bättre att ha mycket gömställen, det funkar oftast bättre än något annat.:D[/COLOR]
#40 - 13 augusti 2008 13:30
XenOn skrev:
Jupp det stämmer. Honan orkar inte äta dem då hon har fruktansvärt ont i magen.

Det gör hon visst! Hon kan mycket väl föda för att i nästa sekund vända sig och glufsa i sig sitt aldeles nyfödda yngel.....:p
#41 - 13 augusti 2008 13:32

Ha det som yngelakvarium! När ynglen är omkring 3-4 veckor och cirka en centimeter eller mer så kan de få flytta till det "fullvuxna" akvariet.:);):D
#42 - 13 augusti 2008 13:42
fixat fram det andra karet nu ska fixa till det och ha alla yngel där i tror jag får se hur det blir:)

fortfarande bara ett yngel som jag ser det är ganska stort också:)
#43 - 13 augusti 2008 13:48
nu har jag kollat karet och det ser bra ut låtit det stå med vatten i ett tag för att kolla så inget läker och det gör det inte så nu ska det fixas ska köpa någon växt till bara eller nåt:)

så nu ska jag ha endast guppy yngel där i:)
#44 - 13 augusti 2008 18:06
Nu är allt fixat har 3 st yngel nu dom har flyttat in i lila karet:)

tack för alls bra tips:)
#45 - 14 augusti 2008 05:37
Det låter ju bra, ta det MYCKET lugnt med matningen i början, LITE mat och OFTA är det som gäller....du kan gärna ha några Corydoras (pansarmalar) och kanske en ancistrus modell mindre som städpatrull i "guppyakvariet". Lycka till.
Bilagor:
#46 - 14 augusti 2008 08:56
ska kolla efter nåt sånt idag :) jag har en ancistrus men den är nästan 8 cm så den blir nog lite för stor då ska kolla efter en liten idag:) fast har en annan liten ''städare'' haha den kanske funkar ska kolla upp det idag:)
#47 - 15 augusti 2008 07:55
ska kolla efter nåt sånt idag :) jag har en ancistrus men den är nästan 8 cm så den blir nog lite för stor då ska kolla efter en liten idag:) fast har en annan liten ''städare'' haha den kanske funkar ska kolla upp det idag:)

Din ancistrus funkar säkert utmärkt, de blir ju uppemot 15 cm till slut och DÅ är den nog för stor....lycka till med att hitta bra "städare"!
#48 - 15 augusti 2008 11:44
Ett litet stim Otocinclus funkar annars bra ;)
#49 - 16 augusti 2008 10:56
Jag har faktiskt köpt en Otocinclus det var den sista dom hade kvar ,
den va så söt kunde inte låta bli:)
Ska leta vidare efter en till sen.
#50 - 16 augusti 2008 11:56
Jag har faktiskt köpt en Otocinclus det var den sista dom hade kvar ,

den va så söt kunde inte låta bli:)

Ska leta vidare efter en till sen.

Köp så du har minst 3-4st. De är ju trots allt stimfisk och 3-4st tror jag blir lagom i ditt kar :)
#51 - 16 augusti 2008 14:13
Nina82 skrev:
Köp så du har minst 3-4st. De är ju trots allt stimfisk och 3-4st tror jag blir lagom i ditt kar :)

då ska jag göra det:)
visste inte att det va stim fisk innan.
#52 - 16 augusti 2008 14:16
Haha hoppsan jag hade redan en sån i stora karet som följt med från det karet jag hade förut så den ska få flytta in i lila karet nu:)
så får den en ''kommpis'' så länge:)
det är bra att veta vad man har:P
#53 - 16 augusti 2008 14:20
Alltid kul med överraskningar annars :p
#54 - 16 augusti 2008 14:21
Nina82 skrev:
Alltid kul med överraskningar annars :p

haha jo det är sant:)
lite kul med ynglena med ett yngel vissade sig vara ett platy yngel tror det stavas så:) och 2 guppy yngel;)
#55 - 16 augusti 2008 15:25
Har nån något bra mat tips till ynglerna så dom kan få något extra:)?
#56 - 16 augusti 2008 16:12
Variation är alltid bäst så flingfoder, sjunktabletter och fryst tex artemia eller cyklops är några av de saker som finns.
#57 - 17 augusti 2008 14:38
Nina82 skrev:
Variation är alltid bäst så flingfoder, sjunktabletter och fryst tex artemia eller cyklops är några av de saker som finns.

har två utav dom så det låter bra:)

Annons