Guppy frågor

#1 - 27 januari 2007 10:20
Hej. har ett par frågor om Guppys, alltså vanliga guppys inte endlers.

Köpte 5st honor först och 3st hanar, honorna är det bara en kvar av, de verkar bli "hängiga" och blir konstiga i ryggen, slutar äta och simmar konstigt, nu har jag bara en kvar av dessa 5 honor och den har fått samma symptom nu, ser nästan ut som en ostbåge i formen och ligger mest still och äter inget.

Är detta nått som blivit vanligt pga avel?

jag har köpt 5st nya honor och dessa verkar må bra varav 4 ser ut att va på väg med yngel.

varför dör inte hanarna i samma utsträckning som honorna? en hane och nu blir de då 5 honor har dött, de har inte varit i sammband med yngel eller dyl utan bara helt plötsligt, har haft de ca 3 månader.

Sen fråga nr 2, hur länge är guppy gravida, 4 veckor?
#2 - 27 januari 2007 11:16
Pumba skrev:
Hej. har ett par frågor om Guppys, alltså vanliga guppys inte endlers.

Köpte 5st honor först och 3st hanar, honorna är det bara en kvar av, de verkar bli "hängiga" och blir konstiga i ryggen, slutar äta och simmar konstigt, nu har jag bara en kvar av dessa 5 honor och den har fått samma symptom nu, ser nästan ut som en ostbåge i formen och ligger mest still och äter inget.

Är detta nått som blivit vanligt pga avel?

jag har köpt 5st nya honor och dessa verkar må bra varav 4 ser ut att va på väg med yngel.

varför dör inte hanarna i samma utsträckning som honorna? en hane och nu blir de då 5 honor har dött, de har inte varit i sammband med yngel eller dyl utan bara helt plötsligt, har haft de ca 3 månader.

Sen fråga nr 2, hur länge är guppy gravida, 4 veckor?
Guppy är hårt framavlade idag och inte alls lika härdiga som de var när jag började med akvarium så tyvärr är det ganska vanligt att de dör av olika sjukdomar eller skador. Att honorna just dör kan vara för att de är hårt jagade av hanarna och parar sig hela tiden i princip de får sällan vara ifred [:o]. Det kan vara så att det är något med dina vattenvärden t ex som gör att de redan svaga guppyna dör eller något annat men som sagt det är tyvärr inte ovanligt med dödsfall.En Guppyhona är gravid i ca 5 veckor då går jag efter mina egna som ynglat av sig ungefär så ofta med andra ord det blir en del yngel ;).
#3 - 27 januari 2007 11:26
Vattenvärderna verkar Ok enligt alla tester, ingen nitrit eller nått sånt.

Vad jag ser de som är de som att fiskarna verkar bli förlamade eller nått, stjärtfenan dras ihop och blir helt rak och de rör inte på den, ryggen kröker sig... läste någonstans här om nått liknande men hittar inte tråden.

får väl hoppas att jag får yngel på de andra honorna så de blir några fler, har haft dem i 3 veckor nu och de börjar bli ganska tjocka nu.
#4 - 27 januari 2007 14:54
jag hade så dära förut gör ett saltbad och gör ett vatten byte
#5 - 27 januari 2007 16:00
har redan bytt 50% vatten igår och kört med saltbad för de drabbade, den som är kvar nu är den sista som fortfarande lever, men den ser allt hängigare ut, har värmt upp vattnet med, har i vanliga fall doppvärmare men dn har pajat så har kört med en varmefläkt som blåser lite lätt på akvariet så ligger på 26-27 grader nu..
#6 - 27 januari 2007 16:14
Jag skulle inte ha så brått med nya....

Pumba skrev:
har redan bytt 50% vatten igår och kört med saltbad för de drabbade, den som är kvar nu är den sista som fortfarande lever, men den ser allt hängigare ut, har värmt upp vattnet med, har i vanliga fall doppvärmare men dn har pajat så har kört med en varmefläkt som blåser lite lätt på akvariet så ligger på 26-27 grader nu..

