Guppy bara honor?

#1 - 17 januari 2005 10:02
Jag har ca 60yngel av guppy och alla verkar vara honor varför?
Det är två kullar från två olika honor.
#2 - 17 januari 2005 10:04
Nu vet jag inte hur gamla dina yngel är men mina platyyngel brukar se ut som honor i början, när de växt till sig lite brukar det dock visa sig att det är hannar också. Om det nu av någon anledning skulle vara bara honor så är det iaf bättre än om det varit bara hannar.
#3 - 17 januari 2005 10:09
Flera olika möjligheter men förklara..

Jag har egentligen inget bra förklaring. Fick själv 60-talet yngel av mitt platypar och alla visade sig vara honor. En del svar kan du kanske få om du läser den tråden som jag då startade genom att klicka här.
#4 - 17 januari 2005 15:44
Alla yngel ser ut som honor innan dom blir könsmogna och börjar få färg. Några kommer säkerligen bli hanar när dom blir större.
#5 - 17 januari 2005 17:12
Ja..

..som små yngel är de ju lika varandra och det jag först reagerat på när det gällt våra guppy-yngel har varit att hanarna börjar färga ut (framför allt på ryggfenan) tidigare än honorna. Ofta (hos oss) redan före det att de går att särskilja på att analfenan förändras mot gonopodium. Vad gäller mina platy däremot så förblev samtliga honor och de är idag ett år. I deras fall kan det som nämnts finnas kromosomförklaringar bakom men jag har inte läst något liknande om guppy. Blir intressant att höra om de fortsätter vara lika allihop :)
#6 - 17 januari 2005 18:30
[QUOTE=peterhaack]Jag har ca 60yngel av guppy och alla verkar vara honor varför?
Det är två kullar från två olika honor.[/QUOTE]

jag har också yngel, trodde samam som du i början men nu har det visat sig att det är både honor och hanar!
#7 - 18 januari 2005 08:29
Oki jag hade bara för mig att man såg skillnaden efter 2månader iaf. men vi avvaktar och jag återkommer
#8 - 19 januari 2005 20:51
ja men hos mig har det gått ca två månader nu, dom är nu ca 2 cm långa allihopa och man ser nu också tydliga mönster på dom och även klara färgskillnader :D !

Annons