jag hade först en jätte stor burk(5 lit) o utan nån pump till mitt ensamma första yngel. Det tyckte jag blev aldelens för litet o dessutom fick jag byta vatten som en tetting, det luktade "sumpmark" o surt väldigt fort. Ingen bra lösning...;)
Men har hört att flera på zoopet använder en plastlåda köpt på ikea för 19 kr (sök på flaj på ikea.se om inte länken funkar)
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=35256&langId=-11&parentCats=10104*13805
Den funkar nog på samma sätt som mitt yngel kar förutom att det är svårre att titta på småttingarna.
Men jag själv köpte mitt kar begagnat på fyndlagret för 115kr sedan hade jag en liten pump (sån vanlig luft pump, med syresten, finns även en filter tillsats till dom, tror om man ska köpa allt kostar det kanske 150-200kr), tog lite grus ur det stora karet så pass att det täckte botten, köpte en spottlight på ikea (dinge 29kr) tog några växter ur det stora karet. Sedan stoppade jag dit mitt gamla yngel o 2 amono räkor o den blivande mamman.
SÅ:
Jag tycker det går super med mitt 20-30 liters, 2 räkor som hjälper till o käka rester o städa. Jag matar 3-4 ggr per dag med små smulat flingfoder.
Jag tycker att leken ser mer ut som långjagis än parning.
Tror det kan vara bra med nån som städar (räkor eller algätare) med tanke på att det blir rätt mycke över gödning o matrester.
Hoppas jag varit till nån hjälp o att det går bra för dig.
MVH Ann