:( Om jag hade fiskdöd skulle jag inte ha så brått med nya fiskar så länge jag inte visste orsaken till att de dött.
Orsaker: Dålig uppfödning eller sjukdom från inköpskällan - eller -
något i ditt akvarium som inte stämmer.:( :(
#7 - 27 januari 2007 16:36
de är ju inga av de nya som dött, de har jag ju snart haft där en månad....
utan de är just de 5 honorna jag köpte i en affär i jönköping, börjar undra om de är nogot avelsfel på dem, de blir ju knappst som knäckta i ryggen för en sjukdom, 2 av dem va helt snea som ett W om man kollade uppifrån samtidigt sm de va börja som en ostbåga från sidan, ser inte direkt ut som en "sjukdom".. utan snarare som en missbildning,
#8 - 27 januari 2007 17:31
Pumba skrev:
de är ju inga av de nya som dött, de har jag ju snart haft där en månad....

utan de är just de 5 honorna jag köpte i en affär i jönköping, börjar undra om de är nogot avelsfel på dem, de blir ju knappst som knäckta i ryggen för en sjukdom, 2 av dem va helt snea som ett W om man kollade uppifrån samtidigt sm de va börja som en ostbåga från sidan, ser inte direkt ut som en "sjukdom".. utan snarare som en missbildning,

[:o] Lever fortfarande de nya och ser pigga ut måste det väl vara något avelsfel på de tidigare. Kan ju som fler påpekar, vara för hård drivning vid aveln. Hoppas det går bra med de du har kvar, lycka till!:)
#9 - 13 februari 2007 20:19
hej jo en av mina guppy honor dog så förlänge sedan.. sörger henne än... En av mina honor (som heter mimi) idag har alltid Pelle hoss sig (pelle e min ena han guppy) men hon verkar inte vilja para sig så mycket han är mer intresserad av att skydda. så fort nån annan fisk kommer nära rimmar han i cirklar runt henne så dom andra ryggar tillbaks ;) dom två är riktiga kompisar :) Guppys är gravida i 1 månad altså fyra veckor.
#10 - 13 februari 2007 20:32
Hej Amanda!

Amanda321 skrev:
hej jo en av mina guppy honor dog så förlänge sedan.. sörger henne än... En av mina honor (som heter mimi) idag har alltid Pelle hoss sig (pelle e min ena han guppy) men hon verkar inte vilja para sig så mycket han är mer intresserad av att skydda. så fort nån annan fisk kommer nära rimmar han i cirklar runt henne så dom andra ryggar tillbaks ;) dom två är riktiga kompisar :) Guppys är gravida i 1 månad altså fyra veckor.

:) En guppyhona kanske har en livslängd på 2 år (är osäker) och hur gamla de är från Zoohandlarn vet vi inte. Alla avlider nog inte av sjukdom utan av ålder. Och en guppyhane (om han inte är onormal) är oftast inställd på parning (livets gång) men jag misstänker att honorna har sina "cykler" då hannarna är mer eller mindre på hugget. Han tar nog sin chans när den kommer...[:o]
#11 - 13 februari 2007 21:39
Jag har faktiskt 4 av de 5 honorna kvar jag köpte nya, en verkade inte må så bra men dog ganska fort, de andra 4 är i bra skick och rejält tjocka, hanarna klarar sig mycket bättre vad jag märker...

men men köpte 5st små black molly och slängde i guppykaret istället då jag tröttnat på att plocka döda guppys.

Men får se hur länge de jag köpte för 6veckor sedan klarar sig, enligt Zooaffären höll guppys dålig kvalite som fasen nu och svårt att få tag i bra med, så de känns lite hopplöst.

Har dock 20 talet platyyngel i pytte formata och 3st 11-12mm stora svärdbärare, så får hoppas på att black molly är lika bra som förr så man får lite yngel där med, jag vill iaf ha så jag är "självförsörjande" så att jag får tillräckligt med nya för att ersätta de gamla.

Guppy och black molly går väl hyfsat ihop?
#12 - 13 februari 2007 22:03
Ja, de går bra ihop!

Pumba skrev:
Jag har faktiskt 4 av de 5 honorna kvar jag köpte nya, en verkade inte må så bra men dog ganska fort, de andra 4 är i bra skick och rejält tjocka, hanarna klarar sig mycket bättre vad jag märker...

men men köpte 5st små black molly och slängde i guppykaret istället då jag tröttnat på att plocka döda guppys.

Men får se hur länge de jag köpte för 6veckor sedan klarar sig, enligt Zooaffären höll guppys dålig kvalite som fasen nu och svårt att få tag i bra med, så de känns lite hopplöst.

Har dock 20 talet platyyngel i pytte formata och 3st 11-12mm stora svärdbärare, så får hoppas på att black molly är lika bra som förr så man får lite yngel där med, jag vill iaf ha så jag är "självförsörjande" så att jag får tillräckligt med nya för att ersätta de gamla.

Guppy och black molly går väl hyfsat ihop?

:) Synd att du haft sån otur med guppyn. Hade du bott nära mej kunde du ha fått efter mina härliga exemplar. Att en hårt driven avel är hela orsaken till sämre guppy tror jag inte på, det är mycket viktigt att de får bra förhållanden i karet!:)
#13 - 17 februari 2007 07:57
Det här saltbadet som ni talar om vad betyder det? Sedan har jag hört att man ska ha salt i karet när man har guppies och andra levandefödare stämmer det?
#14 - 17 februari 2007 10:15
ursäkta men måste fråga vad för färg blir det om man blandar blåt och orange?
#15 - 17 februari 2007 10:40
Malintzi: vad är det för guppys du har? Skulle vara intressant att komma över tåliga guppys. Jag bor å jobbar just nu i solna...
#16 - 17 februari 2007 12:25
Har faktiskt haft tur med de 4 honorna som är kvar nu, har 12 yngel i en yngelkasse, de äter som bara denn, så hoppas jag ska få fram en bra stam själv, Zooaffären sa att tyärr är guppy dåliga, men om man odlar fram själv brukar man kunna få bättre och lite mer tåliga, så hoppas mina yngel ska klara sig, 2 av honorna är rejält tjocka med så hoppas på dem med.
#17 - 17 februari 2007 13:39
Bra och hoppas du får mer yngel Pumba
#18 - 22 februari 2007 07:36
Hejsan.Guppys med krokiga ryggar är väldigt vanligt numera eftersom dom är "sönderavlade".Jag hade några förut som såg väldigt friska och fina ut men dom flesta yngel blev krokiga och "missbildade".Nu har jag startat med guppyn igen och tydligen hittat rätt kombination av guppyföräldrar :) Jag har tre honor som ynglar var 30:de dag ca och med ca veckas mellanrum så det kommer en jämn ström av färska ,raka,kraftiga och mycket färgfina yngel.Vosst ...några blir krokiga men det är bara en bråkdel av vad jag har råkat ut för förut.Guppyn är..vad jag har förstått,en väldigt tålig fisk vad gäller vattenvärden och värme och sånt.Rätta mig gärna om jag har fel :D

Fishhugs from me :D
#19 - 22 februari 2007 11:34
Så rätt...

helelle skrev:
Hejsan.Guppys med krokiga ryggar är väldigt vanligt numera eftersom dom är "sönderavlade".Jag hade några förut som såg väldigt friska och fina ut men dom flesta yngel blev krokiga och "missbildade".Nu har jag startat med guppyn igen och tydligen hittat rätt kombination av guppyföräldrar :) Jag har tre honor som ynglar var 30:de dag ca och med ca veckas mellanrum så det kommer en jämn ström av färska ,raka,kraftiga och mycket färgfina yngel.Vosst ...några blir krokiga men det är bara en bråkdel av vad jag har råkat ut för förut.Guppyn är..vad jag har förstått,en väldigt tålig fisk vad gäller vattenvärden och värme och sånt.Rätta mig gärna om jag har fel :D

Fishhugs from me :D

:) Med de bästa förutsättningar är det en tålig och lättskött fiskart. Själv har jag inte drabbats av krokiga och missbildade kroppar men kan tänka mej att en inavel och dålig uppfödning kan ställa till det. Mina nuvarande yngel ser prima ut och jag hoppas kunna bygga upp en frisk stam. Får utavla framöver....Med risk att, för en del, låta naiv = jag älskar guppy!!!!Oftast....:D :D

Annons